Hamarosan Ördög Nóra és Stohl András is együtt építkeznek – ezért szeretjük a házalakítós műsorokat

Fenes Gábriel | 2019. Október 12.
Egy lakás- vagy házfelújítás rengeteg bosszúsággal és kiadással járhat, pedig a televízió képernyőjén keresztül mennyivel egyszerűbbnek tűnik minden, nem igaz? A házátalakítós és a „csináld magad”-barkácsolást hirdető műsorok több mint két évtizede töretlen népszerűségnek örvendenek. Megpróbáltunk utánajárni, hogy miért.

Imádod a házalakítós műsorokat? Valószínűleg nem vagy vele egyedül. Ezek a formátumok több mint két évtizede töretlen népszerűségnek örvendenek, ami nem csoda, hiszen rengeteg ötletet lehet meríteni belőlük, néhány műsort pedig egyszerűen csak azért nézünk, mert beteljesítik bennük az álmainkat. Ki ne szeretne egy full extrás hálószobát, vagy egy kacsalábon forgó palotát több millió dollárért?

A kezdetektől a nagy házalakításig

A házalakítós műsorok a kilencvenes évek elején indultak útjukra, előtte nem nagyon léteztek ezek a formátumok. Az első tematikus otthoncsatorna 1994-ben indult útjára az Egyesült Államokban. Ez volt az HGTV, amely a mai napig meghatározó szerepet tölt be a tévés piacon, több Magyarországon futó ház-, lakás- és kertalakítós műsornak is a gyártója.

Az első barkácsolással és otthondizájnnal foglalkozó műsor a Room by Room volt, Matt Fox és Shari Hiller műsorvezetésével. Úgy tartják, hogy ők voltak azok, akik az HGTV sikerét megalapozták. Az 1994-es indulást három évnyi ötletelés előzte meg, a siker viszont sokkal tovább tartott. A terveződuó műsora 14 évig futott a tévében, amivel rekordtartó az otthon tematikájú formátumok körében.

A böngésződ nem támogatja a video tag-et!https://nlc.p3k.hu/uploads/2019/10/room-by-room-matt-and-shari-hgtv.mp4
GIF
Room by Room (Forrás: HGTV)

A kilencvenes évek végéig több olyan műsor indult, amely praktikus tanácsokat nyújtott a tévénézőknek a ház körüli teendőkben, barkácsolásban, kertészetben. A nagy áttörés azonban a 2000-es években jött. Ebben az időszakban indultak azok a formátumok, amik a tanácsok mellett emberi érzéseket is mutattak. 2003-ban indult útjára A nagy házalakítás, azóta is ikonikus és sokak által ismert mondatával: „Menjen a busz!”

Fotó: Ken Hively / Los Angeles Times / Getty Images

A nagy házalakításban már megjelennek a reality-műsorokra is jellemző elemek. Az átalakítás mellett egy-egy hátrányos helyzetű család életébe tekinthetünk be, akik valamilyen tragédia következtében elvesztették az otthonukat. Ty Pennington és csapata egy hétre elrepíti őket nyaralni, mire visszatérnek, addigra egy álomotthon várja őket. Hosszú ideig ez volt a legmeghatóbb és legmeghatározóbb házalakítós műsor a televízióban. Az Egyesült Államokban 2012-ig futott, Magyarországon a Viasat 3 csatornán indult útjára, az ismétlések jelenleg a FEM3 csatornán láthatóak.

Azt persze kevesen tudják, hogy a műsorban rengeteg csúsztatás volt. Az átalakítási munkálatok például nem egy hétig, hanem jóval tovább tartottak. Bár úgy tűnt, hogy a bútorokat egy áruházból szerzik be, a stábtagok valójában több helyen vásároltak. A bútorok és a dekoráció egy része nem lehetett a háztulajdonosoké, és a felújítás költsége sem mindig annyi volt, amennyit a nézőnek mutattak. Eredetileg akartak a műsornak egy folytatást is, amelyben bemutatták volna, hogyan élnek a családok néhány hónappal később, de többnyire lelakták az ott élők a házakat, így végül ezt a műsort nem forgatta le a csatorna. 

Hazai kínálat

A nagy házalakítás sikere után a kétezres évektől Magyarországon is egyre többen szerették meg és követik ma is a felújítással, kertészettel, barkácsolással és belsőépítészettel foglalkozó műsorokat. A tévészolgáltatók kínálatában több olyan csatorna is elérhető, amely ilyen tartalmakat sugároz. A régióban ezek közül kiemelkedik a Spektrum Home (korábban TV Deko és Deko), amely kifejezetten az otthonnal, a kerttel és a barkácsolással foglalkozó tematikus csatorna.

Nézettség

A magyar háztartások 86 százalékában fogható a Spektrum Home, nézői döntően nők. Az otthon tematikájú műsorokat körülbelül kétharmad-egyharmad arányban nézik a nők és a férfiak.

A felújítással kapcsolatos műsorok kimagaslóan szerepelnek a csatorna kínálatában. Az egyik legnépszerűbb műsor az Álomház. Ebben egy ingatlanok eladására és felújítására szakosodott ikerpár, Drew és Jonathan Scott minden trükköt és szaktudást bevetnek, hogy a műsor szereplői álmaik otthonát megvásárolhassák, felújíthassák, és igazi álomotthonban élhessenek.

Itthon az egyik legkedveltebb házalakítós műsor az Álomház (Fotó: Spektrum Home)

Az elmúlt években több magyar próbálkozás volt az otthon tematikájú műsorok tekintetében, például a korábban a Viasat3-on futó Álomépítők, vagy az RTL Klubon látható Ötletház. Hamarosan a TV2-n is érkezik egy új lakásfelújító műsor, az Újratervezés. Az Ördög Nóra és Stohl András által vezetett műsorban olyan embereknek segít egy profi csapat, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy önerőből valósítsák meg álmaikat.

Miért olyan népszerűek?

A ház-, lakás- és kertalakítós műsorok két évtizede sikeresek. Felmerül a kérdés: miért? Többféle válasz létezik erre a kérdésre, az egyik, hogy ezek a formátumok pótolnak bizonyos hiányzó kompetenciákat az emberek életében.

A tévénézők motivációi nem teljesen tiszták, kicsit összetettebbek. Az emberek elsősorban frusztráltak amiatt, hogy semmit nem tudnak megcsináltatni, mert vagy sokba kerül, vagy nem találnak szakembert az apróbb átalakításokra. A műsorok azt üzenik, ők is meg tudnák csinálni

– mondja az nlc-nek Becker György pszichológus, marketingszakértő. Az otthon tematikájú műsorok szerinte beteljesítenek egyfajta vágyat azzal, hogy a néző figyeli, mi történik, és közben álmodozik arról, hogy ő is átélhetne, tehetne hasonlót.

„Az agyban vannak úgynevezett tükörneuronok. Ha valamilyen tevékenységet néz az ember, akkor az agy mozgáskoordinációért felelős kérge elkezd úgy reagálni, mintha ezeket a mozgásokat kivitelezné. Ezek a területek akkor is ingerületbe kerülnek, amikor csak nézem a mozgást. Tehát gyakorlatilag tükrözi az agy, amit látunk – magyarázza Becker György, megjegyezve, hogy kutatók azt is megfigyelték: ha elvégezzük fejben a látott mozgásokat, akkor gyakorlottabbak leszünk egy adott feladatban. Tehát egy szoba átalakítását figyelve tanulunk a folyamatokat bemutató szakemberektől. – Az igazi fogásokat nem tudjuk elsajátítani a műsorokból, de úgy érezhetjük, hogy meg tudjuk csinálni őket” – teszi hozzá Becker.

A Spektrum Home szerint egészen más motivációk miatt is követik a nézők a felújítós, barkácsolós műsorokat:

„Évek óta tart az ingatlanpiaci boom – változatlanul hatalmas az ingatlanpiaci mozgás: eladunk, veszünk, felújítunk. Sok ötletet lehet meríteni egy-egy sorozatból. Ugyanakkor némely műsorokra jellemző, hogy inkább a vágyakat testesítik meg, álmodozásból nézzük egyik-másik adást, hiszen nyilvánvalóan keveseknek áll rendelkezésére 100 millió dolláros büdzsé az új otthon megtalálására és megvásárlására” – magyarázzák. Utóbbi állítást Becker György pszichológus is megerősíti, szerinte is sokan nézik csak álmodozásból ezeket a formátumokat.

Mikor durran ki a házalakítós lufi?

A téma kedveltsége olyannyira töretlen, hogy erre a Spektrum Home a műsorkínálatával is reagált, és másfél évvel ezelőtt kiszélesítette az otthon fogalmát, olyan új műsorformátumokkal is megismertetve a nézőket, amelyek az otthoni kikapcsolódást teljes körűen lefedik, például házi kedvencekkel, egészséggel és más női fókuszú témákkal, köztük saját gyártású talkshow-kkal.

Mielőtt a házalakítós formátum elfáradna, a különböző műsorszolgáltatók más életmódtémákkal vegyítik az otthon témájú műsorokat. A Netflixen például évek óta sikert sikerre halmoz a Queer Eye című sorozat, amelyben öt meleg férfi segít másoknak a teljes átalakulásban. A lakások átalakítása mellett a szereplők életmód-, táplálkozási és lelki tanácsadást is kapnak. A műsor tehát az élet több területén motiválja a nézőt a változásra.

Queer Eye (Fotó: Netflix)

A Tidying Up with Marie Kondo a másik nagyon sikeres formátum a Netflixen, ami az otthonhoz kapcsolódik, de egy kicsit más szemszögből világítja meg az átalakítás fogalmát. A világhírű japán rendszerező azt mutatja meg, hogyan lehet rendezettebb a lakásunk. A KonMari módszer tömegeket mozgat meg világszerte, és bár egy kicsit valóságshow-jellegű, az üzenete ugyanaz, mint a legtöbb átalakítós műsornak: te is meg tudod csinálni.

Marie Kondo tévéműsorában ad rendrakással kapcsolatos tippeket (Fotó: Joanne Rathe / The Boston Globe via Getty Images)

Nehéz tehát megjósolni, meddig tartanak az otthonátalakítós műsorok sikerei, mivel újabb és újabb formátumokkal rukkolnak elő a televíziós piacon. Egyelőre tényleg úgy tűnik, hogy ezek a formátumok megállíthatatlanul fejlődnek, és törnek előre.

Exit mobile version