Az óceánjárók egészen januárig elképesztő pénzt hoztak a hajótársaságoknak, amelyek többsége különböző adóparadicsomokba van bejegyezve. Ez azonban most megváltozhat, ugyanis a járvány miatt ez a hajóforgalom gyakorlatilag teljesen megszűnt, számos országban szó szerint tragédia, hogy nem jönnek a turisták a nagy hajókon. A legnagyobb óceánjárók még egy ideig biztos nem indulnak újra útnak, írja cikkében a 444.hu.
Az egyik legnagyobb társaság, a Carnival Cruise Line közlése szerint hiába nem járnak a hajók – és szeptember közepéig nem is fognak -, a havi költségük 250 millió dollárra rúg, a második negyedéves jelentés szerint veszteségük 4,4 milliárd dollár. Ezeknek a turistahajóknak a többsége ráadásul nem arra lett kitalálva, hogy sokáig egy helyben álljon. Csakhogy most egyszerre állt le az összes, és egyszerűen nincs elég kikötőhely ennyi ekkora hajó számára.
A világ legnagyobb óceánjárója, az 5-6 ezer utast szállító Symphony of the Seas Dominikánál vesztegel, a Carnival, a Royal Caribbean és a Celebrity Cruises 15 hajója pedig a Bahamáknál.
A helyzetre panaszkodó társaságok érdekes módon a nehézségek közé sorolják, hogy be kell tartaniuk különféle tengeri és környezetvédelmi törvényeket, és számolniuk kell azzal is, hogy büntetőjogi felelősségük van. A Carnivalt például környezetszennyezésért 2016-ban ötéves próbaidőre és 40 millió dollárra büntették – írja a lap.
A sok ezer szobás úszó hotelek főleg az amerikai turisták körében nagyon népszerűek, de a kikötőkben már nem mindenhol örülnek nekik annyira. Az óriási profitot termelő utazások nagyban felelősek a túlturizmusért, és az egykor kellemes turistacélpontnak számító városok tönkretételéért. Az óceánjárók károsítják a környezetet, hirtelen zúdítanak iszonyú embertömeget nem erre kitalált európai városok központjába és látványosságaihoz, ráadásul a behemót hajók egyre gyakrabban okoznak baleseteket.
A cikk végkövetkeztetése szerint mindez aligha jelenti azt, hogy csengettek az óceánjáróknak, hiszen Németországban már épül a Dream Cruises gigantikus, 204 ezer tonnás, Global Dream nevű hajója, elvileg 2021-től szállít utasokat. Ez lesz az első olyan óceánjáró, melynek fedélzetén konkrétan vidámpark lesz, a hajó maximális kapacitása 10 ezer fő lesz.
További cikkeink koronavírus és környezetszennyezés kapcsolatáról
- Föld napja: Vajon a járvány hosszú távon is jót tesz a környezetünknek?
- Ezért ne dobd el a szájmaszkod!