Közzétette az OECD a háromévente végzett nemzetközi tanulói teljesítménymérés, a PISA eredményeit. A tesztet tavaly írták meg a 15 éves diákok. A legtöbb területen további romlást mutatnak a magyar eredmények – írja a hvg.hu.
Ami a matematikai eredményeket illeti, míg 2008-ban még 481 pontot értek el a diákok az 500-as átlagú teszten, az eddigi mélypont pedig 2012-ben és 2015-ben 477 pont volt, tavaly mindössze 473 pontot értek el. Az olvasás-szövegértés területén ugyancsak visszaesett a magyar diákok pontszáma: az előző, 2018-as mérésen még 481-es, most mindössze 473 pontot értünk el. Ennél rosszabb csak 2012-ben (470 pont) volt.
A természettudományokban azonban némi javulás mutatkozik: 2015-ben 477, 2018-ban 481, 2022-ben 486 pontot értünk el.
Folytatódó leszakadás
Magyarországon a tanulók 71 százaléka szerzett legalább 2. szintű matematikai jártasságot (OECD átlag: 69 százalék). Szingapúrban, Makaóban (Kína), Japánban, Hongkongban (Kína), Kínai Tajpejben és Észtországban a diákoknak viszont több mint 85 százaléka teljesített ezen vagy magasabb szinten.
A magyarországi diákok mintegy 74 százaléka 2. vagy magasabb szintet ért el az olvasás terén (ez megegyezik az OECD átlaggal).
Magyarországon a diákok mintegy 77 százaléka érte el a 2. vagy magasabb szintet a természettudományos teszten (ez egy ponttal magasabb, mint az OECD-átlag).
Visszaesés mindenhol
Az elmúlt évek bizonytalanságai, leginkább a covid-járvány miatt nemcsak Magyarországon, hanem a legtöbb országban visszaestek a diákok tanulási eredményei, de például Japán, Korea, Litvánia és Tajpej (Kína) meg tudta őrizni, sőt még időnként javítani is tudta a pontszámait.
Kiemelt fotó: illusztráció, iStock