Szívmelengető kísérlet: fejlesztheti a Facebook az empátiánkat?

Sz.A. | 2015. Október 30.
Egy éven át tartó kísérletbe kezdett egy kanadai művész. Kim Smiley arra kíváncsi, vajon segíthet-e a Facebook abban, hogy képesek legyünk együttérezni embertársainkkal.

Kim módszere nagyon egyszerű: indított egy oldalt a Facebookon, ahol egy éven keresztül mindennap megoszt egy képet és egy figyelemre méltó történetet, anekdotát emberségről, empátiáról, odafigyelésről. A cél egyszerű és nemes: igyekszik arra sarkallni az oldal követőit, hogy tanulják meg észrevenni és megtenni a szép és jó dolgokat a világon.

Így beszél a projektről: “Ahogy én látom az internet egy olyan hely lett, ahol hajlamosak vagyunk zsigerből és könyörtelenül ítélkezni. Ennek a negatív tendenciának szerettem volna megteremteni az ellentétes pólusát az Empathy Effect elindításával, és bebizonyítani, hogy rajtunk múlik, mennyire lesz rideg és érzéketlen a minket körülvevő világ.”

Az oldalon publikált sztorik pedig tényleg nagyon megindítóak. Különösen szívhez szóló például az a történet, amit az ötödik napon osztott meg Matthew Mortonról, egy orvosról, aki fiatal férj és édesapa volt alig túl a harmincon, amikor kiderült, hogy agydaganata van. Az orvosok egy-másfél évet jósoltak neki, ő azonban nem adta meg magát a betegségnek, és hét évvel később még mindig praktizált, s időközben feleségével két szép gyerekük született még. Végül aztán idén augusztusban győzte le a betegség.

Egy másik fontos történet főszereplője Jean-Paul Bédard atléta, aki gyerekként szexuális erőszak áldozata lett. Harminc évbe telt, mire beszélni tudott erről feleségének és fiának. Azt mondja, úgy érezte, el kell mondania, mert különben összeomlik a titok súlya alatt. De tévedett. Nem összeomlott, hanem végre önmagára talált. Azóta élharcosa a gyerekeket érő erőszak elleni küzdelemnek. Egy alkalommal kétszer lefutotta egy nap alatt a Boston Maratont, és a fejébe vette, hogy megcsinálja 24 óra alatt háromszor is, a bevételt pedig az erőszak áldozatainak támogatására fordítja. Nos, a küldetést múlt hétvégén teljesítette: 126,6 kilométert futott egyetlen nap alatt.

Kim Smiley szerint az empátia fertőző. És bár nincs egzakt módszere, amivel ezt mérni tudná, és akarná, de azt mondja, számára a visszajelzést és a bizonyságot a követői adják. Márpedig ha így nézzük, elég jól áll: az Empathy Effectet ugyanis már több mint 67 ezren kísérik figyelemmel a Facebookon. Smiley azt tervezi, hogy ha 2016 júniusában letelik az egy esztendő, 5 ezer dollárt adományoz jótékonysági célra, a (lájkokban és megosztásokban mérve) legnagyobb elkötelezettséget kivívó projekt nevében.

“Az élet igazságtalan és sokszor kegyetlen, de sokkal csodálatosabb lesz, amikor az empátia sugarai áttörik a sötétséget” – mondja Kim.

via

Exit mobile version