A közlemény szerint az elmúlt fél évben nőtt a szerelvényeket érintő graffitis rongálások száma, ezek miatt a HÉV és a MÁV-Start mintegy két tucat rendőrségi feljelentést tett.
Az utóbbi hónapokban a HÉV-nél naponta átlagosan 8 négyzetméter külső és 11 négyzetméter belső felületet firkálnak össze. A szerelvények belső burkolati elemeit és a karosszériát különböző eszközökkel, egyre maróbb szerekkel rongálják, a festékek és vegyszerek ráadásul beivódnak a burkolatba, és nem távolíthatók el maradéktalanul. Ebben az esetben cserélni kell a burkolati elemet, ami a járművek jelentős megbontásával jár. A belső burkolati elemek és paravánfalak cseréjének becsült költsége évente 130 millió forint.
Az ablakok esetében – általában négy hét alatt lesz karcos egy szerelvény szinte teljes üvegfelülete – a karcmentesítés éves költsége 600 millió forint – áll a közleményben.
Most naponta átlagosan 14 négyzetméternyi külső és 37 négyzetméternyi belső felületet fújnak le. Tavaly összesen 2750 négyzetméternyi külső és 13 300 négyzetméternyi beltéri graffitit kellett eltávolítani a vonatokról. A szennyeződések eltávolítása és a járművek védőlakkal történő bevonása típustól függően 1-1,5 millió forintba kerül, és jelentős emberi erőforrást igényel. A védőbevonatok megfelelő védelmet biztosítanak a graffitik akár nyom nélküli eltávolításához – tették hozzá.
Felhívták a figyelmet arra, hogy a graffitisek nemcsak barátságtalanabbá teszik az utasok számára a vasúti környezetet, hanem rongálás vétségét vagy bűntettét is elkövetik, ami szabadságvesztést és kártérítési kötelezettséget vonhat maga után. A MÁV-csoport azt kérte, hogy aki graffitizőket, rongálókat lát, az haladéktalanul jelezze ezt a vasút vagy a rendőrség munkatársainak.