Harminc ével ezelőtt Csopakon társadalmi munkában a sínek mentén juhar- és diófákat ültettek, és ezek mostanra szép, egészséges, árnyat adó fasorrá terebélyesedtek. A Balaton északi partjának vasúti fejlesztése miatt azonban felmerült, hogy azokat a fákat amelyek az oszlopokhoz közel, a biztonsági sávban nőttek, ki kell vágniuk. Erre a napokban már sort is kerítettek volna, ugyan Csopakon polgármesteri rendelet tiltja a fakivágást március 1. és augusztus 31. között a fákon, fák közelében lakó madarak és emlősök miatt.
A település és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. folyamatos egyeztetésben volt, de azt a javaslatot, miszerint a felsővezetéket máshova helyezzék át, hogy megmaradhassanak a fák, a beruházó műszaki okok miatt nem vállalta.
„Egyesületünk már a tavalyi közmeghallgatások során tiltakozott a fák kivágása ellen. Azt kértük, keressenek más megoldást. A NIF akkor nem zárkózott el a gondolattól. Azt hittük, hogy a fák őszi csonkolásával a probléma megoldódott, mert azóta már a vezeték oszlopai is helyükre kerültek. Ám a múlt héten – számunkra minden előzmény nélkül – bejelentették, kivágják mind a 33 fát. Kiderült, a vasút üzemeltetője, a MÁV Zrt. nem tartja elegendőnek az őszi gallyazást, mert az előírások szerinti 5 méternél közelebb, 4-4,5 méterre vannak a fák”
– olvasható A Nők a Balatonért Egyesület közleményében, amely szerint most született egy átmeneti megoldás.
„Most úgy helyezik majd feszültség alá a vezetéket, hogy újabb csonkolás árán, de megmaradnak a fák. Szeptemberig. Ám aki időt nyer, életet nyer. Talán sikerül őszig meggyőzni a MÁV-ot is, és megmenekülnek a csopakiak szeretett fái” – írja a szervezet.
Hírek a Balatonról:
- Megvan, mikor nyitnak a balatoni strandok
- Balatoni terasznyitás: Valahol több vendégre számítottak, de többnyire elégedettek a vendéglátósok