Szabadidő

„Rettegtem, hogy a karantén alatt meghíznak a színészeim” – Az első újraindult hazai filmforgatáson jártunk

Az Átjáróház stábjának 36 millió forintba került a járvány miatt félbeszakított forgatás, a rendező, Madarász Isti pedig végig attól rettegett, vajon be tudja-e fejezni a filmjét. A forgatás végül újraindult, és már belépni sem lehetett egy koronavírus-teszt nélkül.

A Budapesti Műszaki Egyetem oktatóreaktora közelében állnak a filmes kocsik, rögtön a stáb központjának bejáratnál egy mentőautó parkol. Mellette egy apró sátor, ahol pontos listát vezetnek a belépőkről. Épp előttem érkezik meg Rujder Vivien, az Átjáróház női főszereplője, akinek a sátorban ellenőrzik a testhőmérsékletét, és már gyorsan tovább is libben. Én is valami effélére készülök, de gyorsan kiábrándítanak. Mielőtt beléphetnék, még elvégeznek rajtam egy koronavírus-gyorstesztet, és ha azon átmentem, csak azután jöhet a móka és filmforgatás. Egyetlen tűszúrás az ujjba, egy kis vérminta, egy jogi nyilatkozat kitöltése, majd egy nagyjából negyedórás, mérsékelten feszült várakozás (ilyenkor nyilván megfordul az ember fejében, hogy mi lesz, ha a teszt pozitív lesz…) után kiderül, hogy nem vagyok fertőzött, és vegyülhetek a filmesekkel.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Az első utam a büfé limonádéja felé vezet, ahol most nem a forgatásokon jól megszokott önkiszolgálós rendszer fogad: most szigorúan csak a maszkban és kesztyűben dolgozó büfésektől lehet bármit is kérni, az ételek pedig előre porciózva, dobozokban vagy zacskókban érkeznek. Ilyen egy filmforgatás 2020 júniusában Magyarországon, a koronavírus-járvány első hulláma után.

Karanténban tunyuló színészek

A rendezője által csak romantikus fantasy-vígjátéknak titulált Átjáróház egyszerre volt nagyon szerencsés és nagyon szerencsétlen produkció. Szerencsétlen, mert mégsem vidám dolog, ha egy hatalmas forgatási gépezetet egyszer csak megállítanak, és szerencsés, mert pont akkor állt le a produkció, amikor a film technikailag legbonyolultabb műtermi jelenetei már dobozban voltak. Madarász Isti rendező szerint, amennyiben csak 1-2 napnyi anyagot vettek volna fel, elképzelhető, hogy a film teljesen kútba esik, de mivel a fele már készen volt, egyszerűen nem érte meg nem befejezni. Ennek ellenére ő mégiscsak izgult.

„Féltem attól, hogy ha nyárra oda kerül az ország, hogy tényleg mindent lélegeztetőgépben mérnek, akkor kit érdekel majd, hogy egy magyar filmet befejeznek-e”.

Madarász Isti (fotó: Neményi Márton

Madarász Isti (fotó: Neményi Márton

Másféle szorongások is gyötörték.

„Kétszer álmodtam azt, hogy találkozom Bárnai Petivel – a film férfi főszereplője – , aki kopasz, és 30 kilóval nehezebb. Volt olyan színészünk, aki levágatta a haját a karanténban, mert elfelejtette, hogy vissza kell jönni forgatni. Már néhány plusz kiló is meglátszik az emberen, pláne egy jeleneten belül, szóval rettegtem attól, hogy a karantén alatt meghíznak a színészeim”.

A Bátrak földjéből ismert Bárnai Péter elmondja, hogy a karantén elején valóban eltunyult picit – a sok házi kenyér megtette a hatását – , de közelében sem volt az Isti által megálmodott plusz harminc kilónak: amint megtudta, hogy június közepén újraindul a forgatás, néhány hét alatt jó formába edzette és biciklizte magát. Jó érzés volt, hogy újra volt mire készülni.

Bárnai Péter és Rujder Vivien (fotó: Neményi Márton)

Bárnai Péter és Rujder Vivien (fotó: Neményi Márton)

Egy Orfeusz történet

Muhi András, a film producere szerint érdekes volt látni, hogy míg márciusban az emberek még rettegtek a vírustól, és a legtöbb stábtag inkább azon volt, hogy minél előbb lezárják a munkát és hazamehessenek, három hónappal később már mindenki borzasztó lelkesen jött vissza dolgozni. A producer számára komoly tétje van a mellékszerepekben Dobó Katát, Árpa Attilát, a Pamkutyát és Kulka Jánost is felvonultató Átjáróháznak: bár ez már a 36. játékfilmje, eddig többnyire szerzői filmeket készített, és szeretne már egy igazi, nagy közönségsikerrel robbantani. Ő is tudja, hogy ehhez sok esetben gatyaletolós vígjáték kell, de szerencsére van rá példa, hogy a magyar néző másra is kíváncsi. A producer szerint ez a film úttörő kísérlet arra, hogy a romantikus fantasy-vígjáték is bevonzza-e a magyar nézőket a moziba. A készítők bíznak benne, hogy igen, és számíthatnak majd a szerelemre vágyó közönségre.

Muhi András producer, Szántó Gábor gyártásvezető (fotó: Neményi Márton)

Muhi András producer, Szántó Gábor gyártásvezető (fotó: Neményi Márton)

Anélkül, hogy a spoilerek mezejére tévednénk, annyit elárulhatunk, hogy az Átjáróház egy afféle Orfeusz-történet, ahol a szerelmesek a másvilágról próbálnak meg visszatérni a mi világunkba, a két világ közti átjáróházat pedig egy hullaház jelenti. A látogatásom napján épp a film elejét veszik fel: itt még mindkét szereplő él, és éppen azt a pillanatot forgatják, amikor Bárnai Péter és Rujder Vivien biciklizés közben összeütköznek, és így ismerik meg egymást.

Itt még élnek (fotó: Neményi Márton)

Itt még élnek (fotó: Neményi Márton)

„Pont egy olyan lány csapja el, aki nagyon megtetszik neki. Beszélgetni kezdenek, a fiú elkíséri és megpróbálja egy randira elhívni a lányt”

– foglalja össze a ma forgó jelenetsort Bárnai, aki egy mini ventilátorral hűti magát a hőségben. Nem épp nyárias cuccokat visel, én már a bőrkabátja látványától izzadni kezdek, de nem megkínozni akarták őket. Eredetileg ezeket a jeleneteket még március-április folyamán vették volna fel, a mostaninál jóval hűvösebb időben.

31 fok árnyékban (fotó: Neményi Márton)

Furcsa ruhák és parókák

Elég ránézni a főszereplőkre és statisztákra, hogy lássuk, kissé furcsa, mondhatni régimódi ruhákat viselnek, melyek általában elég élénk színűek. Amikor arról érdeklődöm, hogy a film a múltban játszódik-e, Bárnai Péter felvilágosít, hogy nem, csak ez egy ilyen kissé valóságtól elemelt világ, ahol a ruhák színének is megvan a jelentősége, de még a méretének is: például az ő karaktere, Krisztián azért hord rövidebb szárú nadrágot, hogy ezzel is kifejezzék a gyerekes természetét.

Rujder Vivienen pedig rögtön feltűnik a rózsaszín parókája. Mint megtudom, parókára azért volt szükség, mert februárban a színház még nem engedte volna, hogy a színésznő rózsaszínre fesse a haját, most meg már kénytelenek voltak azzal folytatni a felvételeket. Egy „Bogarat találtam a parókámban, Gabi” – mondat is elhagyja a színésznő száját, és két felvétel között egy valóságos hadsereg rohanja meg őt. Érdekes látni, hogy a sminkes például nemcsak maszkot, hanem egy védőplexit is visel, mert ő az, aki kénytelen nagyon közel hajolni a színészek arcához. A harminc fokban nem irigyeljük ezért.

Maszkban készül a smink és kerül fel a paróka (fotó: Neményi Márton)

Maszkban készül a smink és kerül fel a paróka (fotó: Neményi Márton)

A stábtagokat és színészeket egyébként hetente egyszer tesztelik koronavírusra, és napi szinten mérik a testhőmérsékletüket, viszont a járványügyi megszorítások lazítása óta a szabadtéri forgatásokon már nem követelik meg a maszkhasználatot tőlük. Ha azonban belsőben dolgoznak, azonnal előkerülnek a maszkok – magyarázza Szántó Gábor, a film gyártásvezetője, aki azt is elmondja, hogy eredetileg egy panellakásban is forgattak volna, de inkább megépítették díszletben, mert nem akarták sem a stábot, sem a ház lakóit kitenni annak, hogy járványhelyzetben ilyen szűk környezetben dolgozzanak. Továbbá azt sem engedélyezik, hogy a forgatás heteiben bárki is külföldre menjen.

Készenlétben (fotó: Neményi Márton)

Készenlétben (fotó: Neményi Márton)

Látványos film, de nem úgy

A lelkesedésből világbajnok rendező, Madarász Isti az Átjáróházat megörökölte, ugyanis Muhi András producer kereste fel őt a film kész forgatókönyvével. Elolvasta, és elsőre nem minden tetszett neki benne, a történet némileg horrorisztikus volt, és a vége is sokkal negatívabba hajlott, mégis látott benne fantáziát, romantikus vígjáték (!) formájában tudta elképzelni. A Filmalap jelezte, hogy ez a forgatókönyv ugyan már kész, és a további átdolgozásokra nem tudnak forrást adni, de ha megcsinálják, ők azért szívesen elolvassák. A könyv végül megszületett, a támogatást is megszerezték hozzá. Igaz, a tervezett költségvetés csak egy részét sikerült megkapniuk, így Madarász szerint a film ambíciója nagyjából ötszöröse annak, mint amennyiből készül. Hiszen az „egyszerű” romantikus vígjáték műfaj ellenére ez egy látványos film lesz, bonyolult és összetett jelenetekkel, komoly mérnöki kihívásokat is tartalmazó mozgó, épített díszletekkel, és a Focus Fox stúdiónak köszönhetően sok digitális képi elem/trükk is kerül majd bele utólag.

Megnézem
Összes kép (5)

A lényeg azonban, hogy a fiúk majd szeressenek bele Rujder Vivienbe, a lányok pedig Bárnai Péterbe, mert ez a műfaj akkor tud igazán működni Madarász szerint, ha a nézők megszeretik a szereplőket és szurkolnak értük. A látogatásunk idején a filmből még másfél hétnyi forgatás volt hátra, plusz egy felvétel, amit a mostani tervek szerint talán majd szeptemberben tudnak majd megvalósítani. A felvételhez ugyanis sok csecsemőre lenne szükség, és hiába csengett már le a járvány, az emberek még nem szívesen adnak „kölcsön” egy babát egy filmforgatásra.

Olvasnál még az Átjáróház sztárjairól?

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.