Nem kapsz ingyen házat a Facebookon! Soha!

Horowitz Katalin | 2016. Augusztus 29.
Kedves emberek, 2016-ot írunk, ezért szomorú kötelességünknek érezzük, hogy lerántsuk a leplet: a Mikulás nem létezik, a Facebookon pedig nem fog senki ingyen házat, autót vagy prémium kategóriás okostelefont osztogatni csak úgy.

Sportnyelven szólva nagyot ment a hétvégén egy poszt, amelyben egy Tóth Tímea nevű nő arra kér mindenkit, hogy ossza meg az alábbi bejegyzését. Cikkünk írásának pillanatában 5986-an tettek eleget a kérésnek. A posztban egy blogbejegyzés linkje szerepel, amely szerint Tímea elajándékozza édesapja házát, aki sajnos elhunyt, de az volt az utolsó kívánsága, hogy a fotón látható kétszintes családi ház adományként – tehát teljesen ingyen – kerüljön egy rászoruló család tulajdonába. Tímeáék természetesen teljesítik a kérést, az internet népe pedig rácsapott az ingyen kéró lehetőségére, mint tyúk az akciós takarmánykukoricára.

Az a bizonyos bejegyzés – már nem elérhető

Szép-szép, de sajnos kamu

Viszonylag nagy magabiztossággal kijelenthető, hogy átverésről, ráadásul rosszindulatú, kapzsiság fűtötte átverésről van szó. Mutatom is az árulkodó jeleket:

Tímea édesapjának állítólagos háza valójában egy filmdíszlet, Pittsburghből

Tímea a rendkívül nívós és sok olvasót megmozgató www.napi-hirek.net linken elérhető posztot osztotta meg. Ezen a ponton már lehet gyanakodni, hogy valami nem stimmel: hiszen egy online lap vajon lehozná-e így, egyes szám első személyben a “cikket”? Illetve ha magyar tartalmakban utazik, miért nem egy .hu végződésű domaint jegyeztettek be maguknak? Persze előfordul, hogy valamely nagy, nemzetközi kiadvány magyar verziójának is a nemzetközi webcím alá kell betagozódnia, de sem Rupert Murdoch, sem a más külföldi médiacézárok portfóliójában nem található a Napi-Hírek című, méltán népszerű médiatermék. Ha pedig egyszerű blogról van szó, akkor vajon miért ezt a furcsa nevet választotta Tímea, miért nem valami személyesebbet? Persze szíve joga, de mégis különösnek, hogy ne mondjam, gyanúsnak tűnik a dolog.

Beszéljünk a reklámokról is, ez ugyanis a leginkább árulkodó Tímea blogján. Készítettem is egy szemléltető ábrát, ami bemutatja, hogy mi a gond az ingyen lakás ígéretével kecsegtető írásnak. Szerettem volna engedélyt kérni a Napi-Hírek szerkesztőitől, hogy felhasználhassam az alábbi képet, azonban az oldalon nem található impresszum vagy ilyesmi, ezért kénytelen leszek bízni az engedélyükben, illetve abban, hogy nemtetszésük esetén felkeresnek e-mailben.

Árulkodó jelek, hogy valaki csak a kattintás után járó pénzre hajt

Szóval a reklámok: egy magára valamit adó oldal nem tolja tele az első oldalt ilyen automatizált reklámokkal, ahol egymás után sorjáznak a körömgomba-csodaszerek, narancsbőrt és striákat megszüntető MÓDSZEREK, AMELYEKET GYŰLÖLNEK AZ ORVOSOK, mivel a magára valamit adó oldalak üzemeltetői tudják, hogy ha a várt cikk helyén randa reklám fogadja az olvasót, az az olvasó nem nagyon fog visszatérni az adott oldalra, még ingyen lakás reményében sem.
Ilyen reklámokat jellemzően olyan oldalakon használnak, ahol olcsó, de hatékony címekkel (lásd még: NEM FOGOD ELHINNI, MI TÖRTÉNT EZUTÁN) operáló bejegyzésekkel sok embert csábítanak a reklámokkal teletűzdelt oldalra, majd bezsebelik a kattintások vagy megjelenések után járó jutalékot.

Olcsó, de hatékony cím lehet például az is, hogy ELAJÁNDÉKOZOM ÉDESAPÁM HÁZÁT!, bár Tímea kissé félénknek tűnik, ezért még a címben kéri az internet népét, hogy segítsenek egy megosztással.

A harmadik árulkodó jel maga a ház fotója. Aki látott már közelről ingatlanhirdetést, az tudja, hogy jellemzően több szögből is bemutatják az ingatlant, kívülről-belülről egyaránt, kiemelve annak előnyös tulajdonságait. Ezek a fotók általában nagy felbontásúak és engednek utalni arra is, hogy milyen környezetben helyezkedik el az ingatlan. Ehhez képest Tímea blogbejegyzésében egyetlen aprócska fotó szerepel, az amerikai építészet jegyeit magán viselő épületről.

Persze mit akadékoskodom, hát ingyen háznak ne nézzük a fotós portfólióját, nem igaz? Szerencsére 2016-ban már rendelkezésünkre állnak olyan eszközök, mint a Google képkeresője, amelybe beillesztve a blogposztban található kép linkjét, bárki leránthatja a leplet az ingyenesen kínált házról.
Mint látható, számos amerikai oldalon is feltűnik Tímea édesapjának állítólagos háza, azonban elítélhető módon a nyugati média nem a sajnálatos módon elhunyt édesapa házaként, hanem az 1991-es A bárányok hallgatnak című film egyik díszleteként hivatkozik a valóságban Pittsburghben található épületre.

A hasonló intő jeleket érdemes figyelembe venni, ha egy-egy adott facebookos bejegyzés vagy blogposzt ingyen iPhone-t, vadiúj autót, táblagépet, vagy esetleg egy nigériai herceg vagy Bill Gates vagyonának jelentős hányadát ígéri mindössze egy-két kattintásért cserébe. Ami pedig Tímea közel hatezerszer megosztott írását illeti, az alábbi szemléltető ábrával szeretném bemutatni, hogy mit érdemes tenni vele:

A hasonló posztokat nyugodtan jelentsük a Facebook üzemeltetőinek, elvégre semmi keresnivalójuk a hírfolyamunkban

A poszt jobb felső sarkában látható nyilacskára kattintva a “Bejegyzés jelentése” opciót választva szólhatunk a Facebook üzemeltetőinek, hogy itt bizony kéretlen tartalom (spam) történik. Ha kellő számú ember jelenti (például az a közel hatezer, aki megosztotta), előbb-utóbb törölni fogják.

UPDATE: a Facebook-bejegyzést cikkünk megírása során a Facebook törölte – mint látható, a módszer működik. Gondoljunk embertársainkra és a legközelebbi hasonló posztnál járjunk el eszerint, így nem teszünk pénzt csalók és mások rászorultságával visszaélők zsebébe. További kellemes internetezést kívánva maradtam tisztelettel.

További cikkek különféle átverésekről az NLCafén:

Exit mobile version