Felvillanyozott szépség – kipróbáltuk az Alfa Romeo Tonale-t

nlc | 2022. Május 07.
Egy Alfa Romeóval suhanni a lenyűgöző szépségű Comói-tó partján? Így szeretjük indítani a tavaszt! Még a hazai bemutató előtt kipróbáltuk az olasz autógyártó új modelljét, amely nemcsak hibrid, de a futárszolgálatok barátja és Alexát is ismeri. Itt a Tonale.

A római császároktól kezdve a középkori arisztokratákon át, a divatvilág nagyjain, zenészekkel bezárólag mindenki szereti a Comói-tavat. A festői környezet lenyűgöző szépsége ma is vonzza a gazdagokat és a hírességeket. Persze mi is imádjuk.

Ha feltesszük a kérdést, ki ma Como leghíresebb embere, akkor a legtöbben valószínűleg George Clooney-t mondanák. Az amerikai színész 2002-ben vásárolt villát a Comói-tó partján, hogy elmeneküljön a hollywoodi nyüzsgés elől és élvezze az olasz életet, vagy ahogy helyben mondanák, a dolce vitát. Csodás kilátás nyílik a tóra és a környező hegyekre a több mint 11 millió dollárért megvásárolt ingatlanból, amely még a 18 században épült.

Fotó: Pixabay

A villa újkorában még mások vitték Como jóhírért, például Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volta. Az 1745-ben született fizikus, kémikus az elektromosság és az energetika úttörője. Alessandro Volta találta fel az akkumulátort, bebizonyítva, hogy az elektromosság kémiai úton is előállítható. Az elektromos potenciál SI-egységét az 1827-ben elhunyt olasz tudós tiszteletére nevezték el voltnak.

A tudósnak és munkásságénak egy múzeumot is szenteltek helyben, a tó partján áll Volta Temploma, amely a fizikus által használt tudományos műszerek gyűjteményének ad otthont, köztük a korai voltaikus cölöpöknek (akkumulátoroknak).

A helyszín szimbolizálja az Alfa Romeo “metamorfózisát”, miután a márka is elindul a villamosítás útján. Néhány éven belül 5 új modellel bővül a kínálat, amelyek mindegyike elérhető lesz majd villamosított, akár tisztán elektromos hajtással is. Közülük itt az első. A neoklasszicista épület adott otthont az Alfa Romeo új szabadidő-autója, a Tonale bemutatójának. Amelyen mi is ott voltunk és amelyet utána a tóparton és a környező hegyeken futó különösen szép szerpentinen is próbára tettünk.

Fotó: Alfa Romeo

Úgy lép be a hibridek közé az Alfa Romeo, hogy közben hű marad a márka értékeihez, legalábbis ami a látványt illeti. A formatervezők legendás Alfa-modellek jegyeit felhasználva rajzoltak meg egy ma divatos karosszériát, azaz egy szabadidő-autót. Így az oldalsó ablakok a 8C Competizione, a fényszórók a Sprint Zagato hasonló elemeit követik, de nem hiányzik a klasszikus Alfa-pajzs az autó orráról és a felnik is az évtizedes hagyományokból építkező telefontárcsa-formát mutatják.

Mintha organikus lenne, olyan lágyan futnak a karosszéria domborulatai, így a fő műsorszám a lámpáké. A fényszórói a mai csúcstechnikát képviselik, hiszen alapesetben is LED-del világítanak, de mátrix-kivitelben is elérhetők, azaz képesek úgy világítani, hogy csak a környezetet, utat szórják be erős fénnyel, a többi közlekedőt viszont nem vakítják el. Az elsőkhöz hasonlóan hátul is oldalanként három lámpát látni, de itt ezeket egyetlen szinuszgörbébe fűzték össze. A látványos fényjátékot nem csak az autó mellett állva láthatjuk, a műszerek helyén is feltűnik az első lámpák sziluettje indításkor, illetve a hátsók rajzolatával búcsúzik az autó a motor leállításakor. Micsoda antré!

Fotó: Alfa Romeo

Az biztos, hogy semmi nem sürget minket, hogy kiszálljunk, igazán otthonos a Tonale utastere. Jó minőségű anyagok, valódi fém, bőr, akár Alcantara alkot elegáns, ugyanakkor sportos belsőt. A Tonalét dinamikus hangulatúnak tervezték, így a tetőkárpit is sötét színű, ahogy az ilyen modelleknél megszokott. Ez sportosság az ülések kialakításánál és a háromküllős kormánynál is visszaköszön, alfás jegy a turbinaszerű szellőző és a csőszerű műszerárnyékoló.

Kár, hogy nincsenek velem a barátaim, itt ők is elférnének, hátul is elég a hely felnőtteknek. A hátsó ajtók tágra nyílnak, könnyű lenne betenni egy gyerekülést is. A csomagtartó sem akadály, 500 liternyi helyre mindenki bőröndje elférne. Nem mai újítás, de mindig jólesik, hogy már nincs szükség a kulcs előbányászására a táska aljából, az ajtó nyílik, a motor indul, ha érzékeli az autó, hogy az nálunk van.

Fotó: Alfa Romeo

A kormányon a gombot megnyomva nem történik semmi, ami normális, hiszen ez már egy hibrid. Villanymotorral indulunk. Ez az első lépcső a villamosított hajtásláncok között, egy lágy hibrid, amelyet még hagyományos kúton kell benzinnel feltölteni. Év végén lesz majd konnektorról, árammal is tölthető variáns, néhány éven belül pedig már tisztán árammal működő Alfát is vehetünk.

A mostani autónk is képes a benzinmotor nélkül, azaz csak a támogató villanymotorral mozogni, de csak elinduláskor, parkoláskor, tolatáskor, dugóban, rövid ideig és lassan. Ehhez a maga által, lassításkor visszatáplált energiát használja, amit egy kis, 0,8 kWh-s lítiumion-akkumulátorban tárol. Az automata sebességváltóhoz kapcsolódó villanymotor 20 lóerős, 55 Nm nyomatékú, amely maximum olyan tempóra gyorsíthatja a Tonalét, mintha egyes fokozatban, alapjáraton használnák a benzinmotort. Utóbbival persze már megjön a dinamika, hiszen az 1,5 literes turbós benzinmotor 160 lóerőt, illetve 240 Nm nyomatékot dob be a közösbe. Így 8,8 másodperc elég, hogy elérjük a 100-as tempót, de autópályán sincs gond, hiszen akár 210 km/órás sebességre is képes.

Fotó: Alfa Romeo

Itt most erre nincs szükség, hiszen Comóban a forgalom még így tavasszal is nyüzsgő, de egyértelmű, hogy hétköznapi felhasználáshoz elég tartalékkal bír motor. A villanymotor támogatása menet közben is jól jön, hiszen takarékosabbá teszi az autót, az Alfa ígérete szerint 6 liter körüli átlagfogyasztással is beéri a Tonale.

NFT-technológia

Aki ma használt autót vesz, aggódhat, hogy átverik az autó előéletével kapcsolatban. Erre is kínál megoldást a Tonale. Ebben az autóiparban újdonságként bevezetett NFT-technológia (nem helyettesíthető token) segít. A “blokklánc” koncepcióján alapuló megoldással – ha a vevő engedi – nem módosítható feljegyzésekbe kerülnek jármű életének fő mozzanatai. Az ehhez kapcsoló tanúsítvány igazolja, hogy az autót az előírások szerint tartották karban és látható a futásteljesítmény.

A tóparti úton, pláne a Bellagio felé vezető szerpentinen megtapasztaljuk a kormányzás kettősségét. Könnyen forgatható, így a legszűkebb mélygarázsban is egyszerű vele parkolni, de kanyargós úton jól jön a direktsége, amely hozzátesz a vezetési élményhez.

Persze lehet ennél is könnyebb a parkolás, hiszen rábízhatjuk az autóra, amely jelzi a parkoláshoz rendelkezésre álló helyet, és maga végzi el az autó be- és kihajtási manővereit. Sőt, az Alfa Romeo Tonale 2. szintű autonóm vezetést is kínál, azaz vezetéstámogató rendszerei képesek a gyorsítás, a fékezés és a sávban maradás automatikus kezelésére, pihentetőbbé téve a városon kívüli utakat.

Fotó: Alfa Romeo

Abszolút modern a Tonale fedélzeti rendszere, amely online kapcsolatának köszönhetően mindig naprakész.  A vezető előtti 12,3 colos digitális képernyőt a műszerfal közepén a 10,25 col átmérőjű érintésérzékeny főegység egészíti ki.  A rendszer elemei testreszabhatók, így a felhasználók saját képernyőket alakíthatnak ki, de láthatjuk a telefonunk applikációit is, hiszen alapfelszerelés a Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-integráció.

Az említett online kapcsolat arra is jó, hogy okostelefonról vagy okosóráról vezéreljük az ajtózárakat, a világítást, de az autó üzenhet is. Ez már igazán izgalmas. Például, ha odaadjuk másnak, szólhat, ha átlépik vele a sebességi korlátozásokat, sőt, képes lopási kísérlet esetén riasztani a tulajdonost.

Lehet ezt még fokozni? Hogyne! Az Alfa Romeo Tonalét felszerelik hangalapú mesterséges intelligenciával, ő Alexa. A hangvezérelt interakciók a kényelmet biztosítják, így hanggal működtethetők olyan funkciók, mint a zenelejátszás, a hangoskönyvek hallgatása, az útbaigazítás, de az intelligens otthoni eszközöket is kezelhetjük vele. Ráadásul az Amazon rendszerének köszönhetően az autó használható kézbesítési címként is: a rendszer a futár számára kinyitja az ajtókat, az beteheti az autóba a csomagot. Ezt olaszországi túránk során nem tudtuk kipróbálni, de tuti, hogy itthon a kedvenc boltunkból rendelünk majd ezt-azt, amikor megjelenik a Tonale.

Felvillanyozott szépség - Kipróbáltuk az Alfa Romeo Tonale-t

Fotó: Alfa Romeo

Felvillanyozott szépség - Kipróbáltuk az Alfa Romeo Tonale-t

Fotó: Alfa Romeo

Felvillanyozott szépség - Kipróbáltuk az Alfa Romeo Tonale-t

Fotó: Alfa Romeo

Felvillanyozott szépség - Kipróbáltuk az Alfa Romeo Tonale-t

Fotó: Alfa Romeo

Felvillanyozott szépség - Kipróbáltuk az Alfa Romeo Tonale-t

Fotó: Alfa Romeo

Felvillanyozott szépség - Kipróbáltuk az Alfa Romeo Tonale-t

Fotó: Alfa Romeo

Felvillanyozott szépség - Kipróbáltuk az Alfa Romeo Tonale-t

Fotó: Alfa Romeo

Felvillanyozott szépség - Kipróbáltuk az Alfa Romeo Tonale-t

Fotó: Alfa Romeo

Felvillanyozott szépség - Kipróbáltuk az Alfa Romeo Tonale-t

Fotó: Alfa Romeo

Az Alfa Romeo nem első a villamosításában, abban azonban a legjobb akar lenni, hogy milyen gyorsan állítja át kínálatát elektromos autókra: 5 év alatt végezni akarnak. Erre talán Volta is büszke lenne. Ha arra jártok, érdemes megnézni Volta Templomát – az épület a tudós halálának 100. évfordulójára, 1927-ben készült el, de csak 1928-ban avatták fel. Illik a környezetbe.

Az ősz és a tavasz a legjobb időszak ellátogatni a Comói-tóhoz, mivel az időjárás kellemes, a nappalok hosszúak, és a tó kevésbé zsúfolt, mint nyáron. A partot ölelő kis falvak, a hegyvidéki hátország és a part mentén szétszórt, buja, zöld, kifogástalanul ápolt kertekben álló barokk villák a tavat egészen különleges helyszínné teszik.

Exit mobile version