A Turbo rágó nélkül elképzelhetetlen lett volna a 90-es évek

Szabó Sz. Csaba | 2023. Október 01.
Cikkünkből egyebek mellett az is kiderül, hogy mi köze van ennek a legendás rágóguminak az asszírokhoz, illetve, hogy mit is jelent az azami sürat vagy a beygir gücü.

Valamikor a rendszerváltás környékén (vagy talán egy kicsit korábban) jelent meg Magyarországon a lakótelepi trafikok, mini ABC-k, iskolai büfék, nagybani piacok, kapualji-utcasarki árusok, falusi búcsúk és hasonlók elmaradhatatlan slágerterméke, egyúttal az egész korszak egyik legikonikusabb élvezeti cikke,  mi több, szimbóluma:

a Turbo rágó. 

Amit nyugodtan hívhatunk Turbó rágónak, sőt, akár turbórágónak is. Ha valaki esetleg nem emlékezne erre a fantasztikus találmányra (mert mondjuk túl fiatal), annak röviden összefoglaljuk a lényeget.

Ebből viszonylag könnyen ki lehet találni, hogy igen, a Turbo rágót egy török cég gyártotta: a dúsgazdag, befolyásos és számos más iparágban (pl. ingatlan, építőipar, hajógyártás) is érdekelt, szír (asszír!) származású Tahincioglu (vagy helyesebben Tahincioğlu) család vállalkozása, amelynek gyökerei majd száz évvel ezelőttig nyúlnak vissza. Tahinciogluék 1926-ban, a Tigris folyó partján fekvő (vagyis inkább magasodó) Mardin városában kezdtek komolyabban édességekkel, cukorkákkal és egyéb cukrászati termékekkel  foglalkozni, majd miután a családi üzlet valamelyest kinőtte magát, előbb Diyarbakırba, aztán pedig 1956-ban Isztambulba helyezték át a székhelyüket (néhány archív fotót is találtunk a család, illetve a vállalat történetéből, ha valakit érdekelnek, kattintson ide). 

Ahogy a vavedem.ro cikke is írja, itt alapították meg a Kent Gida nevű vállalatot, amelynek vezetésben hét Tahincioglu-testvér vett részt; köztük Yakup Tahincioglu (1933-2013), a török élelmiszeripar doyenje, a cég legismertebb arca és tulajdonképpeni feje, aki egyébként az isztambuli Szír Ortodox Alapítvány igazgatótanácsának elnöke is volt, és 2011-ben, vagyis 78 éves korában írt egy könyvet az Asszírok történelme, kultúrája és hiedelmei címmel. Állítólag a Kent Gida volt az első török vállalkozás, amelyik rágógumit gyártott,  az üzlet pedig annyira jól ment, hogy nyolcvanas évek elejére a cég már négy gyárat is működtetett az országban. 

Egy korai Turbo-sorozat darabjai (fotó: ebay.com)

A Turbo rágó első szériája 1983-ban került a piacra. Ekkor még csak Törökországban forgalmazták, ám 1987-től a keleti blokk országaiba is elkezdték exportálni (és minden bizonnyal csempészni is): Csehszlovákiába, Bulgáriába, Romániába és persze Magyarországra, majd 1990-ben a végóráit élő Szovjetunióban is megjelent.

A már említett vavedem.ru cikke, illetve a Wikipedia gyűjtése szerint a klasszikus Turbo rágónak három (vagy ha úgy vesszük, négy) nagy korszaka volt: a nyolc sorozatból álló sima Turbo, illetve Turbo Super éra, amely összesen 540 modern személyautót vonultatott fel a 6-12 éves gyerekek (és korántsem csak a kisfiúk!) legnagyobb örömére (bár a válogatásba, ha minden igaz, egy-két harci repülőgép, hajó és jet-ski és bekerült), aztán jött a  Turbo Classics kb. 140 retró kocsival, végül pedig a kissé összevissza tematikájú, illetve számozású Turbo Sport, amelyben a Batmobiltól a motorokon át jet-skikig számos fura jármű helyet kapott, de azért a persze a versenyautók voltak többségben (kb. 350 darab).

Ha valaki szeretne nagyon elmélyedni a Turbo rágók világában, az a turboragokepek.zsoltshow.hu oldalon megnézegetheti az összes kisposztert (vagy majdnem az összeset)

Azami Sürat és Beygir Gücü (fotó: b-g-w.blogspot.com)

Noha a Turbo rágót – mint ahogy azt fentebb is írtuk – inkább 80-as, 90-es évekkel köti össze a kollektív emlékezet, a termék viszonylag simán túlélte az ezredfordulót; sőt, ennek örömére még egy új széria is kijött, a beszédes nevű Turbo 2000. A Kent Gidának ekkoriban már olyan jól ment, hogy több mint 100 országba exportált (persze nem csak Turbo rágót). Aztán 2002-ben a brit Cadbury, a világ egyik legnagyobb édességgyártója 110 millió euróért többségi tulajdont vásárolt a vállaltban, négy évvel később pedig még plusz 80 millióért cserébe bekebelezhette az egészet. A Turbónak meg közben szépen-lassan leáldozott: az utolsó sorozat, a Turbo Super 2007 – amint az a névből is kikövetkeztethető – 2007-ben jött ki, majd alig egy évvel később végleg leállították a legendás rágógumi gyártását. Különböző hamisítványok persze azért fel-felbukkantak ezután is, illetve pár éve egy orosz cég megvásárolta nevet, és újrakezdte a gyártást, de hát azért ez már nem ugyanaz. 

A Tahincioglu család nem szakadt el teljesen az autók világától: az idén 71 éves Mümtaz Tahincioglu (Yakup egyik unokaöccse) például autóversenyző volt, valamint 1997 és 2012 között a Török Motorsport Szövetség elnöke, míg felesége, Ann Tahincioglu az első női versenypilóta Törökországban. A családi hagyományt gyerekeik, Jason és Raina is követték.

 

Exit mobile version