A szökésben lévő szerelmespár témája szinte már önálló zsánernek számít a filmiparban, és bátran ide sorolhatjuk a Virágvölgyet is, azzal a fontos különbséggel, hogy hőseink, Bianka és Laci (akiket a valóságban is Biankának és Lacinak hívnak) nem számítanak szerelmespárnak, még egy csók sem csattan el köztük. Plátói szerelemről is maximum a fiú részéről beszélhetünk, Bianka csak azért van Lacival, mert szüksége van rá, a srác meg hajlandó őt nemcsak elviselni, hanem még segít is neki, annak ellenére, hogy a lány akkora marhaságot csinált, amire nehezen lehet megtalálni a szavakat: ellopott egy csecsemőt. Nem tervezte, hanem csak úgy meglátta, és elvitte. Mert miért ne. Ez a kiindulópontja Csuja László első nagyjátékfilmjének, a Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon bemutatkozó Virágvölgynek, ami a maga mágikus realizmusával úgy is magával tud ragadni, hogy közben a hőseivel borzasztó nehéz azonosulni.
A hazug és a nagy szívű
Berényi Bianka az a lány, akit borzasztó könnyen lehet szeretni, de talán még ekkora erőfeszítés sem kell ahhoz, hogy utálhasd őt. Azért használom a színésznő valódi nevét, mert a Virágvölgy amatőr főszereplőkkel dolgozik, akik ha nem is teljesen önazonosak, azért habitusukban közel állnak az általuk játszott figurákhoz. Bianka elképesztően szabad és besorolhatatlan lány, márpedig akiket nem tudunk betenni a fejünkben valamilyen skatulyába, azokra vagy jó értelemben rácsodálkozunk a csodabogárságuk miatt, vagy gyorsan antipatikussá válnak, mert csak a kattantságot látjuk bennük, és irritál minket az, hogy nem tudjuk kiismerni őket. Bianka besorolhatatlanságát Csuja László rendező hihetetlenül ügyesen használja, és pont annyira vezeti be a karakterét, amennyire kell: amikor eljutunk oda, hogy Bianka meglátja maga előtt a babakocsit, róla tényleg simán elhisszük, hogy lecsap rá, és elviszi onnan. Mert akkor jó ötletnek tűnt.
Talán egy órának sem kell eltelnie ahhoz, hogy rájöjjön, mégsem volt ez annyira jó ötlet, de legalább izgalmas a dolog. Biankának azonban esze ágában sincs egyedül gondoskodni az alig pár hónapos kislányról, ezért felkeresi néhány régebbi pasiját, hogy azt hazudja nekik, tőlük van a gyerek, segítsenek már, de a srácok nem most jöttek a falvédőről. A lány egyedül marad a babával, amikor egyszer csak meglátja Lacit, a szorgos, dolgos, kétkezi munkából élő, egyszerű, hatalmas szívű és enyhén értelmi fogyatékos srácot. Azt hazudja neki, hogy kidobták őt a gyerekkel, Laci pedig nem hagyhatja, hogy egy baba és az anyukája az utcára kerüljön, ezért, bár maga is csak munkásszállón lakik, úgy dönt, megoldja valahogy a problémát. Naivitása miatt simán elhiszi Bianka hazugságait, és még arra is lelkesen bólogat, amikor a lány mindenkinek azzal a sztorival áll elő, hogy valójában Laci a gyerek apja…
Mágikus road movie
A Virágvölgy innentől kezdve kettejük útját viszi tovább, ami a helyzet abszurditása miatt igencsak rögös. Laci próbál új otthont szerezni maguknak, mert a munkásszállón nem maradhatnak sokáig, ezért tartozásokba keveri magát bűnözőkkel szemben, akik ezt le akarják dolgoztatni vele, és innentől kezdve a film átmegy tipikus road movie-ba, ami mondjuk Magyarországon egy elég necces műfaj, mert kb. 3 óra alatt simán át lehet érni az egyik végéből a másikra, de ez mindegy. A film sem igazán hangsúlyozza, hol vagyunk, a terek felismerhetetlenek: a lényeg, hogy valahol Európa keletibb felén, ahol történetesen magyarul beszélnek. A forgatókönyv néha egy kicsit megfeledkezik arról, hogy történetesen egy csecsemő is van a szereplőkkel, ami – kisbabás apukaként tudom – a valóságban nem igazán lenne lehetséges, de tény, hogy a Virágvölgy nem egy rögrealista alkotás, van benne valami meseszerű mágia és elemeltség. Ez a vonal azonban nincs túltolva, inkább éppen csak érzékeltetik a dolgot, és pont ettől lesz hiteles az, hogy a meglehetősen drámai alaphelyzet ellenére a film mégsem válik egy pillanatra sem kegyetlen szociodrámává. Pedig amúgy minden benne van ahhoz, hogy azzá válhasson, csak épp a rendezőnek láthatóan nem ez volt a célja.
Amatőr kontra profi színészek
Ennek az elemeltségnek köszönhető az is, hogy Bianka tettének súlya sincs igazán kihangsúlyozva: a rendezőnek nem az volt a célja, hogy gyerekrablóként tekintsünk erre a lányra. Bianka nem főgonosz, csak egy olyan ember, aki rendszeresen meggondolatlanul cselekszik, és képtelen felelősséget vállalni a tetteiért. A Virágvölgyhöz való nézői hozzáállás elsősorban azon múlik, hogy az ember hogy viszonyul ehhez a nem mindennapi lányhoz. Kétségtelenül nehéz azonosulni egy mániákus hazudozóval és bajkeverővel, és ez még akkor is igaz, ha Berényi Bianka rengeteg bájjal adja elő mindezt. Amennyire előnyére válik a filmnek a szereplők amatőrsége, annyira a hátrányára is. Bianka és Laci fantasztikusan természetesek a kamerák előtt, legalábbis önmagukban. Viszont kettejük között semmilyen kémia nem működik – ha profi színészek lennének, talán el tudnák játszani, de így nem megy. Ahhoz képest, hogy a Virágvölgy sztorija mennyi drámai nagyjelenetet kínálna, Csuja szándékosan elkerüli ezeknek még a lehetőségét is, részben talán pont azért, mert ezeknek a hiteles eljátszásához már valódi színészi munkára lenne szükség, és nemcsak hiteles egyéniségekre – pedig egy-két ilyen pillanattól határozottan jobb lehetett volna a film. Ennek ellenére a Virágvölgy egyáltalán nem lett rossz, sőt első nagyjátékfilmnek kifejezetten ígéretes, de ha egy kicsit nagyobb súlyt kapott volna benne a dráma, sokkal jobban tudtam volna értékelni.
A Virágvölgy augusztus végétől lesz látható a hazai mozikban.