Felbukkant egy ismeretlen Rembrandt-festmény, negyven év óta nem volt ilyen

MTI/NLCafé | 2018. Május 15.
Egy másfél éve vett festményről kiderült, hogy Rembrandt festette, csak nem látta el kézjegyével.

Negyvennégy év után először bukkant fel ismeretlen Rembrandt-festmény, Jan Six amszterdami műkereskedő, történész a németalföldi mester műveként azonosította a londoni Christie’s aukciósház árverésén 18 hónapja vásárolt portrét– adta hírül kedden az NRC holland napilap.

A Rembrandt iskolájából származó festményt, amelyet alkotója nem látott el sem kézjegyével, sem dátummal, Jan Six vette meg a londoni aukción 137 ezer fontért (49,47 millió forintért). A „Fiatal férfi portréja” című alkotás a műkereskedő szerint egy kettős portré részét képezheti.

A 94,5-szer 73,5 centiméteres festményt egy brit család adta el, amelynek hat nemzedéken át volt tulajdonában a mű. Six, aki az amszterdami Rijksmuseum szakértőivel dolgozott együtt a festmény eredetének megállapításában, azzal érvel, hogy az alapréteg, a festék, az ecsetkezelés és a kompozíció módja mind Rembrandtra mutat. Megállapításaival egyetértett 15 művészettörténész és restaurátor, csakúgy mint a világ legnevesebb Rembrandt-szakértője, Ernst van de Wetering.

Rembrandt: Fiatal férfi portréja, kb. 1634. Forrás: nrc.nl

A festményt szerdától mutatják be egy hónapon keresztül az amszterdami Hermitage-ban.

Jan Six azt tervezi, hogy eladja a művet. Egy könyvet is írt az ismeretlen Rembrandt-kép azonosításáról. A Rembrandt’s Portrait of a Young Gentleman címet viselő könyvben a műkereskedő arról ír, hogy a festmény sokban közös Martennel, Rembrandt „Marten és Oopjen” című kettős festményének férfi tagjával. Az esküvői portrékat három éve vette meg a Rotschild családtól a Louvre és a Rijksmuseum közösen 160 millió euróért.

Six érvelése szerint Rembrandtnak egyetlen tanítványa sem volt képes ilyen kiváló minőségű portré elkészítésére. A dátumot a fiatal férfi francia csipkegallérja alapján azonosították, a férfiak körében ez 1633 és 1635 között volt divat.

Ernst van de Wetering, aki a könyv előszavát írta, annak a véleményének adott hangot, hogy az újonnan felfedezett műalkotás „Rembrandt egyik legmesteribb portréja”.

A kép azonosításával 342-re nőtt Rembrandt ismert műveinek a száma. Utoljára 1974-ben fedeztek fel ismeretlen Rembrandt-művet, az „Eunuch megkeresztelése” című festményt.

Exit mobile version