Kompetenciateszt hatodikosoknak: 77 oldalas volt, 100-nál több feladattal

Sz.N. | 2017. Május 26.
Idén is volt kompetenciamérés az általános iskolák hatodik és nyolcadik évfolyamán, és írtak a tizedik osztályosok is. Hogy milyen sikerrel, azt egyelőre nem lehet tudni, de a feladatokkal idén sem spóroltak.

Kompetencia: a kislányom hetek óta arról beszél, hogy németből, matekból és magyarból lesz egy ilyen felmérés. Ő 12 éves, és igazából fogalma sincs arról, hogy minek kellett kitöltenie a teszteket, de nagyon izgult előtte. Persze, tudja, hogy nem kap rá osztályzatot, de mégis egy vizsga. Megjelenés: fekete alj, fehér blúz, szóval megadták a módját, és ez a gyerekeknek azt üzeni, hogy igenis fontos ez az egész.  Amikor hazajött, azt mondta, hogy a mateknak nem jutott a végére, a magyart végig tudta csinálni. Pedig ő ötös matekból, a gyengébbek nem tudom, hogyan teljesítettek, a pedagógusok nagy része még nem látta a javított teszteket. Mindenesetre 77 oldalt kitölteni azért elég nagy kihívás, még egy felnőttnek is, nemhogy egy hatodikosnak!

Egyébként nekünk szülőknek is volt feladatunk: kaptunk egy hosszú kérdőívet, amit ki kellett tölteni, és bevallom volt néhány kérdés, amin felháborodtam. Miért kell megmondanom, hogy jómódban élünk-e? Ráadásul ez egy nagyon relatív kérdés… És azt is meg kellett jelölnöm, hogy a környékünkön lakók milyen körülmények között élnek. Nem tudom, hogy mások is felháborítónak tartják-e ezt, nekem nem esett jól, és fogalmam sincs arról, hogy mi köze van ennek a gyerek teljesítményéhez. Szerepelt benne az is, hogy van-e a szülőknek állandó munkájuk, vannak-e otthon könyvek, és a milyen az iskolai végzettségünk. Ja, és azt is be kellett jelölni, hogy hány szobában lakunk, hány telefonja van a családnak, és hány számítógépe, van-e több fürdőszoba otthon. A kérdőívekre egyébként nem kellett nevet írni, tehát nem beazonosíthatók, ez jó hír.

“Az én fiam nagyon fáradtan jött haza, pedig ő egy nagyon jól terhelhető gyerek. Azt mondta, hogy nem ért a feladatok végére, mert nagyon sok volt. És az is megfordult a fejemben, hogy őneki, akinek komoly tanulási nehézsége van, diszlexiás, hogyan sikerült megbirkóznia  a rengeteg feladattal, hiszen sokkal több időre van szüksége, mint másoknak. És még az is megfordult a fejemben, hogy az az iskola, ahová majd nyolcadikban felvételizik, vajon utánanéz-e az elért eredményeknek…”
 

Rendszeresen olvasok, hallok olyan pedagógusokról, akik egyébként azzal riogatják a gyerekeket, hogy a kompetenciateszten elért eredményre három nagy jegyet kapnak, ez pedig meghatározza majd az év végi eredményeiket. Nem egy iskolában előfordul ez, és az éppen eléggé szorongó diákok így még jobban izgulnak. Pedig  elég nagy rajtuk amúgy is a teher…

Szóval, kemény 77 oldal, négyszer 45 perc alatt. Nem semmi, kérdés, hogy van-e értelme?

A kompetenciamérések célja, hogy az oktatási tárca és a pedagógusok képet kapjanak, hogyan alkalmazzák a diákok a képességeiket, a megszerzett tudást a mindennapi élet gyakorlatában. A szövegértés-felmérőkből például az is kiderülhet, hogy a hétköznapi szövegeket mennyire képesek értelmezni. Az elmúlt évek gyakorlata szerint a feladatlapokon adatvédelmi okokból a diákok neve nem szerepel, csak egy kód, ez alapján tudják magukat beazonosítani. A méréshez kétféle – “A” és “B” – tesztfüzet készült, amelyeken belül négy, egyenként 45 perces egységbe rendezve találhatók a szövegértési és a matematikafeladatok. Egy tanuló csak egyféle (“A”vagy “B”) tesztfüzetet tölt ki. Az eredmények megtalálhatók lesznek az oktatási hivatal honlapján.

Az NLCafé által megkérdezett pedagógus szerint ez a teszt egyfajta visszacsatolás az iskolának, hogy az évek során a gyerekeknek hogyan sikerült átadniuk a tananyagot, hogyan alkalmazzák a megtanultakat a gyakorlatban.

“Én végig bent voltam felügyelni, és úgy láttam, hogy a magyart szinte mindenki befejezte, hogy milyen sikerrel, azt nem tudom. Úgy láttam, hogy elegendő idő volt rá, de a matekról egész más a véleményem. Elég sok logikai feladat volt benne, olyan igazi gondolkozós, amire több idő kellett volna, voltak átváltások is a hatodikosoknál. Mi minden évben azt is megnézzük, hogy a gyerekek kellően komolyan veszik, volt olyan, hogy a diákok direkt nem töltötték ki, mert nincs tétje.” 
Exit mobile version