Több mint kétezer magyar gramofonlemezt hallgathatunk meg az interneten

Szabó Sz. Csaba | 2021. Február 06.
Azaz körülbelül 150 órányi zenét, illetve kisebb részben prózát, a monarchia végnapjaitól egészen a Kádár-korszak hajnaláig.

Az OSZK Színháztörténeti és Zeneműtárának jóvoltából nemrég hatalmas – jelenleg kb. 2600 címet számláló és folyamatosan bővülő – mennyiségű ingyenzene és egyéb szabadon hallgatható hangfelvétel került fel az internetre, a magyar szórakoztatóipar (nevezzük mondjuk így) hőskorából, a tágan vett gramofonkorszakból, azaz a századforduló időszakától egészen az ötvenes évek végéig-hatvanas évek elejéig, vagy ahogy a sajtóanyag fogalmaz: Blaha Lujzától a rock and rollig. Ami már csak azért is örömteli, mert a könyvtár hangzógyűjteménye 1956-ban, a rádió ostromakor csaknem teljesen megsemmisült, és a hiányt csak hosszú évtizedekkel később, kisebb-nagyobb magángyűjtemények felvásárlásával sikerült pótolni

Az egyszerűen csak hangtár névre keresztelt adatbázis tiszteletet parancsoló méretei elsőre talán ijesztőnek tűnhetnek (pedig hol van ez mondjuk a BBC 16 ezer darabos archívumától!), de azért nem olyan nehéz eligazodni itt: ha például teljesen tanácstalanok vagyunk, akkor érdemes a tematikus válogatások nevű linkre kattintani, ahol műfajok szerinti felosztásban sorakoznak a legnépszerűbb és legismertebb előadók, illetve szerzők, Basilides Máriától Bartók Bélán és Kalmár Pálon át egészen Karády Katalinig, szóval csupa olyan megbízható név, akikkel nem nagyon lehet mellélőni.

Kapitány Anna (Fotó: Wikipedia)

Persze az igazi szórakozást az jelenti, ha csak úgy önfeledten, minden különösebb cél nélkül kattintgatunk összevissza a népszerű operaáriák, magyar nóták, népdalok, kuplék, operettek, táncdalok, katonadalok, kabaréfelvételek és a nosztalgia előtti kor bágyadt jóleső tompaságával szóló egyéb felvételek között, hisz pár percen belül jó eséllyel úgyis belefutunk valamilyen elfeledett, ám annál fantasztikusabb remekműbe, amelynek már csak a címe is izgalmas szellemi kalandot ígér. Ilyen például:

És ezeket tényleg csak találomra választottuk ki, kb. 25 percnyi koncepciótlan kattintgatás után. A kellő elmélyülést pedig a mindig gondosan befotózott, csodaszép lemezcímkék, valamint a dalokhoz mellékelt részletes bibliográfiai adatok is segítik: innen megtudhatjuk például, hogy a már fentebb is méltatott Steinhardt Géza-kislemeznek a kis túlzással még akár világhírűnek is nevezhető Szőke Szakáll, vagyis Gerő Jenő volt a szövegírója. Ő 1938-ban Angliába, majd az Egyesült Államokba távozott, Steinhardtot 1944 végén ölték meg Budapesten a nyilasok.

Bilicsi Tivadar, Zentai Anna és Fekete Pál a Magyar Rádió 1-es stúdiójában (Fotó: Fortepan / Szalay Zoltán)

Sajnos kiadási év szerint nincsenek csoportosítva a dalok, és évszámra sem olyan könnyű keresni, pedig érdekes lenne kronológiai sorrendben meghallgatni néhány népszerű, jellemző, vagy akár csak hasraütésszerűen kiválasztott dalt, és  ezeken keresztül megvizsgálni, milyen változásokon ment át a közízlés, illetve a szórakoztató zene az évek-évtizedek során, milyen mértékű frivolitást engedhettek meg maguknak a szövegírók a monarchia, a Horthy-korszak, a koalíciós-idők, a Rákosi-korszak vagy a korai Kádár-rendszer idején, mennyire volt jelentős vagy kevésbé jelentős a nyugati zene hatása a különböző időszakokban, vagy hogy tényleg mindenki fura orrhangon énekelt-e a húszas-harmincas években ésatöbbi, ám ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre választ kapjunk, legalább két hetet el kellene töltenünk a hangtár útvesztőiben (amit egyébként nagyon szívesen tennénk!).

Így azt sem tudjuk megmondani, hogy pontosan melyik a legkorábbi és legfrissebb felvétel az adatbázisban: az mindenesetre biztos, hogy ennél az 1910-es lemeznél – amelyen az idősödő Blaha Lujza énekel operettrészleteket – régebbit egyelőre nem találtunk. Az újabbak közül pedig talán az 1957-58-ban, tehát a világdivattal majdnem teljesen szinkronban készült első rock ’n roll(-szerű) próbálkozások a legizgalmasabbak (ezek persze inkább afféle jazzes boogie-woogie-k , és nem felforgató tinédzserhimnuszok, de azért ez is szép teljesítmény a forradalom után egy-két évvel, a vasfüggöny mögött). A műfaj nagy úttörője itthon a jazzgitáros-multiiunstrumentalista Kovács Andor volt, aki több szocialista rock ’n roll-dallal is képviselteti itt magát (pl. Halló, Boogie), de még vérpezsdítőbb a Martiny-együttes Itt a rokija 1957-ből (a B oldalon egy Rock Around The Clock-feldolgozással, de ez valamiért Elvis Presley-szerzeményként van feltüntetve a címkén), ami akár a Szabad Európa rádióból is szólhatna.

 

Kapcsolódó cikkeink:

 

Kiemelt kép: Fortepan / Bauer Sándor

Exit mobile version