A Hableány kapitánya megpróbálta elkerülni a katasztrófát

nlc | 2019. Június 27.
Ha a Viking Sigyn azonnal megállt volna, sokkal több ember életét megmenthették volna. De nemcsak ó nem állt meg, hanem testvérhajója sem.

Az utolsó pillanatban még menekülni akarhatott a Hableány kapitánya a katasztrófa elől a sétahajó hatósági szemléje szerint – írja a Magyar Nemzet.

A cikk szerint az utolsó pillanatban láthatta meg a Hableány kapitánya a hajóját minden figyelmeztetés nélkül balról előzni akaró Viking Sigynt, és elforgatta a sétahajó kormányát, hogy meneküljön az elkerülhetetlennek bizonyult katasztrófa elől. A szállodahajó utolérte, a hajó tatjának bal oldalához ütközve maga alá gyűrte, majd a víz alatt hosszanti és keresztirányban is megpörgette a Hableányt.

A Magyar Nemzet értesülése szerint a hatósági szemlebizottság a csepeli Szabadkikötőben a sétahajó roncsát vizsgálva megállapította egyebek mellett, hogy a kormánylapát 11 fokkal tér ki az egyenestől. Ez azt jelenti, hogy a kapitány az utolsó pillanatban még menekülni próbált, de már elkésett a manőverrel.

Az ütközés erejét és a Hableány reménytelen helyzetét jellemzi, hogy az ezertonnás Sigyn 13-14 kilométer/órás sebességgel nekiütközve a negyventonnás Hableánynak, végigroncsolta a sétahajó bal oldalát a tattól a kormányállásig, hatvan centiméteres, félkör alakú mélyedést vájva a félméterenként merevítőoszlopokkal megerősített, öt centiméter vastagságú acéllemezből épült hajótestbe.

Az ütközés ereje, az egymásnak feszülő fémdarabok erős hanghatással járhattak a szakértők szerint, kizárt, hogy ezt nem hallották meg a két hajó fedélzetén.

A Viking Sigyn kapitányát nemcsak gondatlanság miatt terheli a felelősség, hanem azért is, mert nem kellő mértékben nyújtott segítséget, vagy azt teljesen elmulasztotta – fejtette ki álláspontját a Hableányt üzemeltető Panoráma Deck Kft. oldalán sértetti képviselőként fellépő ügyvédek egyike, Sógor Zsolt a Magyar Nemzetnek.

Az ügyvéd a segítségnyújtás elmulasztásának a lehetőségét abban látja, hogy az eddigi információk szerint a Viking Sigyn a gázolás után a tragédia helyszínétől csak 800 méterrel távolabb állt meg az újpesti rakpart egyik kikötőpontonjához horgonyozva, s ekkor küldtek vissza a Margit hídhoz egy motoros gumicsónakban két matrózt, hogy tájékozódjanak, valóban ütköztek-e valamivel, ahogy azt az utasok egyébként jelezték a kapitánynak.

Sógor Zsolt úgy véli, hogy ha a kiváló manőverezőképességű és hajtómotoronként 2000 lóerős Sigyn azonnal megáll és vízre bocsátja mentőcsónakjait, több ember életét is megmenthették volna.

Az ügyvéd szerint azt is vizsgálnia kell a nyomozó hatóságnak, hogy a Sigyn mögött egy percen belül a tragédia helyszínére érkező Viking Ingvi személyzete miért nem mentette a vízbe esetteket, miért hajózott át megállás nélkül a roncs felett. A Sigyn mögött érkező testvérhajó személyzetének is felelőssége lehet a történtek miatt – hangsúlyozta az ügyvéd, aki közölte: egyeztettek a nyomozó hatósággal, s várják a nautikai, hidrológiai és műszaki igazságügyi szakértői véleményeket. Ezek ismeretében indítványozzák a helyszíni bizonyítási kísérletet – olvasható a napilapban.

(MTI)

(Kiemelt kép: MTI)

Exit mobile version