Ha a külföldi barátainknak valami szép magyar porcelánt vinnénk ajándékba, vagy a saját otthonunk fényét emelnénk egy értékes étkészlettel, hogy legyen mivel teríteni az ünnepeken is, a legtöbbször még mindig elsősorban a Herendi, a Zsolnay vagy a Hollóházi ugrik be. Pedig a régi nagyok mellett – minden érdemüket elismerve – ma már rengeteg izgalmas független művész is alkot, nem is akárhogy.
A keményvonalas porcelánimádók ma már tulajdonképpen elég jól érezhetik magukat, ha végigpillantanak a hazai felhozatalon. Kortárs porcelánművészek, keramikusok olyan tányérokat alkotnak, amelyeket bármikor elfogadnánk az ünnepi és a hétköznapi étkeink alá is. Hol vannak már a kicsit unalmas, fehér alapon valamilyen mintás, kerek tányérok? Színek, formák, textúrák kelnek életre minden egyes tálaláskor, és az edények ugyanúgy részeivé válnak az étel látványának, mint a séf által alkotott díszítés.
Szubjektív összeállítás következik kedvenc fiatal porcelánművészeink tányérjaiból. Ismerjétek meg őket, de főleg a munkáikat.
Meixner Etelka
Több mint egy évtizeden át dolgozott a Herendi Porcelánmanufaktúra tervezőművészeként, ahol kitanulta a porcelánkészítés minden csínját-bínját. Pár évvel ezelőtt azonban Eta gondolt egyet, önállósította magát, és ma már a Bakony egyik lejtőjén álló, vadregényes-romantikus otthonában kialakított műhelyében készíti a saját porcelánjait, amelyeket Ecce Home márkanéven találhat meg a közönség. Külön pikantériája a történetének, hogy a művésznő férje egyben a munkatársa is, mivel Attila évtizedeken át dolgozott a Herendi-manufaktúra – Eta szerint legjobb – gipszformakészítőjeként.
Ahogy más a sportkocsikat gyűjti, Eta az égetőkemencékkel ápol különleges kapcsolatot, és nemcsak azért, mert anélkül nincs porcelánműhely, hanem azért is, mert még mindig minden egyes kemencenyitáskor elönti őt az izgalom, vajon mit talál odabent a több mint ezerfokos égetés után.
A porcelánkészítés egy hosszú és bonyolult teremtő folyamat, vallja Eta, az összes őselem bevonásával, varázslattal, alázattal, véletlennel, lehetetlennel – vagyis csodával.
Kedvenc tányérjaink az Ecce Home-tól a vizes sorozat darabjai, amelyek a víz gyűrűzését, tajtékzását, buborékosságát, mélységét és játékosságát idézik meg a máz segítségével.
Meixner Etelka – Ecce Home tányérok
Meixner Etelka – Ecce Home tányérok
Meixner Etelka – Ecce Home tányérok
Meixner Etelka – Ecce Home tányér
Meixner Etelka–- Ecce Home tányérok
Lantos Judit
Az ő munkáival is sokan találkozhattak már, akik szeretik és figyelik nemcsak az ételt, hanem azt is, hogy mi van alatta. Lantos Judit edényei porcelánból, illetve kőedényből készülnek, így prímán bírják az „ipari” igénybevételt is.
Az alapkészletét minden hónapban egy nyílt napon lehet személyesen is megnézni és megvásárolni, de alapvetően megrendelésre dolgozik. Mivel minden darab egyedi, teljesen kézzel készül, így tényleg tökéletesen illik rájuk a „slow living”, de még inkább a „slow made” kifejezés.
Általában akkor érzem sikeresnek a munkát, ha jól megtaláljuk a hangot a megrendelővel. Ha van egy konkrét elképzelése, de figyelembe veszi az én javaslataimat is, ami soha nem az ízlésről szól, csupán a funkcióról és a technikai lehetőségekről. Szerencsére akik megkeresnek, általában már nagyjából képben vannak a munkáimat illetően, így viszonylag hamar kialakul az összhang
– vallja Judit, aki nemcsak magánszemélyeknek, hanem kisebb lakáséttermeknek, bisztróknak, éttermeknek is készít tányérokat.
Lantos Judit (Fotó: Fekete Antonio Designfood)
Lantos Judit
Lantos Judit
Lantos Judit
Lantos Judit
Lublóy Zoltán
Lublóy munkáit nemcsak azért szeretjük, mert humorosak és amellett nagyon is funkcionálisak, hanem mert határozott piaci igényre, szükségletre válaszolnak: férfiajándékok. Mármint nem feltétlenül direktben, de ha megnézzük a tányérjait meg a többi alkotását, bármelyikről el tudnánk képzelni, hogy egy férfi, aki szereti a jót, a szépet és az értékállót, örülne nekik, és jól látható helyen tartaná, valamint használná is őket.
Általában porcelánnal dolgozik, de számos kerámiaalkotás is részét képezi kollekcióinak. Saját márkája a Designlubloy, a tervezés mellett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tanít.
Lublóy Zoltán
Lublóy Zoltán
Lublóy Zoltán
Lublóy Zoltán
Lublóy Zoltán
Fehér Eszter
„A kevesebb több” elve jellemzi a munkáit, a letisztult formákat kedveli. Eszter számára fontos, miből étkezik, a tárgyait is azoknak az embereknek készíti, akiknek számít, milyen tárgyakkal veszik körül magukat, és értékelik, ha valaminek személyes története, lelke van.
Minden darabot maga készít, így a tárgyaknak részükké válnak a gondolatai is, amelyek alkotás közben a fejében jártak. Sokszor elképzeli, hogy örül majd valaki a jövőben annak a tálnak, amelyet épp levett a korongról, és amely akkor még csak egy nedves és képlékeny lapocska. Ezután szárítja, majd kétszer égeti, mire elnyeri végleges formáját egy-egy darab.
Termékeinek nagy többsége fatüzes kemencében égetett porcelán- vagy kerámiatál. Ez egy speciális égetési technológia, ahol a tárgyak az élő tűzben égnek, így a láng és az akácfahamu egyedi nyomokat hagy a felületükön, miközben 1350 °C-on teljesen tömörre égnek. Fehér Eszter elektromos kemencében is kizárólag magas, 1240 °C feletti hőfokon égeti a tárgyait, amitől ellenállóbbak lesznek.
Fehér Eszter
Fehér Eszter
Fehér Eszter
Fehér Eszter
Fehér Eszter