Marie Kondo: Joy at Work című friss és ropogós könyvében pont arról ír, amire már több mint két hónapja nagy szükségünk lenne: hogyan rendszerezzük a munkakörnyezetünket úgy, hogy az tényleg a javunkat szolgálja. Kondótól megszokott módon a tippjei túlmutatnak az egyszerű „tarts rendet az íróasztalodon” tanácson, tőle mindig ideológiát is kapunk a rendszerezés mellé. Új könyvében nem kevesebbet állít, mint hogy azon túl, hogy a rend miatt hatékonyabbak leszünk, még jobban is fogunk örülni is a munkánknak, ha az ő módszerét használjuk.
„Mint minden irodában, az otthoni munkaállomás esetében is az az első kérdés, hogy milyen környezetben szeretnél dolgozni? – tette fel a kérdést Marie Kondo egy interjúban. – Képzeld magad elé a célodat: hogyan szeretnéd kezdeni a napot, amikor otthonról dolgozol vagy ha belépsz az irodába? Az első lépés az, hogy jól választod ki a helyet, hogy felnézve a monitorodból olyan látvány fogadjon, ami a leginkább elősegíti a koncentrációt.”
Miután megtaláltad a helyedet – ami egy kicsi lakásban mondjuk nem annyira egyszerű, mint ahogy hangzik -, akkor kezdődhet a fizikai és mentális rendszerezés a boldog dolgozásért.
A szinte üres íróasztal a jó íróasztal
Ahogy Kondo írja: az íróasztal nem tároló, úgyhogy az alapszabály az, hogy ne legyen rajta lehetőleg semmi. Kell a számítógép és esetleg egy növény rá, aztán kész. Extrémnek hangzik, főleg ha anya vagy, és folyton odahordja a gyerek a játékait az asztalodra, mint nálunk. Persze azért nem kell spártai szigorral lesöpörni mindent most azonnal az íróasztalról, csak azt kell szem előtt tartani, hogy azok a tárgyak legyenek rajta, melyek feltétlenül szükségesek a munkához.
Dobozokat mindenhova
Azt tudtuk eddig is, hogy Marie Kondo a dobozok nagy rajongója, most az íróasztal esetében is elő lehet venni a kisméretű dobozokat és a fiókos szekrényben rendet vágni a sok csetresz között a segítségükkel. Erre azért van szükség, mert Kondo iránymutatása szerint a fiókokba kell rakni mindent, ami eddig az íróasztalon növelte a káoszt.
Pakold külön a munkát és magánéletet
„Ha otthonról dolgozol, akkor tartsd külön a munkához szükséges eszközöket és a privát szférádba tartozó holmikat – írja Kondo. – Például, ha az asztalon több könyv van, akkor csak az maradjon ott, ami tényleg kell a munkához.”
Készíts egy boldogság mappát
Kondo híres mondata a „Sparks Joy” már a védjegyévé vált, a munkahelyi rendszerezésben is előkerül, csak most nem ruhák szanálására, hanem munka közben a boldogság fokozására használja. A javaslata az, hogy a számítógépeden egy mappába rendezd össze azokat a dolgokat, amik örömet sugároznak neked. Kondo például a publikált anyagait és azokat a dokumentumokat teszi ide, melyektől sikeresnek érzi magát. Ez a mappa lesz a digitális önbizalom-növelőd.
Ne válaszolj minden emailre
A mentális rendszerezéshez tartozik Marie Kondónál az is, hogyan kezeld az emaileket. Először alaposan szanálni kell a levelek között – és mappákba rendezni mindet -, hogy ne legyen a leveleződ az időpazarlás melegágya. Aztán meg kell hozni azt a döntést, hogy nem válaszolsz azonnal minden emailre, hanem válogatsz tudatosan, mi az, amit megkíván a munka most azonnal, és mi az, amit el lehet halasztani. És arra is buzdít, hogy használd minél többet a csoportos emailezés lehetőségét, hogy ne kelljen egyenként mindenkivel ugyanarról levelezgetni.
Tedd el a telefont!
Talán a legnehezebben betartható tanács az Kondótól, hogy el kell tenni a telefont jó messzire az íróasztaltól, amíg dolgozol. Hacsak nem az a munkád, hogy telefonálsz. Átlagosan 85 alkalommal nyúlnak az emberek az okostelefonhoz egy nap alatt, úgyhogy logikus, hogy ez egy figyelemelterelésre kiválóan alkalmas eszköz, és ha nem vigyázol, akkor a 8 óra alatt elvégezhető munka simán elnyúlik 12 órára.
Mutatunk még több tanácsot Marie Kondótól:
- Megnéztem a Marie Kondo sorozatot, és most le akarom dózerolni a lakásomat
- Amit senki nem mond el a KonMari-módszerről
- 3 dolog, amit a Marie Kondo takarítási módszerről tudnod kell