Harcmezőről az értelmező szótárakba
A póló története az 1898-as spanyol–amerikai háború környékére nyúlik vissza, akkoriban tűnt fel az Amerikai Haditengerészet katonáinak egyenruha alatti öltözékeként a környakú, rövid ujjú, gombok nélküli pamut ruhadarab. 1913-ban az Amerikai Hadsereg hivatalosan is az előírt katonai öltözet részévé tette, majd elkezdte világhódító útját, kezdve az USA-val. A dokkmunkások, farmerek, bányászok és a különféle építőipari és nehézipari munkások körében gyorsan terjedni kezdett a viselet, a meleg időben ugyanis kényelmesnek bizonyult a könnyű anyagú ruhanemű.
Az olcsó pamutpólókat ráadásul jóval könnyebb volt tisztítani, mint a galléros, gombos ingeket, így az 1920-as évek elején az amerikai anyák is felfedezték maguknak mint a fiúk számára praktikus ruházatot. A póló angol elnevezése, a T-shirt az 1920-as évekre aztán arra is megérett, hogy hivatalos amerikai angol szóvá váljon, miután értelmezése bekerült a neves Merriam-Webster’s Dictionarybe. Nevét egyébként formájáról kapta, az ugyanis épp olyan, mint egy T betű.
Az első pólóminta
1939-ig a fehér pólók rendületlenül őrizték szűzies mivoltukat, aztán jött a kasszasiker, az Óz, a nagy varázsló, és megjelent az első nyomatos póló, amely a filmet volt hivatott promotálni. A rajongók számára készített változatok mellett ráadásul magában a filmben is feltűntek immár felsőruházatként a ruhadarabok – igaz, itt egyből színt is váltottak.
Az első, nyomatos pólóról készült fotó is megválogatta, hová kerül fel. Nem akármit, hanem a LIFE magazin 1942. július 13-i lapszámának borítóját foglalta le magának, amelyen egy “Air Corps Gunnery School” feliratos pólót viselő katona volt látható.
Pár évvel később Miki egér követte a nemzeti hőst a sorban, már ami a pólónyomatokat illeti. A Disney-birodalom vezéralakját és barátait ugyanis az 1950-es évektől a Tropix Togs nevű cég elkezdte kereskedelmi céllal fehér pólókra nyomtatva árulni. A Disney-birodalomtól kizárólagos jogot szerző vállalkozás egyúttal reklámtörténelmet is írt azzal, hogy megteremtette a reklámpólókat. Ezeknek a Miki egeres felsőknek egyébként azóta is óriási a keletje, egy eredeti darabért 30-40 ezer forintokat is elkérnek a különböző aukciós portálokon.
Az igazi férfi pólót visel… és a nő is
Kellett persze mindehhez az is, hogy a pólók túllépjenek eredeti szerepükön, és felsőruházatként is elfogadottá váljanak – elsőként a férfiak körében. Ezt az 1951-es A vágy villamosa mozifilmnek köszönheti, amelyben Marlon Brando viselt egyszerű környakú pólót, őt látva aztán az amerikai tinik remegő kézzel fosztották ki az üzleteket a pamutpólókért, aminek hatására még ugyanazon év végére egyes becslések szerint 180 millió dolláros forgalmat produkáltak a ruhaneműből. 1955-ben James Dean aztán rátett erre még egy lapáttal, mikor a Haragban a világgal filmben fehér pólóba bújt. Innentől aztán nem volt menekvés: ha egy srác akkoriban hódítani akart, izmos felsőtestét fehér pamutba kellett bújtatnia.
Egy évtizeddel később már a női ruhatárakban is kiemelt helyet kaptak a pólók, látva ugyanis, hogy a hírességek milyen szívesen viselik nemcsak a filmvásznon de a magánéletben is, rögtön vonzóvá tette őket a hölgyek számára is. Juliette Gréco francia sanzonénekes-színésznőről már az ’50-es években is készültek fehér pólós fotók, de Brigitte Bardot 1962-es, a Magánügyben viselt hófehér felsője is példaértékűnek számított arra, hogyan lehetünk egy egyszerű szettben is szexistennők.
A ’60-as évektől a póló az önkifejezés alapvető eszköze lett, nyaralási emlékek és vallási, politikai nézetek üzeneteinek első számú felületévé vált. A pszichedelikus művész, Warren Dayton művei ekkoriban váltak népszerűvé, ő többek között a Szabadság-szobor rajzával, Cezár Chavez arcával, károsodott emberi tüdővel és számos más politikai üzenettel vagy épp képregényrészlettel tarkított pólókat tervezett a nagyérdeműnek. A sárga mosolygós arcú pólók is ugyanebben az évtizedben jelentek meg, köszönhetően egy amerikai rádióállomás reklámjának.
És ha ez nem lett volna elég, a zeneipar is felfedezte magának: a rock and roll együttesek körében futótűzként jelentek meg a bandák neveivel, logóival feliratozott pólók. Ezek közül máig legnépszerűbbnek a The Rolling Stones nyelvkiöltős változata számít, de nem sokkal maradnak el mögötte a Pink Floyd Prism albumának mintája és Stanley Mouse grafikái, amelyeket a Greatful Dead együttes albumai számára készített. A hippimozgalom is megtalálta számítását a pólókkal, a szivárvány színeiben tündöklő batikolt csodák Woodstock nemzedékének nem hivatalos formaruhájává nőtték ki magukat.
Bőrdzseki és szívecske
A ’70-es évek is tartogatott filmet, amely a divattörténet szempontjából is meghatározó kosztümöket tartalmazott. Ilyen volt az 1978-as Grease, amelyben John Travolta fehér pólós, fekete bőrdzsekis, sötét nadrágos szerelése újabb löketet adott hozzá, hogy a fehér póló igazi alapdarabbá váljon.
Egy másik, mára ikonikus pólómintát is adott nekünk ez az évtized. A Wells Rich Greene Reklámügynökséget ekkoriban kérte fel New York Állam, hogy tervezzen marketingkampányukhoz reklámpólókat is. Az ő grafikusuk volt az, aki felvetette az I ♥ N Y felirat ötletét, amely azóta is töretlenül népszerű, sőt, az ötletet azóta már ezer és egy más terület is lenyúlta saját céljai népszerűsítésére.
Az 1980-as években a Miami Vice dögös nyomozója, Don Johnson teremtett trendet öltözködésével, aki szintén e remek alapdarabhoz nyúlt mint a sportzakó lezser kiegészítőjéhez. A pasztellszínű változatok tökéletesen illettek a feltűrt ujjú zakókhoz és a zokni nélküli mokaszinokhoz, a póló-zakó kombináció pedig azóta is megtalálható valamilyen formában a sportos, casual férfidivatban.
A fehér (vagy épp színes) pólók a mai napig a legnépszerűbb üzenetközvetítőknek számítanak, igazi üres vásznak, amelyekre minden szezon megtalálja a módját, hogy ráfesse aktuális gondolatait. A Chanel már a ’90-es évek elején elfogadott viseletté kiáltotta ki blézerei mellé, de Madonnától kezdve Kurt Kobainig viselte mindenki, mindenféle stílusban és stílushoz.
Az olyan sorozatok, mint a Beverly Hills 90210, a fehér póló-kék farmer kombót egy bő évtizedre a tinik kedvencévé tették és kétségtelen, hogy ezzel a szereléssel ma sem tudunk igazán mellényúlni.
Digitális dekor
A jövő a jelek szerint tartogat még izgalmakat a pólók számára. Nincs már messze ugyanis, hogy a szitanyomatok helyett extra vékony, hajlékony LCD-kijelzők legyenek a pólók elején, amelyek képesek lennének bármilyen közösségi médiás megosztást, állapotjelzést vagy épp üzenetet kijelezni, természetesen bármikor módosítható formában. Az első prototípusok már meg is születtek, a Ballantine’s számára ugyanis a CuteCircuit nevű cég készített már ilyen darabokat, amelyek tshirtOS névre hallgatnak, és jelenleg tesztfázisukat élik a nagyvilágban.
Mentés
Mentés