Ennyit nyal évente egy olasz

nlc | 2017. Augusztus 11.
Valami egészen elképesztő számokat tud produkálni Olaszország, ha a fagyiról van szó. Tavaly megközelítőleg 600 millió liter jeges édesség készült az országban, és mindennek csak egy kisebb része ment exportra. A fagylaltnagyhatalom területén a csoki mellett most egy másik, frissítőbb íz a sláger.

Lehet, hogy az olasz gazdaság mostanában megroppant egy kicsit, de ez nem látszik meg az ország fagyitermelésén. Tavaly 595 millió litert állítottak elő az édességből, Olaszország adja jelenleg a teljes uniós fagyitermelés 19 százalékát. A Bloomberg számításai szerint tavaly nagyjából 6,8 milliárd adag (ez alatt a termetes, lapátolt fagyit kell érteni) fagylalt került a kelyhekbe vagy tölcsérekbe.  Az olaszok után a második helyen a németek állnak, ők 515 millió liter fagylaltot gyártottak 2016-ban, a harmadik helyen álló franciák pedig már csak kevesebb mint 500 millió liter fagyit tudtak produkálni.

Érdekesség, hogy Olaszországban az elképesztő mennyiség ellenére még mindig túlnyomórészt kicsi családi vállalkozások keretében főzik a fagyit, összesen egy évben 1,4 milliárdos bevételt generálva. Országszerte több mint 19 ezer fagyizó működik, megközelítőleg 69 ezer embernek biztosítanak ezzel munkát. 

Milánóban tavaly 4,5 százalékkal nőtt meg a fagylaltozók száma, de Rómában is borzasztó népszerű az édesség: az egyik sikeres, négyüzletes fagylaltlánc, a Gelateria dei Gracchi (a mexikói rendező, Guillermo del Toro kedvence) ebben a nyári melegben naponta 300 kilogrammot ad el a termékéből. 

Egy átlagos olasz egy évben nagyjából 100 adag fagyit eszik meg, így aztán a turisták és a külföldön élők hiába esküsznek az olasz gelatóra, kevés fagyi jut ki az országhatáron túlra. A fagylaltexportban az olaszoknál sokkal jobban állnak a németek, a franciák és a belgák is. Míg a németeknek négyszáz millió eurós bevételük van az exportból, addig Olaszország csak kicsivel több mint 300 millió eurót könyvelhet el magának.

És még egy utolsó érdekesség a végére: a fagylaltnagyhatalomban továbbra is a csoki a megkérdőjelezhetetlen favorit, az idei egynyári sláger azonban egyértelműen a gyömbéres íz.

 

Exit mobile version