Zéró tolerancia: két pohár bor = félmilliós büntetés, egy év jogsi nélkül

Bakóczy Szilvia | 2014. Február 28.
2013. július 1-je óta az ittas vezetésnél zéró tolerancia van érvényben. Ez azt jelenti, hogy akár félmilliót fizethet, évekre elvesztheti a jogosítványát és még kötelező foglalkozásokra is járhat az, aki néhány pohár bor után vezet – jó, ha ezt is tudja mindenki, mielőtt eldönti, milyen járművel indul szórakozni.

A zéró tolerancia szabálya világos és egyértelmű; nem ihatsz egy kortyot sem, különben nincs jogsi. Kevesen tudják viszont, hogy a bírság súlyos százezreket jelenthet, ahogy azt is, hogy az alkoholfogyasztás szintjétől függően utánképzésre is kötelezhetnek minden érintettet, ami szintén jelentős anyagi következménnyel jár. Mit jelent mindez a gyakorlatban? Gábor története sokat elárul mind a tévhitekről, mind pedig arról, hogy a zéró tolerancia következményével sokan egyáltalán nincsenek tisztában. Főként azok nem, akik “ó, ez az egy sör addig kimegy” felkiáltással kezdik a vacsorát. Most elmondjuk, miért nem érdemes.

A 31 éves Gábor egy Budapest melletti településen lakik. Havonta átlagosan egyszer megy buliba, nyáron többször. Legtöbbször sört iszik, néha borozik. Tudja, hogy a közlekedésben a zéró tolerancia van érvényben, ezért az esetek túlnyomó részében nem kockáztat. Ha iszik, taxit vagy sofőrszolgálatot hív, vagy egész egyszerűen bent alszik a városban. A múlt heti hétvége kivételnek számít, következményeit jó időre meg fogja jegyezni. Történt ugyanis, hogy többet ivott a kelleténél, beült a kocsiba, majd igazoltatták a rendőrök.

Whisky és sör

“Este 10 körül gyűlt össze a társaság – kezdi a mesélést. – Egy üveg whisky fogyott el, öten ittuk meg. Fél egy körül átsétáltunk egy szórakozóhelyre, ott már csak egy pohár sört ittam. Az egyik barátom azt javasolta, hogy aludjak nála, volt benne ráció, de végül hajnali három körül úgy döntöttem, hogy inkább hazamegyek. Az járt a fejemben, hogy kényelmesebb, ha addig alszom, ameddig csak akarok, és másnaposan otthon ér a reggel. Biztos nem találkozom hajnalban rendőrrel.” Gábor tehát beült a kocsiba. Pechére a közlekedést egy villamosfelújítás miatt megváltoztatták a környéken, ott, ahol addig nyugodtan lehetett balra kanyarodni, ezúttal ideiglenesen egy “kötelező haladási irány egyenesen” tábla virított. “Megláttak a rendőrök, azonnal utánam jöttek – folytatja Gábor a történetet –, fújjam meg a szondát. Túl volt a határértéken, így egyből elvették a jogosítványom, majd bevittek a kapitányságra. Ott felvették a jegyzőkönyvet, utána irány a vizelet- és vérvizsgálat. Az eredményt még várom, de nincsenek illúzióim, várhatóan bírósági tárgyalás lesz a vége.”

Bűnténynek számít

A mostani szabályozás szerint az ittas járművezetésért enyhébb esetben szabálysértési eljárás, súlyosabb esetben büntetőeljárás indul. A büntetés mértéke jelenleg a kimutatott alkoholmennyiségtől függ, illetve attól, hogy az illető okozott-e balesetet.

Akinél 0,5 ezreléknél (körülbelül két pohár bor vagy egy korsó sör eredménye) magasabb a véralkoholszint, az ellen büntetőeljárás indul akkor is, ha nem okozott balesetet. Ilyenkor már a helyszínen elveszik a jogosítványt, amit később akár be is vonhatnak. Ennek tetejébe jöhet még pénzbüntetés, többnyire 2-300 ezer forintnyi. Ha az autóst hat hónapnál hosszabb időre tiltották el a vezetéstől, akkor utánképzésre is kötelezik. Ha súlyos testi sértést okoz, három évig terjedő szabadságvesztést kaphat, maradandó fogyatékosság, súlyos egészségromlás okozása esetén 1–5, haláleset, tömegszerencsétlenség esetén pedig akár 5–10 évet is.

“Elintézzük!”

“Elkeseredésemben felhívtam egy ügyvédi irodát, ők segítséget hirdettek. Akkorra már nagyjából kiszámoltam, hogy 2-300 ezer forintos bírságra számíthatok, ehhez jön még a vizsgaköltség és a kötelező képzés díja. Az, hogy hányszor kell a foglalkozásokra mennem, sok mindennek a függvénye, de állítólag nagyon szigorúan veszik. Ha például elkésel, kezdheted elölről az egészet. Ha a perköltséget is hozzáadom, a végére közel leszek a félmillió forinthoz, és a jogosítványomat évekre bevonhatják. Az, hogy addig gyalogos és BKV üzemmód van, ezekhez képest részletkérdés. Az ügyvéd azt mondta, el tudják intézni, hogy minél hamarabb visszakapjam a jogsimat, és hogy ne kelljen utánképzésre járnom, de ugyanazt az összeget kérték cserébe, mint amit én kiszámoltam, viszont garantálni nem garantáltak semmit. Úgyhogy lutrinak érzem.”
Pénzbüntetés, jogosítvány elvétele: ezeket ismerjük. De mi is ez az utánképzés?

Újabb százezer forint

Nos, ez az, ami a jogerős bírósági végzés után következik: a delikvensnek részt kell vennie egy úgynevezett feltáráson. Ez három foglalkozásból áll, az egyik a közlekedési ismeretekről szól, a másik egy vezetési próba, és van egy “pszichológiai exploráció”, ez négyszemközt, szakemberrel történik. Ezután születik döntés arról, milyen konkrét programon kell részt venni. Egyeseknek elméleti hiányosságokat kell pótolniuk, másoknak vezetési programon kell részt venniük (mindkettő vizsgaköteles), és van, akinek csoportfoglalkozásokon, ahol elsősorban közlekedési eseményeket elemeznek, és az alkoholfogyasztással kapcsolatos ismereteket sajátítanak el. Megtanítják például kiszámolni, hogy az elfogyasztott alkohol mennyi idő alatt bomlik le a szervezetben. Mindez a tudás úgy egy–másfél hónapjába, és akár 144 ezer forintjába kerül a vétkesnek.

Gábor felhívta a  Budapest Főváros Kormányhivatalának Közlekedési Felügyelőség ahol elmondták neki, hogy az utánképzés időtartamával, költségeivel és tartalmával kapcsolatban rengeteg a tévhit, ugyanakkor a kérdőíves visszajelzések alapján a legtöbben hálásak a náluk kapott “sok, hasznos információért”. Attól viszont mindenkit óva intenének, hogy megbízást adjon egy olyan ügyvédi irodának, amely borsos jutalékért cserében azt hirdeti magáról, hogy segítségével megúszható ez az egész.

Gábor azt mondja, nyilvánvaló, hogy hibázott, és tudja, hogy hálás lehet a sorsnak, amiért valaki nem lépett elé, mert akkor már előzetesben lenne. Nem ismer olyan embert, aki ne szegte volna már meg a szabályokat – teszi hozzá –, de csak mert a súlyos következményeket az emberek alig ismerik. “Ha csak sejtettem volna, milyen büntetést kaphatok, biztosan nem kockáztatok” – mondja ma már.

Exit mobile version