A virtuális valóság sokáig csak a sci-fi világának egy izgalmas szelete volt, és bár a XX. század második felében már történtek kísérletek a VR megvalósítására, a technológia fejletlensége miatt többnyire nagy, nehéz és nem túl kifinomult felhasználói élményt nyújtó darabok születtek.
A VR-technológia aztán a 2010-es években kapott újabb lendületet, ma pedig már bárki vásárolhat VR-eszközöket akár otthoni használatra, sőt, akad olyan videojáték-konzol is, amelyen már játszani is lehet, elmerülve a virtuális valóságban.
Az is igaz, hogy még ezek a modern eszközök is meglehetősen ormótlanok, némelyiknél pedig vaskos vezetékek nehezítik a felhasználó dolgát. Emiatt a VR-játékok felhasználói egyelőre nem is töltenek túl sok időt az efféle programokkal, jellemzően egyszer-kétszer kipróbálják, aztán a drága eszköz bekerül valamelyik fiók mélyére.
A Facebook egyik különleges kutatási részlegén, a Facebook Reality Labs-nél dolgozó két szakember, Andrew Maimone és Junren Wang mutatta be nemrég az alábbi eszközt, amely már sokkal közelebb áll egy divatos napszemüveghez, mint az ember fél fejét beborító sisakhoz – írja a Mashable.
Maimone és Wang a Holographic Optics for Thin and Lightweight Virtual Reality címet viselő kutatási jelentésben vázolták fel a szerkezet működését. Eszerint, a szemüveg lencséit holografikus optikával helyettesítenék, a különféle vizuális hatásokat pedig a polarizáció változtatásával érnék el. A szemüvegbe épített holografikus kijelzők egyébként mindössze 8,9 milliméter vastagságúak. A fenti megoldásoknak köszönhetően a különleges új VR-eszköz prototípusa egy vaskosabb retro napszemüvegre emlékeztet.
„Azt reméljük, hogy a könnyű és kényelmes kialakításnak köszönhetően növekedhet a VR-ben töltött idő, de új felhasználási módszerek is kialakulhatnak, akár a munka világában” – írták a Facebook kutatói.”
A „hagyományos” VR-sisakok azért is olyannagyok, mert különleges kialakítású, hajlított lencséket használnak, hogy „képernyőről”, azaz a felhasználó szeme előtt lévő kisméretű kijelzőkről érkező fénysugarak megfelelő szögben érjék a felhasználó szemét, ezáltal megteremtve a térérzetet. A Facebook megoldásában használt holografikus optikai megoldás átlátszó matricákat alkalmaz, amelyek a lencséhez hasonlóan térítik el a fénysugarakat.
Maimone és Wang az augusztusban virtuálisan megnyíló SIGGRAPH szakmai konferencia közönségének mutatja majd be a kutatásuk részleteit, azt azonban már most megjegyezték, hogy még csak a projekt elején tartanak, a prototípusnak ugyanis még számtalan problémáját kell kiküszöbölni. A szakemberek nem is számítanak arra, hogy a készülék egyhamar megjelenne a piacon, becsléseik szerint még több évre lesz szükség, mire kereskedelmi forgalomba kerülhet a szemüveg. Az eszköz ugyanis jelenleg még külső fényforrásra támaszkodik, de a működéséhez szükséges szoftvert is át kell még alakítani, hogy kellően kisméretű legyen ahhoz, hogy a szemüveg keretén belül lehessen tárolni. A szemüveg kijelzője emellett most még csak a Mátrixhoz hasonló, Fekete háttéren zöld karaktereket tud megjeleníteni az egyszerűség kedvéért, , később azonban apró lézerekkel hoznák létre a tévékészülékekből ismert piros-zöld-kék (RGB) képpontokat.
További cikkeink a virtuális valósággal kapcsolatban:
- Kinek kell a hús-vér szexpartner, ha van virtuális is?
- „Teljesen megvontuk a gyerektől a játékkonzolt, mert már csak a virtuális világban élt”
- Virtuális szabadulószoba fóbiásoknak: piramisba zárva néztünk szembe a démonainkkal