A 19 éves sráccal kavaró Gryllus Dorkát is megnézheted a Friss Húson

TóCsa | 2020. Szeptember 11.
A Friss Hús évről évre szállítja a magyar kisfilmtermés legjobbjait, és ugyan idén a koronavírus miatt át kellett tenni tavaszról őszre, a fesztivál nem marad el, és ennek hála megnézhetjük a magyar Észvesztőt, és a 19 éves sráccal kavaró Gryllus Dorkát is.

A hazai éves kisfilmtermés sokszor izgalmasabb annál, mint amit a nagyjátékfilmekben látunk. Ez részben amiatt van, hogy egy kisfilm során az alkotók nyers tehetsége jelenik meg, mert ez egy kevésbé kompromisszumokkal teli műfaj, mindenki lelkesedésből dolgozik, és akár a legvadabb ötleteit is meg meri valósítani. Az igazi magyar filmes fanoknak pedig azért is kiemelt esemény a Friss Hús fesztivál, mert itt lehet felfedezni azokat a tehetségeket, akiknek a pályájára később érdemes lesz odafigyelni, hiszen nagyon ritka, hogy valaki egyből egy nagyjátékfilmmel mutatkozzon be, az odáig vezető út jellemzően kisfilmekkel van kikövezve. A cikkünk megjelenése idején a nyolcadjára megrendezett Friss Hús már javában tart, és szeptember tizenhatodikáig lehet meglesni a különféle blokkokba rendezett filmeket a Toldi moziban. Ezekből ajánlok néhány csemegét

Agapé

Az idei fesztivál sztárfilmje Beleznai Márk negyedórás munkája, az Agapé, amit a Cannes-i Filmfesztivál döntnökei beválogattak a Cinéfondation filmjei közé, ami nagyjából olyan, mintha kapott volna egy hivatalos pecsétet arról, hogy jó film. És valóban jó. A filmben a 19 éves mozis jegyszedő (Kenéz Ágoston) kezd flörtölni az épp ott mozizó negyvenes szerkesztővel (Gryllus Dorka), és a kettejük kissé bénácska közeledésétől jutunk el a hihetetlenül ötletes és kényelmetlen csattanóig, ami után átértékelünk magunkban mindent, amit korábban láttunk.

Jelenetfotó az Agapé című filmből (Fotó: Friss Hús)

Reggelim a vacsorád

Pantyi Petra munkája első ránézésre a Száll a kakukk fészkérét, sőt inkább az Angelina Jolie és Winona Ryder főszereplésével készült Észvesztőt juttatja eszünkbe. Bár nem elmegyógyintézetben játszódik, hanem egy kórházban, ahol kiskorú cukorbetegek diétájáról és inzulinjáról próbálnak gondoskodni, az alapfelállás mégis elég hasonló, ugyanis egy szobába kerül egy engedelmes jó kislány és egy vadóc lázadó, aki nem szeretné, hogy mások mondják meg neki, hogy mikor és mennyit egyen, és ez már bőven elegendő egy kisfilmnyi konfliktushoz. A film hangulata és sztorija is izgalmas, de a legjobb benne a lázadó lányt alakító Szőke Abigél, aki az Akik maradtak után újfent bebizonyíthatta, hogy a generációja egyik legjobb színésznője.

Pillanatkép a Reggelim a vacsorád című filmből (Fotó: Friss Hús)

A vége

Senkinek sem könnyű feldolgoznia azt, hogy egy szerelem véget ér, pláne, ha ő még mindig szerelmes, de a másik fél már másképp érez. Márpedig, amennyiben ezt valaki nem fogadja el, abból könnyen születhetnek kellemetlen és megalázó helyzetek, ahogy azt Gyimesi Anna filmjében, A végében is láthatjuk, ami egy fiatal nő „ámokfutását” mutatja be, miközben kétségbeesetten próbálja visszaszerezni a régi pasiját és a régi életét. Nem kellemes nézni, de ez nem jelenti azt, hogy ne volna jó film.

Jelenetfotó A vége című kisfilmből (fotó: Friss Hús)

Újjászületés

Gulágfilm tizenkét percben Dombrovszky Lindától, aki egy igaz történetet mesél el tömören, velősen, sallangok nélkül. Egy fiatal magyar srác haldoklik, és kétségbeesetten az édesanyját szólítja, egy barátja pedig próbál neki keríteni egy magyar nőt, aki a kezét fogja, amikor majd átkerül a túlvilágra. Egyszerűségében szép film, amiben apró szerepekben láthatunk olyan nagy színészeket, mint Mácsai Pál vagy Trill Zsolt.

Mónika nem akar a földön járni

A musical egy nagyon kényes és borzasztó nehéz műfaj, így általában kezdő filmesek nem sűrűn szoktak vele próbálkozni, főképp nem kisfilm formájában. Korom Anna munkája, a Mónika nem akar a földön járni egy szürreális, dalra fakadós musical egy transzszexuális nőről, aki terhesnek vallja magát. Egy biztos: Korom ebben a filmben mindent kimaxolt. Várom, hogy egyszer egész estés musicalt csináljon.

Mióta velem jár

Nem mindig sül el jó, ha valaki túl korán vállal gyereket, pláne, ha egy már fiatalon kiégett, felnőni képtelen zenészről van szó. Szeleczki Rozália filmje izgalmasan mutatja be, hogy egyrészt egy kislány számára mi lehet vonzó egy ilyen vadul és zabolázatlanul élő édesapában, másrészt arra is rávilágít, hogy mi a probléma ezzel.

Jelenetfotó a Mióta velem jár című filmből (Fotó: Friss Hús)

A Covid és a Friss Hús

Joggal teszed fel a kérdést: biztos jó ötlet a járvány tombolásakor filmfesztiválra menni? Szerencsére ez a kérdés a szervezőknek is eszébe jutott, így kihelyezett kézfertőtlenítőkkel, szakaszos ki- és beengedéssel, online jegyárusítással, a távolságtartásra emlékeztető matricákkal készülnek, valamint a maszkhasználat is kötelező a vetítéseken. Persze valamennyi kockázat így is lesz, de azt nem lehet mondani, hogy a szervezők ne végezték volna el a maguk dolgát.

Olvasnál még magyar filmekről?

Exit mobile version