Pizza kontra hamburger

nlc | 2010. Szeptember 02.
Kénytelen volt átkeresztelni feltalálója azt a szardíniai töltött pizzát, amely a McDonald’s nevét utánozta, ráadásul az eset újraélesztette a hagyományaikhoz ragaszkodó olaszok harcát a multinacionális gyorsbüfé ellen.

Dávid és Góliát küzdelmében most az óriás győzött: Ivan Puddu visszavonulót fújt, és megváltoztatta az általa árusított McPuddu’s nevét. A burgonyával és sajttal töltött pizza a szardíniai Santa Maria Navarresében kapható: a friss töltött tésztát anyósa süti, Ivan pedig azt eszelte ki, hogy a hagyományos helyi termék, a culurgiones neve valamilyen módon emlékeztessen az amerikai hamburgerére. Ráadásul a McPuddu’s olyasfajta papírdobozban volt vásárolható, mint a jóval híresebb húsos szendvics.

Hiába árulták a McPuddu’st csak a szardíniai település boltjában, a McDonald’s ügyvédei azonnal léptek, a szardíniai vállalkozó pedig hasonló gyorsasággal döntött úgy, hogy a nemzetközi név helyett marad a culurgiones. „Nem megyek bíróságra, nincs pénzem ügyvédre. Azt a vádat viszont elutasítom, hogy az én pizzám neve megtévesztette volna a vásárlókat” – nyilatkozta Puddu az olasz sajtónak.

Szardínia tartomány azonban nem hagyta annyiban a dolgot, és beszállt a lokális-globális termékharcba. „Majd mi vállaljuk a perköltséget” – hangoztatta a tartományi agrártanácsos Andrea Prato.

„A Mc előszó az egy családhoz való tartozást jelöli, az jelenti, hogy valakinek fia, úgy, mint az olasz De vagy az ír O’, nem a McDonald’s kiváltságos tulajdona” – tette hozzá a tradicionális itáliai gasztronómiát védelmező Slow Food mozgalom elnöke, Carlo Petrini, aki máris a McCarlin’s üzletlánc megnyitásán gondolkodik.

Az olasz pizzasütők mindenesetre már a legelső McDonald’s ellen tiltakoztak 1985-ben. Nem véletlen, hogy a gyorsbüféhálózat az olasz, de német ajkú Bolzanóból indította az itáliai csizma meghódítását. Azóta a McDonald’s 392 üzlettel gazdagodott, 13 és fél ezer dolgozója napi 600 ezer vendéget szolgál ki.

2002-ben a pugliai Altamurában, ahol a hasonló nevű, védett eredetű kenyeret sütik, a helyi pékség versenyre kelt a McDonald’sszal, és ki is szorította a piacról. A pék szendvicse ugyanis finomabb volt, senki sem járt a gyorsbüfébe – erről filmet is forgattak Focaccia Blues címmel.

A torinói Rivoliban M**Bun, vagyis piemonti nyelvjárásban Nagyon jó névvel árulnak húsos zsemlét. A csillagok azután kerültek a termék nevébe, hogy a McDonald’s bírósághoz fordult.

Forrás: MTI

Exit mobile version