Egy peren kívüli egyezség keretében 170 millió dollár (50 milliárd forint) pénzbírságot kell fizetnie a Google-nak, mert a tulajdonában lévő YouTube videómegosztó portál állítólag gyerekek személyes adatait gyűjtötte reklámcélokra, szüleik belegyezése nélkül – közölte szerdán az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC).
A videóportált azzal vádolták, hogy személyes információkat gyűjtött az úgynevezett HTTP-sütiken (cookie) keresztül, amelyek követik a felhasználót a honlapok böngészése során.
A felhasználók adatait gyermekeknek szánt YouTube-csatornákon gyűjtötték, előzetes szülői tájékoztatás és beleegyezés lehetőségének biztosítása nélkül.
A New York állam és az FTC kereseti kérelme szerint a YouTube dollármilliókat keresett azzal, hogy a HTTP-sütik felhasználásával célzott reklámokat küldött a szóban forgó csatornákra feltett videókat nézőknek. Az ügyben indított vizsgálat főleg a Mattel és a Hasbro játékgyártó cégek YouTube-csatornáit vette górcső alá.
A peren kívüli egyezség értelmében a Google-nak 136 millió dollárt kell fizetnie a fogyasztóvédelmi hatóság feladatát ellátó FTC-nek, míg 34 millió dollárt New York államnak.
Az FTC közleménye szerint a személyes adatok engedély nélküli gyűjtésével a YouTube állítólag megsértette a gyermekek személyiségi jogainak online védelméről szóló – COPPA rövidítéssel is ismert – 1998-as törvényt, amelynek alapján szülői engedély hiányában tilos 13 évesnél fiatalabb gyerekek adatait gyűjteni. A megállapodás egyben véget vet a New York-i ügyészség és az FTC további nyomozásának az ügyben.
A Google és a YouTube is biztosított mindenkit arról, hogy a jövőben világosan feltüntetik majd a gyermekeknek szánt videókat, és az adatgyűjtés előtt bizonyítható módon bekérik a szülők engedélyét.
(MTI)
(Kiemelt kép: iStock)