Életmód

Kinek kell a hús-vér szexpartner, ha van virtuális is?

Főleg, hogy egy okos eszköznek hála az élmény fizikailag is pont olyan lesz, mintha... Tavaly még botrány volt egy vibrátorból az elektronikai expón, idén már elborították a kiállítást az őrült szexkütyük. Összegyűjtöttük őket.

Vibrátorból kétféle van, az, amelyiket férfiak terveznek nekünk, ezt köszönjük szépen, de passzolnánk, meg az, amit nők terveznek nőknek, ezek azok, amikkel lehet kezdeni valamit.

Így összegezte egy nőismerősöm a vibrátorfelhozatalt, amikor szóba hoztam, mennyi szexkütyü volt az idei elektronikai expón, a CES-en. Férfi vagyok, naná, hogy eszembe sem jutott ez a megkülönböztetés, azt hittem, ez keresleti piac, amelyik vibrátor nem az igazi, az bukásra van ítélve. Pedig logikus: a nők ismerik a női anatómiát, míg a férfiak inkább a saját farkukat szeretnék a nőkben látni, vagy legalább tudni. A kettőnek meg, a természet egyik mocskos, szexista vicceként sokszor semmi köze egymáshoz.

Hogy ez mennyire így van, és hogy a szexjáték a mai napig mekkora tabu (plusz hogy prűd boomerek kezében van az elektronikai piac) arra a tavalyi CES-en kirobbant botrány a tökéletes példa.

Történt ugyanis, hogy a Lora DiCarlo szexjátékgyár bemutatott egy már ránézésre is gyönyörű és high-tech, működés közben pedig (állítólag) végképp meggyőző vibrátort, az Osé Robotic Massagert. Eddig nincs ebben semmi különös, igaz, a CES, ha nyíltan nem is tiltotta, sosem látta szívesen a segédeszközöket. (2017-ben az okosvibrátor-tervező Liz Klingernek úgy kellett belógnia, és egy stand egyik sarkát kölcsönkérnie, miután elutasították a jelentkezését; végül megtűrték a szervezők.) Nemhogy élethű szexbabákkal, művaginákkal és anatómiailag hiteles dildókkal, de még hagyományos vibrátorokkal sem nagyon találkozhattunk itt korábban, ami abszurd, hiszen a játékszerek bőven beleférnének a kiállítás imázsába, és mégiscsak technológiailag előremutató megoldásokról van szó. A Lora DiCarlo egyébként egy nők által alapított és működtetett cég, amely a női testre szabott, csúcstechnológiás szexkütyüket fejleszt, tehát öncélú pornográfiáról szó sem volt.

Forrás: Lora DiCarlo

Ahogy az lenni szokott, a tavalyi CES-en is végigjárta az összes kiállító standját egy független zsűri, és minden kiállított terméket pontozott: tévéket, hifiszetteket, telefonokat, kamerákat. Többek közt elismerték a vibrátort is: nem kapott díjat, nem is reklámozták különösebben, egyszerűen csak megkapta a dicséretes termék pecsétet, több száz kiállított (szexmentes) tárggyal együtt. Mielőtt azonban ünnepelni kezdtek volna az olasz cég képviselői, a rendezvényt szervező Consumer Technology Association (CTA) gyorsan szólt nekik, hogy ácsi, vissza az egész, nem kapják meg az elismerést, a termék ugyanis „szabályellenes”. Amikor érdeklődtek, hogy ugyan milyen szabályba ütközik egy ártalmatlan vibrátor, főleg, hogy nem ők az elsők, akik hasonlót állítanak itt ki, a CTA arra hivatkozott, hogy ki kell zárniuk minden „erkölcstelen, illetlen, obszcén és közönséges” terméket. Később (a bontakozó botrány hatására) inkább arra hivatkoztak, hogy az Osé Robotic Massagert a vállalat a robotok és drónok kategóriában indította, a vibrátor pedig nem robot és nem drón.

Természetesen minden épelméjű, felnőtt látogató (és újságíró) kiszagolta a bullshitet, és teljes joggal kérdőre vonták a szervezőket. Az eset szokás szerint egy sokkal mélyebb és összetettebb problémára világít rá: arra, hogy hiába a jövő termékeit mutatják be, a szervezők erkölcsileg évtizedekkel lemaradtak a nyugati világ (szexuális) emancipációjától. A CES konferanciapaneljein évek óta egy nő sem szólal fel (igaz, 2018-ban gyorsan beszerveztek kettőt, amikor ezt számon kérte rajtuk a sajtó), és a látogatók csupán ötöde nő. Utóbbi nem csoda: a CTA csak pár éve győzte meg a kiállítókat, hogy ne alulöltözött hoszteszekkel (erre Amerikában külön kifejezés is van: booth babe) reklámozzák a termékeiket a standoknál. Azzal tehát, hogy egy nők által működtetett, feminista vibrátorgyárat nyilvánosan kiemelnek, sokat segíthettek volna megtépázott, a kilencvenes években leragadt, fiúklubos imázsukon. Ehelyett pont az ellenkezőjét tették. Ez már csak azért is abszurd, mert 2016-ban egy (nyilván férfiaknak tervezett), bocsánat a kifejezésért, szopógéppel került be a hírekbe a CES. A botrány hatására végül tisztázták a szabályokat, és visszaadták az elismerést a nőknek. Ja, és a legfontosabb: végre nyíltan és teljes mellszélességgel üdvözölték a segédeszközöket a kiállításon.

Fotó: Mario Tama/Getty Images

Mondanunk sem kell, az idei, nemrég véget ért CES-t ennek megfelelően szabályosan megrohamozták a szexkütyü-gyártók és -forgalmazók. Nemcsak azért, hogy érezzék a hirtelen jött szabadságot, hanem azért, mert iszonyatosan jövedelmező biznisz ez, ami jó jel az emberiség általános frusztrációját tekintve. Legalább ilyen fontos azonban, hogy a szextémában utazó vállalatok nemcsak kiállítani mertek, hanem végre nyíltan és fesztelenül beszélni arról, hogy az elképesztő technológiai fejlődés ellenére miért és hogyan tartunk még mindig a sötét középkorban, már ami az (ön)izgatást illeti.

A kísérleti csiklóizgatóiról ismert (vagyis pont, hogy nem ismert) Satisfyer cég például kénytelen volt a szexuális jólétről gondoskodó vállalatként reklámozni magát, egyszerűen azért, mert a szexjáték és szexuális segédeszköz kifejezésekhez annyi negatív érzés és fogalom tapad, hogy jobbnak látták ezeket nem használni. A szintén csiklókra szakosodott Dame Products egyik vezetője, Janet Lieberman-Lu úgy fogalmazott, „ezek is elektronikai termékek, mint minden más, mégsem úgy kezelik őket”. Szerinte a vibrátorokat többen használják, mint a legtöbb itt kiállított terméket.

A Dame nemrég egyébként merészet lépett: beperelte New York tömegközlekedési vállalatát, mégpedig a reklámfelületek elosztásának kettős mércéje miatt. Míg ugyanis más cégek nyíltan hirdethették potencianövelő és merevedési zavarokat orvosló termékeiket, ők nem reklámozhatták vibrátoraikat. „Azzal, hogy azt üzenik, a férfiak szexualitása egészséges és szükséges, a vibrátorok viszont illetlenek, azt is üzenik, hogy a férfiak szexeljenek csak, a nőknek viszont nem kell élvezniük. Az ilyesmi vezet az erőszak kultúrájához.”

Forrás: Dame Products

Az idei CES-en szerencsére már olyan tabukat is döntögetnek (vagy legalább pedzegetnek), mint a kifejezetten erekciós zavarokkal élő férfiaknak tervezett eszközök, illetve a szülésen átesett, tehát jó eséllyel sérült vaginájú nőknek szánt vibrátorok. Ilyeneket tervez a Mystery Vibe cég, amely reklámszövegeiben inkább az egészséggel és a gyógyulással jön, mint a szexuális örömökkel. Az előbbi ugyanis nem tabutéma, míg a közönség nagy része zavarba jön, ha azzal szembesül, hogy a szervi bántalmakkal élő emberek is igénylik az izgalmat és az orgazmust, sőt: jár is nekik.

A Lovense célcsoportja szintén szokatlan: „maszturbátoraikkal” a távkapcsolatban élőket célozzák meg: az okoseszközök internetes kapcsolat révén aszerint reagálnak (mozognak, szűkülnek, bizseregnek), hogy azok párjával éppen mit művel az akár több ezer kilométerrel odébb élvezkedő partner. (Persze nincsenek illúzióik: valószínű, hogy inkább a webkamerás szolgáltatásokat kínáló camgirlök illesztik majd be a repertoráukba a Lovense-kütyüket mint extra szolgáltatást.) Természetesen gondoltak a meleg párokra is. A vállalat egyébként VR-szexjátékot is fejleszt, azaz a maszturbálóeszköz működtetéséhez nem is lesz szükség valódi partnerre, megteszi a virtuális is, az élmény a szoftvernek és a konkrét, kézzel fogható kütyünek hála ijesztően élethű lesz. Erről személyes beszámoló sajnos nem született, a CES ugyanis tiltja a nyílt pornográfiát és a szex anatómiailag hiteles, öncélú ábrázolását, a VR-játékot tehát nem hozhatta el a kínai cég.

A szexjáték-kiállítók egyébként megfigyelték, hogy az egyedül érkező látogatók szégyenlősen vagy egyáltalán nem szemeznek a termékeikkel, a párok már bátrabban mennek oda, kérdeznek, tapogatnak, próbálgatnak. A legjobb buli mindig akkor alakul ki a standok körül, amikor egy-egy csoport érkezik; azzal, hogy többen vannak, már fel is hatalmazzák egymást és magukat arra, hogy nyíltan érdeklődjenek, még ha poénkodva is. A Lovense ezért azt találta ki, hogy óránként ingyen termékeket osztogatott. Ilyenkor tömött sorok alakultak ki a standjuknál, a látogatók összehaverkodtak, társaságban pedig sokkal nyíltabb és lazább volt mindenki. Így aztán még azok is boldogan távoztak, akik nem kaptak ingyen maszturbálóeszközt.

Hozzá kell tennünk, hogy bárhogy is tűnik a fentiek alapján, a szexjátékipar nem elnyomott, lenézett és vergődő szegmense a kütyüiparnak. A közönség szó szerint viszi a segédeszközöket, mint a cukrot: több tízmilliárdos üzlet ez, 2024-re az előrejelzések szerint 40 milliárd dollár profitot hozhat az ipar világszerte. Minden botrány, minden felháborodott cikk jót tesz, függetlenül attól, hogy milyen előjellel írnak a szexjátékokról. A Lora DiCarlo vibrátorát például, amellyel ezt a cikket kezdtük, és amelyet 300 dollárért (nagyjából százezer forintért) dobtak piacra a tavalyi botrányos CES után, azonnal elkapkodták. A vállalatnál kiszámolták, mennyit adhatnak el egy év alatt – ezt végül öt óra alatt teljesítették. A cég a standon olvasható szlogenje („The pleasure is yours”, azaz „tiéd az élvezet”) nemcsak a vásárlókra vonatkozott tehát, hanem önmagukra is.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top