Harmadik hete kéri számon a kereskedőkön az élelmiszerárstop betartását az ország minden részében a fogyasztóvédelem. A közel 800 helyszíni és online ellenőrzésből alig több mint hatvanszor tártak fel mulasztást a kormányhivatalok szakemberei. A leggyakrabban, harminchétszer az árazással volt probléma, minden második esetben az étolajéval. A múlt héten megszületett az első milliós nagyságrendű bírságról szóló határozat is – írta az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében.
A kormány február elsejétől a tavaly október közepi szinten rögzítette a kristálycukor, a búzafinomliszt, a napraforgó-étolaj, a sertéscomb, a csirkemell, csirkefarhát és a 2,8 százalékos UHT tehéntej legmagasabb árát – emlékeztet a minisztérium. Ezt ellenőrizte a fogyasztóvédelem február első három hetében 760 üzletben. A következőket találták:
- Tizenhét bolt nem biztosította a megfelelő mennyiséget az érintett élelmiszerekből.
- Kilenc helyszínen tártak fel hiányosságot a kötelező tájékoztatás kapcsán.
- Némelyik kereskedelmi egység több szempontból is mulasztott.
- A tizenöt ellenőrzött webáruház közül mindössze egy vállalkozás nem alkalmazta a hatósági árat.
- Az összesített kifogásolási arány a megelőző héthez hasonlóan alacsony, 8 százalék alatti szinten alakult.
Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár kifejtette: Fogyasztóvédelmi bírságot eddig tizenegy esetben szabtak ki a kormányhivatalok, összesen 1,6 millió forint összegben. Az első egymilliós tételt egy áruházlánc vidéki üzletének kell megfizetnie, mert a kristálycukor polccímkén feltüntetett ára 10 forinttal volt magasabb az előírtnál. A három hónapig tartó ellenőrzés-sorozat célja, hogy a ritkaságszámba menő hibák kiszűrésével mindenütt garantáltan a csökkentett árakon vásárolhassanak az emberek.