Pukli István: “A mostani őrületes tananyag helyett életre kellene nevelni a gyerekeket”

nlc | 2016. Február 20.
A 2010 előtti oktatáspolitikával sem értett egyet, mert az túlságosan is gyerekközpontú volt, ma viszont minden gyerek mosott rongy, mondta Pukli István, a zuglói Teleki Blanka Gimnázium igazgatója az Abcug cikkében, amelyet Szurovecz Illés írt.

A tanártüntetések arcává vált Pukli volt már MSZP-tag, nevezték Fidesz-bérencnek és Soros György emberének is. Nem akar vezető lenni, csak azt szeretné, hogy valaki javítsa meg végre az oktatást. “És mikor fogok tudni dolgozni?” – kérdezte Pukli István, a zuglói Teleki Blanka Gimnázium igazgatója péntek délután, alig fél órával az iskola elé szervezett szimpátiatüntetés előtt. Odalent már néhány százan gyülekeztek, amikor leültünk beszélgetni az irodájában.

Kedd óta folyamatosan csörög a telefonja: ekkor olvasta fel a sajtó előtt a zuglói tankerülettől kapott levelet, amelyben néhány órás határidővel kértek be tőle dokumentumokat. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) azt kezdte el vizsgálni, hogy milyen körülmények között mentek a Teleki tanárai a januári miskolci tüntetésre, és hogy milyen órák maradtak el emiatt. A Klik többek közt bekérte az osztályok órarendjét, a félévi nevelőtestületi értekezlet jegyzőkönyvét, de még a szülői értekezletek jegyzőkönyvét is, pedig ilyen soha nem készül. Pukli ezért jogi segítséget is kért a Magyar György és Társa ügyvédi irodától, mert szerinte “ilyen mérvű nemtelen támadásokkal szemben jogi eszközökkel is fel kell lépni“.

Azóta sem küldtem el egyik papírt sem, nem volt rá időm” – mondta Pukli. Az igazgató néhány hét alatt a pedagógustüntetés arcává vált, szerinte azért, mert a Teleki fogalmazta meg a legradikálisabb követeléseket. Kimondtuk, hogy követeljük a Klik megszüntetését, a média pedig rögtön felkapott minket“. Pukli ugyanakkor fontosnak tartja, hogy nem vezetője a tiltakozásnak, legfeljebb az elmúlt hetekben a Tanítanék Mozgalommá nőtt tiltakozás képviselője, akárcsak a miskolci Pilz Olivér és a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban tanító Törley Katalin, akiket online szavaztak meg a mozgalomhoz csatlakozó tantestületek tagjai.

Semmilyen vezéralaki címre nem vágyom” – mondta, noha elég pontos elképzelései vannak arról, hogy milyen a jó vezető. A 2012-es, igazgatói posztra beadott pályázatában például azt írta, olyan, vezetésre alkalmas embernek tartják, aki alapvetően erőteljes személyiség, lendületes, tele van energiával; jó szervező és irányító. Olyannak, aki képes átlátni a folyamatokat“.

2010 előtt sem volt jó

Pukli viharos körülmények között került a Teleki élére: pénteken a VS idézte fel, hogy 2012-ben sokan az akkor még fideszes vezetésű zuglói önkormányzat emberének tartották, mivel a tantestület, a szülők és a diákok többségi akarata ellenére a képviselő-testület őt választotta a korábbi igazgatóval, Rudas Péterrel szemben. Várnai László akkori LMP-s önkormányzati képviselő is azt írta a blogjában, hogy politikai döntés született. Mindez azért is meglepő, mert Pukli korábban MSZP-tag volt. 1998-ban még a választásokon is indult szocialista színekben, és 2007-ig volt a párt tagja, amikor Gyurcsány Ferenc miatt lépett ki. Ekkor az Arany János Általános Iskolában tanított.

Eleinte riadtan figyeltük Pukli István féktelen dinamizmusát és fanatizmusát, amivel a tantestületet elárasztotta” – mondta egy telekis tanár a VS-nek. Pukli szerint ez a dinamizmus valóban megvan benne, ennek is köszönhető, hogy az elmúlt években mindent sikerült megvalósítani a pedagógiai programjából, kivéve azokat, amikhez pénz kellett volna.

 

Pukli István – Fotó: Marjai János/MTI

 

A mai szimpátiatüntetésen tudósítónknak két diák azt mondta, eleinte valóban nem szerették Puklit, most viszont nagyon tiszteletre méltónak tartják, amit csinál.  A tantestület nem ehhez volt szokva” – ismerte el Pukli, aki szerint korábban a laissez faire szemlélet jellemezte az iskolát, vagyis nagyjából mindenki azt csinált, amit akart. Azért küldtek ide, hogy rendet tegyek” – mondta. Pukli szerint ez a fajta liberalizmus nemcsak a Telekit jellemezte, hanem az egész oktatási rendszer efelé ment, amivel nem értett egyet. A pályázatában például azt írta: Az elmúlt időszakban megsokszorozta ezt az általánossá váló nyomasztó érzést, hogy az oktatáspolitika a gyermekbarátság nemes gondolatát eltorzítva, átgondolatlanul kifordítva a meleg-megengedő nevelési stílust ráerőltetve a pedagógusi vezetést a tanulók akaratának rendelte alá.

Pukli szerint a 2010 előtti rendszer a túlzott gyermekközpontúságra épült, ami ahhoz vezetett, hogy a pedagógust teljesen a gyerek érdekei alá rendelték. A szülőnek iszonyatos befolyása volt, az történt, amit ő akart. Ha panaszkodott, rögtön neki adtak igazat. A pedagógust a gyermek érdekéhez kellett igazítanunk, pedig nem alá-fölé rendeltségi viszonynak kellene lennie köztük. Személyközpontú pedagógiára lenne szükség, amelyben a tanár, a szülő és a gyerek egyenrangú felek, és hárman szerződnek arra, hogy a gyereknek jobb legyen” – mondta.

Az iskolában már elkezdte, amit nagyban is szeretne

Bár a túlzott gyermekközpontúság mára véget ért, Pukli szerint ez mégsem vezetett eredményre, mert legfeljebb a bürokrácia került előtérbe. A gyerekeket erőteljesen háttérbe szorították, most is értük küzdünk, mert olyanok, mint a mosott rongy” – mondta. Ezért szeretné, hogy töröljék el a mindennapos testnevelést, mert nincsenek hozzá feltételek. Például a Telekiben is a lépcsőn ugráltatják a gyerekeket, amikor hideg van odakint. Radikálisan csökkentsék a tananyagmennyiséget, és a kompetencia alapú oktatásra helyezzék a hangsúlyt.

Pukli szerint a mostani őrületes tananyag helyett életre kellene nevelni a gyerekeket, ahogy Finnországban. Erősíteni kellene a matematikai-logikai kompetenciát, az érvelési képességet. Ezekhez persze szükség van az ismeretekre, de ezek csak eszközök, nem pedig célok” – mondta. Mindenképp újra kellene írni a Nemzeti Alaptantervet, ki kell venni a felesleges ismeretanyagot. A 21. században végre meg kellene tanítani a gyerekeket eligazodni a digitális világban. Ha bemegyek az órára, és frontálisan elmondom az anyagot, kinevetnek, mert bármit megtalálnak a Google-ban. Azt kellene megtanítani, hogyan különböztessék meg a helyes és helytelen információkat. Ez lenne a mai pedagógus dolga. Hallottam már olyan ellenérvet ezzel kapcsolatban, hogy mi lesz a gyerekekkel áramszünet esetén. Erre egyrészt azt tudom mondani, hogy furcsa, ha manapság áramszünetre akarjuk felkészíteni a gyerekeket, másrészt pedig azt, hogy áramszünet esetén sem az fog segíteni, ha tudja Vergiliust latinul.”

Pukli szerint a gyerekeket arra kellene felkészíteni, hogy képesek legyenek vállalkozni, kritikusan gondolkodni és szöveget értelmezni, a mai oktatásban viszont ezt alig lehet megvalósítani. Szűk a mozgástér, de azért próbálkozunk” – mondta Pukli, aki a nyelvi előkészítő évfolyamon bevezette a gamifikált órákat, ami játékosítást takar.

Ez egy videojátékokra épülő módszer. A lényege, hogy minden gyereknek van egy saját karaktere, amellyel egy fiktív kerettörténetben mozog, és az egészhez kapcsolódik egy szintrendszer. Az ebben való előrehaladás alapján adjuk az érdemjegyet” – magyarázta.

A mostani osztályomnál azt találtam ki kerettörténetnek, hogy egy atomrobbanás túlélői, ami után új életet kell kezdeniük. Folyamatosan elgondolkodtató feladatokat oldanak meg, csoportmunkát végeznek, kommunikálnak egymással, előadást tartanak, értékelik egymást és saját magukat. Még saját pénznemük is van, amivel kereskedhetnek, én pedig ezzel jutalmazom őket. A pénzt pontokra váltjuk, a pontokat pedig egy online excel-táblában rögzítjük, ami alapján osztályozom őket a félév végén.”

“Ezzel a játékkal tanítottam meg nekik az Europass önéletrajz elkészítését is” – mondta. Pukli szerint az egész oktatásnak ebbe az irányba kellene elmozdulnia, amit a tiltakozók által létrehozott Civil Közoktatási Platformon is javasolni fog. Ennek célja, hogy lerakják egy új közoktatási törvény alapjait anélkül, hogy részt vennének a kormány Köznevelési Kerekasztalában, amelyben jelentős részben a kormány számára kedves szervezetek kaptak helyet.

 

Az igazgató szerint az elmúlt évek őt igazolják, mivel az iskola jóval eredményesebb lett: kiválóan akkredtitált tehetségponttá vált, 10-12-szeres a túljelentkezés, sok tanuló OKTV-döntős, és 2015-ben bekerültek Budapest 50 legjobb gimnáziuma közé is. Mindent elmond a hároméves munkámról, hogy a tantestület egyhangúlag megszavazta, hogy képviseljem őket a tiltakozásban. Kell ennél több bizonyíték?”

Abcug – Szurovecz Illés

Exit mobile version