Összesen 2827 iskola 3597 telephellyel kapcsolódik be a mérésbe, amely az adott évfolyamokon minden tanuló számára kötelező, így idén 269 611 diák vesz részt (a 6. évfolyamon 92 447, a 8. évfolyamon 87 418, a 10. évfolyamon 89 746 tanuló).
A teljes körű mérések célja a tanulók adott képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezése függetlenül attól, hogy a diák ezeken a területeken gyengébb vagy erősebb képességű. A feladatlapoknak nem célja az, hogy minden tanuló könnyen megoldja a bennük szereplő összes feladatot, hiszen az ország legjobb és leggyengébb tanulói is ugyanazt a tesztfüzetet oldják meg, és a mérésnek mindegyikükről megfelelően megalapozott eredményeket kell szolgáltatnia.
A mérés megírása előtt vagy azt követően a tanulók kézhez kapják a tanulói kérdőívet. Ezen a tanulók szociokulturális hátteréről szerepelnek kérdések. A kérdőívek kitöltése a mérési eredmények értékelésének szempontjából rendkívül fontos, ám a tanulók és szüleik számára önkéntes.
Az országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben indult el, és mára már Európa és a világ szakmailag és szolgáltatásaiban legkorszerűbb mérési rendszerei között tartják számon.