Beavatás: légy férfi – de hogyan?

Szigeti Hajni | 2005. Március 02.
Civilizált világunkból kiveszett a férfivá avatás szertartása, de vajon köthetõ-e idõponthoz manapság a férfivá válás? Mitõl lesz egy gyámoltalan kisfiú igazi szívtipró?




Mert egy férfi legyen kedves, gyengéd, megértő, tudjon főzni, rá lehessen bízni a gyereket, és engedje érvényesülni élete párját is. De emellett legyen határozott, vezető személyiség, sőt, néha csábító vadállat. Ezek után jogos a kérdés: mitől férfi a férfi, és mi által válik azzá?

– Nagyon nehéz „elég jó” férfinek lenni – mondja mosolyogva dr. Bokor László pszichoanalitikus –, ez a civilizáció nyűge. Épp ezért a hagyományos értelemben vett beavatásnak, férfivá avatásnak ma nincs is helye, ugyanis nem díjazzuk, ha egy hímnemű úgy fogja fel férfi-létét, mint tette volna azt száz-kétszáz éve. A beavatás ennek ellenére létező fogalom, hiszen ez egy lélektani szükséglet, nem véletlenül találták ki az őseink. Ez egy ünnep, amely – mint minden ünnepnap – valamit összegyűjt, összesűrít a hétköznapokból. Kell egy határ, ami kijelöli egy szakasz végét: itt egy életszakasz lezárul, lezárulhat, és egy új elkezdődik, elkezdhető. Azért fogalmazok így, mert a lehetőség boldogsága és a kényszerűség ez esetben egyszerre van jelen.

„Mostantól a magad ura vagy!”

– Elsőre talán furcsán hangzik – folytatja a szakértő –, de tényleg vannak beavatási szertartásaink ma is: részben adottak, részben mi magunk rendezzük meg őket. Napjainkban azért nem olyan egyértelműek, mert szétválik a biológiai, a kulturális és a jogi beavatás. Nemileg ugyanis egy fiú tizenhárom-tizennégy évesen éretté válik, kulturális értelemben viszont tizenhat éves koráig tanköteles, jogi értelemben pedig csak tizennyolc éves korától felnőtt, akkortól szavazhat, tanúskodhat. Ezektől az általános érvényű szabályoktól eltérően a szubkultúrákban léteznek igen kemény szertartások, próbatételek, amelyek után a fiúból férfi válik – ez lehet egy bűntény, egy megtorlás, vagy a szexuális aktus, a jele pedig lehet egy gúnynév, egy tetoválás vagy egy sebhely. Ezek azt jelzik, hogy véget ért a gyermeki kiszolgáltatottság, mostantól a magad ura vagy, közénk tartozol – itt visszaköszönnek a törzsi eszközök, hagyományok. Ez egy közösségi esemény: megelőzi az elkülönülési szakasz, ami a befogadással ér véget, mint minden szertartásnál. A törzseknél gyakori például, hogy a fiúnak felavatása előtt el kell töltenie egy éjszakát egyedül az erdőben, de ugyanígy az esküvőre is külön érkezik a pár. Hagynak nekik gondolkodási időt, ilyenkor sűrítve átélhetik az izolációt, majd az odatartozást.

Ki lehet a beavató?

– Egy vezér, egy helyi sámán – a csapatfőnök vagy akár a családfő. A felnőttek szeretik úgy tudni, azt érezni, hogy még az övék a beavatás joga, de ezt a szerepet egyre inkább átveszik a barátok, a falka. Kérdés persze, hogy egy haver mennyire tudja ünnepélyessé tenni a beavatást, mennyire tudja éreztetni ennek a súlyát. Egy egészséges családban természetes, hogy a fiút átsegítik, átvezetik a felnőtt létbe. Ezt a pillanatot általában egy nagyobb ünnephez – érettségi, diplomaosztó, születésnap, bérmálkozás – kötik, de hozzáteszik a család saját tradícióját is. Átadják például a nagypapa gyűrűjét, ezzel továbbhagyományoznak valamit a múltból. Járhat ez a felavatás, persze, nem ennyire ünnepélyes, inkább formális ajándékkal is – autó, pénzösszeg, külön szoba, lakás. De a beavatás lehet egy hosszú beszélgetés is apa és fia, nagyapa és unoka között – múltról, jövőről, elvekről, nőkről. Jó lenne, ha minden család – közösség híján – kialakítana magának egy ilyen menetet, de, sajnos, ehhez vajmi kevés kulturális segítséget kapnak ma. A falusi közösségekben még jobban érezhető ez a váltás, áttekinthetőbb. Megfoghatóbb pont, amikor a gyerek elkezd a felnőttekkel dolgozni, amikor befogadják a kocsmában, vagy először megkínálják cigarettával.


A teljes cikk a Nők Lapja március 2-án megjelenő számában olvasható.
Exit mobile version