Mezítlábas szerelem

nlc | 2005. Augusztus 10.
Mély, õszinte érzelmek, jóindulatú humor és rengeteg furcsa kaland: ez a receptje a Mezítlábas szerelem címû romantikus komédiának, mellyel a sokoldalú tehetség, Til Schweiger, hat évvel a DER EISBÄR után ismét rendezõként mutatkozik be.





Négy börtönben töltött év után Nick Keller (Til Schweiger) bármilyen munkát elfogadna, csak hogy rendbe tegye az életét, és bizonyítsa gazdag szüleinek, képes egyedül is boldogulni. Ugyan nem válik be takarítóként egy ideggyógyintézetben, de megmenti a 19 éves Leila (Johanna Wokalek) életét, akit az intézetben csak „mezítlábas”-nak neveznek. A lány ettől kezdve árnyékként követi Nicket.

Megszöknek a klinikáról és három napot töltenek együtt barátságban és veszekedve. A fiú élni tanítja Leilát, akinek idegbetegségét az okozta, hogy az anyja haláláig fogva tartotta őt a házukban. Nick el akar menekülni ebből a lehetetlennek látszó kapcsolatból, de aztán rájön, hogy életének egyetlen esélye Leila.

Németország egyik vezető színésze, Til Schweiger (Lucky Luke és a Daltonok, Tök alsó – Európai turné) 1998-ban eladta a Mezítlábas szerelem forgatókönyvét egy amerikai filmstúdiónak, ám mivel a projekt nem valósult meg, átírta a történetet, és saját kezűleg, a saját főszereplésével rendezte meg hazájában. Leila szerepét Johanna Wokalek alakítja, aki a Hierankl című német filmben nyújtott játékával több díjat is magáénak tudhat.





Olyan német sztárszínészekkel együtt szerepel ebben filmben, mint Steffen Wink (AUF HERZ UND NIEREN), Alexandra Neldel (BANG BOOM BANG), Michael Mendl (DER UNTERGANG) és a legendás Nadja Tiller. A Mezítlában szerelemben remek komikus vendégszerepléseknek lehetünk tanúi, olyan híres színészekkel, mint Markus Maria Profitlich (a Sat1 tévécsatorna „Markus” című komédiasorozatának szereplője), Axel Stein (KNALLHARTE JUNGS), Jürgen Vogel (SASS), Armin Rohde (SAMS IN GEFAHR), Michael Gwisdek (GOOD BYE, LENIN) és Janine Kunze (a Sta1 „Frech wie Janine” c. sorozatának hősnője).


Interjú Til Schweigerrel
– Mi jut az eszébe, ha azt hallja, „Mezítlábas szerelem”?

Til Schweiger: A Mezítlábas szerelem fogalmat már csak a saját filmemmel kapcsolatban tudom elképzelni. Igazi álomprojekt, valószínűleg azért is, mert olyan hosszú a története. Az eredeti forgatókönyvet 1998-ban fedeztem fel az Egyesült Államokban, és azonnal le is kötöttem a jogokat. Az eredeti verzióból mára csak az alapötlet maradt meg, de a történet maga nem hagyott nyugodni. Először az USA-ban szerettem volna elkészíteni a filmet, és producerként akartam részt venni a munkálatokban. Azonban minél többet foglalkoztam a témával, annál világosabbá vált számomra, hogy én szeretnék a film rendezője és főszereplője is lenni.

– Mi következett ezután?

Til Schweiger: Jann Preuss-szal együtt nekiültünk a német fordításnak. Évekig dolgoztunk rajta. A forgatókönyv drámai változásokon ment keresztül minden egyes verzió során. Egy ideig úgy tűnt, hogy a filmet üzleti okokból egyáltalán nem is tudjuk elkészíteni. Amikor aztán sikerült elhárítani a nehézségeket, elgondolkodtam, ki lehetne a legjobb producer. Újra és újra arra gondoltam, milyen remek mnkát végzett a Buena Vista International a MENYORSZÁG KAPUJÁBAN esetében, és elhatároztam, hogy „visszatérek a gyökerekhez”. A MENYORSZÁG KAPUJÁBAN esetében Buena Vista International-lel való együttműködés tökéletes volt, nem is kívánhattam volna magamnak jobb producereket. Örülök, hogy ismét sikerült együttműködnünk, és érzem, hogy a filmem jó kezekben van.

– Hogyan jellemezné a Mezítlábas szerelmet?





Til Schweiger:
A Mezítlábas szerelem mozifilm – a hangsúly pedig a „mozi” szóra esik. Számomra szerelmi történet, amely az érzelmekhez, az érzelmekről szól, ahogy egy jó mozifilmnek tennie kell. Ezzel együtt nagyon vidám, mozgalmas és szórakoztató, ezek is lényeges szempontok. De alapjában véve szerelmes film. A legfontosabb, amit a MENYORSZÁG KAPUJÁBAN óta alkottam. Nemcsak azért, mert olyan sokáig dolgoztam rajta, és ezért túlságosan foglalkoztatna, vagy azért, mert létrejöttének minden egyes mozzanatában aktívan közreműködhettem. A Mezítlábas szerelem a MENYORSZÁG KAPUJÁBAN hangulatát árasztja, de nem olyan abszurd. Ez a legfelnőttebb filmem, mindent kifejez, ami mostanság rendezőként, színészként és emberként foglalkoztat.

– Végleg hátat fordít tehát a gengszterkomédiáknak, amelyekkel hírnevet szerzett …

Til Schweiger: Ez valószínűleg kapcsolatban van azzal az érési folyamattal, amelyen magánemberként keresztülmentem. Idősebb lettem, és az életet ma már négy gyermek apjaként szemlélem. Ez azon is lemérhető, ahogy a filmes ízlésem megváltozott. Még mindig tisztelem Quentin Tarantinót, és a PULP FICTION-t még mindig egyedülállónak tartom, de van egy pár filmje, amelyeket már nem tudok megnézni, pl. az ALKONYATTÓL PIRKADATIG-ot (FROM DUSK TIL DAWN), amelyben pisztolyt szegeznek egy gyermek halántékának. Sohasem tennék ilyet egy filmben. A feleségem mindig azt mondta: Til, másfajta filmeket kell forgatnod. A Mezítlábas szerelem az én próbálkozásom a másfajta film elkészítésére, amely más ugyan, de még mindig félreismerhetetlenül az enyém. A történetet az érzelmek, a humor, a főszereplők teszik egyedülállóvá. Ez fontos számomra.

– Mégis egyértelműek a párhuzamok a MENYORSZÁG KAPUJÁBAN -nal.





Til Schweiger:
A Mezítlábas szerelem egy remek ötleten alapszik, akárcsak annak idején a MENYORSZÁG KAPUJÁBAN. Egy költői hangulatú történetet. Az ilyesmit az ember nem rázza csak úgy ki az ujjából. Egy teljesen felelőtlen, egoista alakról szól, aki semmit nem kezd az életével, és nem igazán törődik másokkal. Részben ő az oka, hogy a családjának rosszul megy a sora. A film folyamán ez a figura megtanul felelősséget vállalni, mert megtanulja értékelni saját életét. Megismert ugyanis egy lányt, egy egészen különleges teremtményt. Leila tulajdonképpen olyan, mint egy gyerek. Saját gyermekeimre ismerek benne, hiszen olyan lefegyverzően tiszta és őszinte – mint egy kis angyal.

– A film szokatlanul mély érzelmi világa feltűnő.

Til Schweiger: A filmet az utolsó kockáig ismerem. Olyan sokáig dolgoztam rajta, annyi jelenetet vágtam, változtattam meg, töröltem ki majd írtam vissza, hogy szinte már visszafelé is el tudnám mondani. És mégis: mindig újra magával ragad. Érzelmileg felkavar. Egyes jeleneteken nevetnem kell, másoktól könny szökik a szemembe. Újra és újra.

– A filmet édesapjának ajánlotta. Miért?

Til Schweiger: Ő adta a meghatározó ötletet a forgatókönyv utolsó változatához. Apám egyetemi tanár, semmi köze nincs a film világához. De ahogy elolvasta a forgatókönyvet, valami nagyon fontosra hívta fel a figyelmemet. Ezért hálás vagyok neki: egy ötlet, egy bizonyos cselekmény-elem révén a Mezítlábas szerelem azzá lett, aminek lennie kellett, amilyennek egész idő alatt elképzeltem. Egy szerelmi történet, egy szerelemről, amely olyan tiszta, hogy az egész filmben egyetlen csókot sem kell bemutatni. Egy mese, amely felkavarja és majdnem kétórás fantáziaútra repíti a nézőt. Egy film, amire nagyon büszke vagyok.






A filmről:
Eredeti cím: Barfuss
Rendezte: Til Schweiger
Forgatókönyv: Dina Marie Chapman, Jann Preuss, Til Schweiger, Nika von Altenstadt, Stephen Zotnowski
Szereplők: Til Schweiger, Johanna Wokalek, Steffen Wink, Michael Mendl, Nadja Tiller, Imogen Kogge, Andrea Paula Paul
Producer: Til Schweiger
Fényképezte: Christof Wahl
Zene: Max Berghaus, Stefan Hansen, Dirk Reichardt
Hossza: 110 perc

Forgalmazza: Budapest Film
Bemutató: 2005. augusztus 25.
Exit mobile version