Illetve ugye manapság közösségi közlekedés, mert ami közösségi, az úgy hangzik, mintha a Szilícium-völgyben fejlesztették volna ki, tehát menő, ráadásul ugye fenntartható, plusz még szerethető is, de annyira, hogy az ember már töltené is az okostelefonjára lefelé. Ja várj, ez a BKK, ahol néhány éve – akkor még BKV-ként – büszkén kirakták a QR-kódot a hirdetésre, más kérdés, hogy az igazából a BBC weboldalára mutatott. A saját szememmel láttam mindezt a Deák téren. Nem baj, a QR-kód, az úgyis csak parasztvakítás.
Na, kábé eddig tartott a humorom, mert abban a pillanatban, hogy végignéztem a cikkek listáját, ami apropóul szolgált a mostani íráshoz, elszomorodtam. Kezdjük mindjárt a legutóbbi, egyben talán a legcsúnyább üggyel: kedden történt a 134-es buszon, hogy az egyik padlólap felpattant, és a busz motorteréből feltörő, forró olajos víz másodfokú égési sérüléseket okozott egy fiúnak. Az egy dolog, hogy elbukta a nyaralását, az már fontosabb kérdés, hogy egyáltalán képes lesz-e rendesen járni ezek után.
Biztos nagyon megnyugtatja a tudat, hogy “utazása során önt az X. biztosító biztosítja” – mint ahogy az az információs táblák apró betűs részén olvasható. Én azért, ha lehet, inkább csak el szeretnék jutni a város egyik részéből a másikba, gondolom, a balesetet szenvedett srácnak is ez volt a szándéka. Ami külön aggasztó, hogy ez az eset nem valamelyik Attila-korabeli Ikarus fedélzetén történt, hanem az egyik modern Mercedes buszon, amitől azért németes precizitást és biztonságot várna az ember. Ja, meg rendszeres műszaki karbantartást, igaz, ezt a veterán korú járművek esetében is.
Európa legtüzesebb metrója
Ez már igazán mindennapos, nem is kell nagyon körülírni, hogy a negyedik ikszet taposó szovjet szerelvények állapota mennyire gáz. “Ha ló lenne, már lelőttem volna” – szokta hasonló helyzetekben mondani egy barátom, de lehet, hogy a kék metrók esetében ezt már 5-10 éve meg kellett volna lépni. Eleve sokat elmond, hogy létezik külön weboldal, ami mutatja, hogy mikor volt utoljára tűz a metróban. Most épp jól állunk, a cikk írásának a pillanatában 188 napja égett utoljára. De ki tudja, lehet, hogy mire az olvasók szeme elé kerül, már hamuvá omlott a szerelvény és az alagút is a Forgách utca és a Nagyvárad tér között. Erre mit csinálunk? Veszünk újakat? Nem, dehogy, hát az túl okos megoldás lenne. Inkább felújítjuk a régi szemetet, igaz, ez majdnem annyiba kerül, mintha zsír újat vennénk, de legalább nem tart majd annyi ideig. Hamisítatlan. Magyar. Megoldás.
Felvillanyozó élményre vágysz? A troli a te járgányod!
Rájöttem! A város vezetése idült veteránautó-rajongó! Mi mással lehetne magyarázni, hogy a visítós szovjet trolibuszok még ma is vidáman koptatják a város utcáit, annak ellenére, hogy lassan már nekik is csókolommal kell majd köszönni. Persze afféle mogorva vénemberek módjára néha nem örülnek az utasoknak, akiket komoly elektrosokkal jutalmaznak. Ami aggasztó, hogy közel évtizedes híreket is találtam a témában, de az alábbi videó is 2009-ben készült. Ingyen ötlet a BKK vezetőségének: kezdjék el nagy erőkkel hirdetni a világ első wellness-tömegközlekedését, ahol menet közben ingyenes elektroterápiával frissülhet fel az utazóközönség. Garantálok néhány komolyabb megjelenést a nívósabb életmód-magazinokban. Persze lehet, hogy utána jön egy kevésbé kellemes megjelenés is, mondjuk a bíróságon, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés alapos gyanúja miatt. Tulajdonképpen mi, utasok mindkettővel jól járnánk. Az utóbbival mondjuk egy kicsit jobban…
God HÉV us all!
Nem kellett túl sokat keresgélni, hogy a zöld-fehér szerelvényekkel kapcsolatban is találjak néhány problémát. Két hónapos a hír, hogy a nagy esőzések miatt beázott a HÉV alagútja a Batthyány tér és a Margit-híd között. Persze, tudom, volt itt bazi nagy árvíz, inkább örüljek, hogy nem tengeralattjáró köti ma össze Kaszásdűlőt és Pomázt, na de komolyan, mire számítottak? Az eső ilyen, jön, oszt’ nem kérdez. A betonnak elvileg ugye az lenne a feladata, hogy útját állja az alkalmatlankodó víztömegnek, de ehhez karbantartás is kéne időnként. Gondolom, nincs rá pénz, az túl egyszerű lenne.
Mire lesz szükség utazáshoz?
Gyorsan végiggondolva a fentieket, élelmes vállalkozóknak javaslom fővárosi túlélőkészletek összeállítást közösségi közlekedéshez. A készlet tartalma:
- Tűzálló overall buszozáshoz
- Gázálarc és porral oltó készülék metróra
- Hordozható Faraday-kalitka troli használatához
- Búvárpalack és békatalp a HÉV járataira
- Mobil klíma és hőtartó kulacs hajós közlekedéshez
Mindenkinek biztonságos utazást, a BKK vezetőségének pedig eredményes munkát kívánok a problémák mielőbbi elhárításához!
További cikkek a BKK problémáiról az NLCafén:
- Így keseríti meg az életünket a tömegközlekedés
- Senki nem érti, hogy működnek az új jegyautomaták
- Elakadt hajó, káosz, kánikula és menekülni akaró tömeg – hajókázni mentem vasárnap