Rögös úton az egyenlőség felé – az ENSZ a nők helyzetéről

Antoni Rita | 2015. Március 18.
Húsz év telt el a Nők Negyedik Világkonferenciája óta: a nők jogainak történetében mérföldkőnek számító eseményt 1995-ben rendezték Pekingben. A napokban az ENSZ Nők Helyzetét Vizsgáló Bizottsága (CSW) New Yorkban értékeli az elmúlt húsz évben elért eredményeket. A nemek teljes egyenlősége mostanáig egyetlen országban sem valósult meg, csak relatív javulást sikerült elérni.

Peking: nagy álmok, harmatos eredmények

1995-ben a résztvevők – politikusnők és női civil szervezetek képviselői a világ 189 országából – megfogalmazták a Pekingi Nyilatkozat és Cselekvési Terv című dokumentumot, és felszólították a kormányokat, hogy tegyenek stratégiai lépéseket olyan kritikus területeken, mint a nők oktatása, egészsége, szerepe a döntéshozatalban, vagy éppen a nemek közti keresetkülönbség és a nők elleni erőszak.

Az eltelt húsz évben azonban csekély javulás következett be.

Ban Ki Mun

A nők helyzetének javítására irányuló kormányzati, intézményes törekvések a pekingi konferencia utáni években rövid időre fellángoltak, ám a lelkesedés később alábbhagyott, és a nők jogairól rendelkező dokumentumok formaságokká üresedtek. Ez a tendencia nem különbözik Nepálban vagy Magyarországon. Hazánkban a világkonferencia egyik hozadékaként megalakult a Nőpolitikai Titkárság, a nemek egyenlőségének ügye a későbbiekben azonban egyre alacsonyabb intézményi szintre került, végül 2014-re teljesen eltűnt a kormányzati struktúrából.

A kialakult helyzetért azonban nem csak a helyi politikai akarat hiánya okolható: az ENSZ maga is tehet arról, hogy a nemek egyenlőségére irányuló törekvések puszta formaságok maradnak: azon túl, hogy a női világkonferenciák szervezése iránti kezdeti lelkesedés (1975 Mexico City, 1980 Koppenhága és 1985 Nairobi) indokolatlanul alábbhagyott, a nőjogi egyezmények és az azokhoz kapcsolódó ajánlások figyelmen kívül hagyása a tagállamok számára nem jár semmiféle következménnyel, szankcióval. Ráadásul a szexuális és reprodukciós jogokat a mai napig nem rögzítették egyértelműen, például az abortuszt és a fogamzásgátlást ellenző konzervatív-fundamentalista vallásos szervezetek miatt. Ez rengeteg nő életébe kerül figyelmeztetett a Costa Ricából érkezett aktivista, Lydia Alpízar.

Új célok, régi aggályok

Mindezek ellenére a bizottság kitűzte a nemes célt: 2030-ra a teljes egyenlőség elérését. Phumzile Mlambo-Ngcuka, az ENSZ nemek egyenlőségével foglalkozó egységének ügyvezető igazgatója felidézte, hogy 1995-ben ugyanezt tervezték el 2005-re. A a dél-afrikai politikusnő a sikertelenséget annak tulajdonította, hogy az eddig végzett munka csak felületes változásokra irányult, a bevezetett új törvények, intézkedések betartása hiányos maradt, ráadásul a speciális helyzetű pl. szexuális kisebbséghez tartozó vagy éppen a fogyatékossággal élő nők nem kaptak elég figyelmet. Szerinte a kormányoknak szorosabban együtt kell működniük a civil szervezetekkel, és kitért a férfiak bevonásának, újraszocializálásának fontosságára, az erőszakot elutasító “pozitív férfiasság” elterjesztésének jelentőségére is.

Phumzile Mlambo-Ngcuka

Sok teendő vár még Magyarországra

Továbbra is kétséges, hogy sikerül-e majd valamilyen eddig nem alkalmazott stratégiával rávenni e fontos ajánlások betartására a kormányokat. Például a magyar kormányt, melyet Novák Katalin államtitkár képviselt a rendezvényen. A politikus a jelek szerint meggyőzte a bizottságot, hogy a hazai családpolitika nem áll ellentétben a nők érdekeivel, igen elégedetten érkezett haza a napokban, és természetesen támogatását fejezte ki a 2030-ra kitűzött teljes egyenlőséggel kapcsolatban.

Ez mind szép és jó, a bökkenő csak a hogyan.

Az ENSZ Nőjogi Bizottsága (CEDAW) a 2013-ban hazánknak címzett ajánlásokban nehezményezi, hogy a kormány kizárólag anyaszerepben ábrázolja a nőket, fenntartja a nemi sztereotípiákat, és erre a népességnövelés szándéka sem elfogadható indok. Azaz, a nőpolitika nem olvasztható bele teljes egészében a családpolitikába; a nőkre mint emberi jogokkal bíró egyénekre kell tekinteni, nemcsak mint anyákra, családtagokra.

A Bizottság kitért arra is, hogy a nemek közéleti, politikai részvételét csak “átmeneti különleges intézkedések bevezetése” (pl. kvóta) által lehet arányossá tenni, az ezzel szembeni kormányzati ellenállás pedig közismert. Nem láthatók kellő erőfeszítések a nemi sztereotípiák lebontására a médiában sem: továbbra is gyakori a szexizmus és az áldozathibáztatás. A nők elleni erőszak büntetlensége további gátja a nemi egyenlőség megvalósulásának, és még mindig várat magára az Isztambuli Egyezmény ratifikálása.

És ez csak néhány a CEDAW által felsorolt hiányosságok közül, melyek közt is szerepel, hogy a nők körében nem elég ismert az egyezmény. Az EU vagy az ENSZ nem fogja az országok kormányait ezek betartására kényszeríteni. Ez rajtunk múlik. A megoldás, ha tájékozódunk; megismerjük a nemzetközi egyezményekben garantált jogainkat, és követeljük őket.

Exit mobile version