Ez volt 2016 tizenkét legfontosabb nőknek szóló filmje

TóCsa | 2016. December 27.
2016 nem volt annyira erős a nőknek szóló filmek terén, mint 2015 volt, de ez nem jelenti azt, hogy ne születtek volna fontos, izgalmas, tanulságos, üzenettel bíró alkotások a Disney-mesétől kezdve a francia kannibálos erotikus moziig.

Cloverfield Lane 10

Mi ez?

Michelle eszméletét veszti egy autóbalesetben, és egy ötvenes férfi, Howard föld alatti bunkerében tér magához. A férfi azt állítja, hogy nem elrabolta, csak megmentette őt, ugyanis amíg a lány nem volt magánál, addig a Földet megtámadták az idegenek, a bolygót radioaktív sugárzás pusztítja, és Michelle egyedül itt, a föld alatt van biztonságban. Vajon igazat mond?

Miért fontos?

Örvendetes trend, hogy egyre több nagyszabású akciófilmnek, thrillernek és sci-finek áll női karakter a középpontjában, viszont ezek a figurák többnyire elég férfiasak, akik ugyanúgy oldják meg a konfliktusaikat, mint a férfi főszereplők (Scarlett Johansson a Marvel-filmekben, Angelina Jolie a Tomb Raiderben, Uma Thurman a Kill Billben…). A Cloverfield Lane 10 hősnője bár fitt, nem az öklével, hanem az eszével oldja meg a problémáit, és győzi le az ellenfeleit. Egy eszes hősnő agyas forgatókönyvet kíván, tehát ha minél több valósághű főhősnőt kapunk Hollywoodtól, attól jó eséllyel maguk a filmek is nemcsak nőiesebbé, hanem okosabbá is válnak.

Rossz anyák

Mi ez?

Három édesanya úgy dönt, hogy egy időre kiszállnak a mókuskerékből, és nem a társadalmi elvárásoknak próbálnak megfelelni, hanem úgy szeretnének élni és gyereket nevelni, ahogy azt helyesnek gondolják. Persze ezzel nem mindenki ért egyet a környezetükben.

Miért fontos?

A tévéből, a magazinokból és online is egyfolytában ömlik a nőkre az összes anyasággal kapcsolatos elvárás, és ehhez még hozzájárul az ismerősök, barátok és rokonok véleménye is, nem beszélve az utca emberéről, aki rögtön beszól, ha úgy gondolja, hogy a gyereket nem helyesen nevelik. A tökéletes anyaság álomképből szép lassan rémképpé vált, és most jött egy film, ami ha leegyszerűsített/lebutított formában is, de legalább ki meri mondani azt, hogy ez a trend ártalmas, és semmi jóra nem vezet. Igazi megoldást ugyan nem kínál a “merj önmagad lenni a gyereknevelésben is” eszméjén kívül, de már az is üdítő dolognak számít, hogy legalább beszél erről a nagyon is létező problémáról.

Neon Démon

Mi ez?

Jesse (Elle Fanning) első ránézésre maga az ártatlanság. A lány azért megy Los Angelesbe, hogy modellként fusson be, és ugyan a szépségipar a hozzá hasonlókat mindig tart károkkal várja, a kérdés az, hogy megéri-e a röpke hírnévért bedaráltatni magát egy kegyetlen gépezettel.

Miért fontos?

Szögezzük le gyorsan: a Neon Démon nem jó film, viszont fontos dolgokról beszél olyan módon, hogy arra mindenki felkapja a fejét. Egy olyan világot mutat be, amelyben egy huszonöt év körüli nő már öregnek számít, ahol a tökéletesség hajszolásában életek mennek tönkre, és ami a felszínességet ünnepli a valódi értékek helyett. Mindezt ráadásul egy szokatlan, véres vámpírtörténetbe ágyazva, ahol a szépségipar kiszívja az ártatlan lányok vérét, mielőtt kiköpné őket magából.

Vaiana

Mi ez?

A legújabb Disney-hercegnős mese a Csendes-óceán szigetvilágában játszódik, és a főhőse Vaiana, a törzsfőnök lánya, aki elindul, hogy egy furcsa félisten segítségével áthajózza a nagy vizeket, és megtörje az átkot, ami a népét és a világát sújtja.

Miért fontos?

Disney-hercegnőből talán több van, mint gíroszosból a körúton, de az egeres cég érezhetően hallgat az idők szavára. Vaiana legfőbb életcélja már nem a fehér lovon érkező herceg megtalálása, nem arra vár, hogy Hamupipőke módjára a problémái majd magától, varázslattal megoldódjanak, hanem saját maga tesz a sikerért. Céltudatos, önálló, okos lány, aki nem egy jóképű herceg tartozéka, és ezzel jó példát mutat annak a sok-sok kislánynak, aki rajong érte.

Brimstone

Mi ez?

A részben Magyarországon forgatott western sok szempontból a műfaj határait feszegeti, ugyanis a zsáner hagyományaival ellentétben nem főhőse, hanem főhősnője van, és a napszítta, kopár tájak helyett havas erdőkben pásztázik a kamera. A történet hősnője Liz, akit egy ördögi tiszteletes követ. Bárhová is menekül, a férfi előbb-utóbb megtalálja őt, és azért dolgozik, hogy elvegyen tőle mindent, ami kedves számára.

Miért fontos?

A Brimstone egy iszonyatosan, olykor már elviselhetetlenül erőszakos film, de a filmben látott erőszak nem öncélú. Martin Koolhoven rendező ugyanis a tiszteletes figurájával azt kívánja bemutatni, hogy a gyerekkorban elszenvedett zaklatás és erőszak egy életen át fog kísérteni bennünket, és bármennyire szeretnénk tőle megszabadulni, sohasem tudjuk teljesen magunk mögött hagyni. A Liz fölött sátánként lebegő, és tőle minden szerettét elmaró tiszteletes árnyéka azon férfiak borzalmas emlékeként kísért, akik gyermekeket gyaláztak meg, és tették tönkre ezzel az egész életüket.

Az eljövendő napok

Mi ez?

Nathalie filozófiatanárként dolgozik az iskolában, szép családja van, szereti a munkáját, látszólag minden oké. A beteg anyukája aztán meghal, a férjéről kiderül, hogy megcsalja őt, a könyvére már nincs igény, a gyerekei pedig már felnőttek, és jól elvannak nélküle is.

Miért fontos?

A férfiak midlife crisis-éről számtalan film készült már, de arról a filmesek hajlamosak megfeledkezni, hogy egy hasonlóan létbizonytalan állapot a nőknél is könnyen előfordulhat. Nathalie esetében a dolog azért különösen szomorú, mert vele közel a hatvanhoz történik meg mindez, és Isabelle Huppert alakításában elképesztő látni, ahogy ez az erős asszony nagy drámázások nélkül próbálja elviselni és túlélni az összes sorscsapást, amit az élet tartogat neki, és képes felállni a legnagyobb pofonok után is.

24 hét

Mi ez?

Astrid népszerű tévés komikus Németországban, aki bármikor csípőből képes megnevettetni a közönségét. Szerelmével már a második gyermeküket várják, amikor megtudják: a kicsi Down-szindrómás lesz. Hosszas gondolkodás után úgy döntenek, hogy ennek ellenére Astrid megszüli őt, ám további hírek érkeznek arról, hogy a gyerek szívével se lesz minden rendben.

Miért fontos?

Az anyaságnak, az anyává válásnak és a terhességnek a filmek többnyire csak a rózsaszín, szép oldalát szokták bemutatni, esetleg még a vicces is szóba jöhet, de az anyasággal kapcsolatos legnagyobb félelmek a ritka kivételektől eltekintve tabunak számítanak. A 24 hét egy pár érzelmi kálváriáját mutatja be abban az időszakban, amikor szembe kell nézniük a legnagyobb félelmeikkel, és ha ez még nem lenne elég, a társadalmi elvárásokkal és nyomasztással is. A 24 hétről a kritikánkat bővebben itt olvashatod.

Raw

Mi ez?

A vegetariánus Justine a nővére nyomában szintén beiratkozik az állatorvosi egyetemre, hogy ott a hússal való közvetlenebb kapcsolat hatására átgondoljon mindent, amit korábban az étkezésről gondolt. A lány nemcsak a nyers húst kívánja meg, hanem a nyers emberhúst is: kannibállá válik.

Miért fontos?

A Raw ugyan műfaji meghatározása szerint horrorfilm, és tényleg teli van gyomorforgató jelenetekkel, ám a felszín mögé nézve gyorsan rájöhetünk, hogy egy okos és vicces szatírával állunk szemben, amiben a kannibalizmus az elfojtott női szexualitás szimbólumaként jelenik meg. A családi szigor béklyóitól az egyetem falai között megszabaduló Justine megszeg minden otthon felállított szabályt, és kipróbál mindent, amit nem volna szabad. A film az ő szexuális felszabadulásának története, csak radikális eszközökkel bemutatva.

Toni Erdmann

Mi ez?

Az év legünnepeltebb német filmje egy apáról szól, aki ráeszmél, hogy a lányával való kapcsolata megromlott, és ők ketten elhidegültek egymástól. Úgy érzi, talán van még egy dobása rendbe hozni a dolgokat, ezért a lánya után utazik Bukarestbe, hogy valahogy kimozdítsa őt a napi húszórás munkanapjai körforgásából.

Miért fontos?

2016-ban egyetlen rendezőnőt sem ajnároztak annyira, mint Maren Adét, ráadásul nem érdemtelenül. Bár a film címe egy férfi nevét takarja, ha a mélyére nézünk, leginkább egy lányról szól, aki a napi gürcölésben megfeledkezett arról, hogy más is létezik a munkáján kívül, és vannak szerettei, akikkel törődnie kellene. Ezt a nagyon XXI. századi üzenetet a film egyáltalán nem szájbarágósan, hanem ízlésesen, rengeteg humorral tálalja. Kritikánkat itt olvashatod bővebben.

Elle

Mi ez?

Michéle határozott nő, aki a munkában és a magánéletben is szeret uralkodni az embereken. Egy este a saját lakásában megtámadják és megerőszakolják, neki azonban esze ágában sincs kihívni a rendőrséget, sőt, ugyan ezt magának is nehezen vallja be, de az eset egy kicsit megmozgatta a legtitkosabb, legperverzebb fantáziáit.

Miért fontos?

A nemi erőszakról szóló filmek többsége a rape & revenge (erőszak & bosszú) témájába tartozik, vagy a moralizáló drámák sorát gyarapítja, de az Elle valami teljesen más. Ebben a filmben a szex és a nemi erőszak is egy hatalmi játszma része, és Michéle azért nem hívja ki a rendőröket, mert az ő hatalmával egy pillanatra sem szeretne áldozatszerepben feltűnni. Ő inkább mindent megtesz azért, hogy felkészüljön arra, hogy ha ilyesmi még egyszer előfordul, akkor már ő legyen az, aki irányít. Sötét humorú, tabudöntögető mozi az Elle, ami egyszerre képes elgondolkodtatni és megbotránkoztatni nézőjét.

Érkezés

Mi ez?

Az idegenek megérkeznek a Földre, csakhogy nem lézerágyúkkal bombázzák épületeinket, hanem csak ott lebegnek bolygónk tucatnyi pontján, és arra várnak, hogy az emberiség valahogy kommunikáljon velük. Louise Banks doktort nyelvészként kéri fel a titkosszolgálat, hogy segítsen nekik a kapcsolatteremtésben.

Miért fontos?

A tartalomleírásból nehéz lenne erre következtetni, de az Érkezés leginkább a feltétel nélküli anyai szeretet elképesztően megható és fantáziadús ünneplése, és műfaja ellenére nem az idegenek a legfontosabbak benne, hanem egy nő belső utazása az érzelmei és gondolatai legmélyére.

Kaliforniai álom

Mi ez?

Musicalbe oltott tündérmese egy hollywoodi feltörekvő színésznő és egy jazz-zongorista szerelméről a filmben a romantikus fővárosává változtatott Los Angelesben.

Miért fontos?

Az ember nem egy olyan filmtől várná a XXI. századi párkapcsolatok nehézségeinek realisztikus bemutatását, amiben a szereplők átlagosan ötpercenként dalra fakadnak, pedig a Kaliforniai álomban minden elemeltség és meseszerűség ellenére a központi szerelmi szál végig nagyon is valóságosnak hat, és a fényes karrier és az igaz szerelem közti őrlődéssel meglehetősen sokan tudunk azonosulni, ahogy azzal is, hogy egy működő párkapcsolatért milyen áldozatokat kell meghozni.

További ajánlott női témájú filmek 2016-ból:

Az én csontsovány nővérem, Test, Bridget Jones babát vár, Szellemirtók, The Eyes of My Mother, Julieta, American Honey, Hush, Egyes nők, Én, Daniel Blake, Szerelem és barátság, A szobalány, Under the Shadow, Az ügyfél, Akit senki sem ismer, Aquarius, Una, Ernelláék Farkaséknál, A kommuna

 A filmeket az idén a magyar mozikban bemutatott alkotásokból, valamint az általam filmfesztiválokon (Berlinale, Karlovy Vary, Cinefest Miskolc, BFI London) művekből állítottam össze. A 2015-ös év legjobb nőknek szóló filmjeinek listáját itt tudod megnézni.

Exit mobile version