Érdekes programajánlót kaptak a minap a sajtómunkatársak Fazekas Lászlótól, a Concerto Budapest képviselőjétől. Ebben László arról számol be nekünk, hogy a Zeneakadémia rezidens zenekaraként működő Concerto Budapest következő koncertjére világsztárt hív meg. Nevezett híresség pedig nem más, mint Akiko Suwanai hegedűs, aki már tizennyolc évesen megnyerte a Nemzetközi Csajkovszkij-versenyt. “A csodálatos hegedűs csodálatos hegedűjének hangja persze csak egy e koncert rendkívüli ígéretei közül” – teszi hozzá a feladó.
Itt, a csodálatos jelzőnél még gondolhatjuk úgy, hogy F.L. az illető zenészi kvalitásaira gondol, ám a levél tárgya árnyalja a képet: “Gyönyörű japán hegedűművész Budapesten.” A megfejtés: Fazekas úrnak tetszik a vendégművész. Mármint: mint nő. Hogy nekünk ehhez mi közünk? Jól látják, semmi. Vagy hogy a zenei tehetségnek mi köze az előnyös külsőhöz? Szintén semmi. Egy hegedűst a kinézetével eladni pont olyan ellenszenves és nem túl sok intelligenciát sugalló fogás, mint amikor motorolajat reklámoznak meztelen nővel óriásplakáton.
Vagyis színtiszta hétköznapi szexizmus, és ez akkor válik igazán világossá, ha meggondoljuk, hányszor olvasunk ilyesmit férfiakkal kapcsolatban. Nos, sehányszor; arra ugyanis emlékeznénk. Nézzük például, milyen előadók érkeznek mostanában a környékünkre koncertezni, és hogyan hangozna velük kapcsolatban egy hasonló beharangozó:
André Rieu, a jóképű, vállas, kidolgozott felsőtestű hegedűművész a Papp László Budapest Sportaréna vendége lesz. Havasi Balázs zongorista, igazi babaarcú férfiszépség december 6-án lép fel nálunk. Hazánkba várjuk még a Linkin Park kemény fenekű hatosfogatát, a Mojszejev szemtelenül szexi férfikarát valamint nagy koncerttel készül számunkra Demjén Ferenc, aki talán nem egy tipikus férfiideál, mégis sokan bevállalnák néhány buja éjszakára.
Nevezett művész egyébként így hegedül, ha érdekel valakit. Legközelebb egy kendőt is dobhatunk rá, hogy könnyítsük a koncentrálást:
A címlapképen Leslie Kee fotója látható.