4000 kilométert autózott egy légyottért, de váratlan dolog történt

TóCsa | 2024. Október 18.
A Legjobb romantikus film, amit nem láttál sorozatunkban a feledés homályába veszett örökzöld romantikus mozikat mutatunk be, melyek semmit sem koptak az idővel. A Tuti dolog egy generációnyi film- és sorozatsztárt indított el a pályán, és kitaposta az utat az évtized nagy romantikus sikerének, a Harry és Sallynek.

A gimnazisták vagy egyetemista fiatalok szerelmi életéről szóló filmek esetében két végletet ismerünk. Vagy túlságosan elviszik a sztorit a szexualitás, az első szexuális élmények hajszolásának irányába, és olyanná válnak, mint egy Amerikai pitefolytatás, vagy iszonyatosan komolyan veszik magukat és hatalmas drámát faragnak az egészből annyi könnycseppel és giccses pillanattal, amennyi csak belefér.

Pedig ahogy annyi mindenben az életben, itt is az arany középút a nyerő.

Az 1985-ös Tuti dolog pont attól annyira ellenállhatatlan a mai napig, hogy az éppen csak nagykorú karaktereit és az ő érzéseiket komolyan veszi ugyan, de közben képes egy könnyed, mégis érzelmes, ráadásul egyáltalán nem alpári komédiát építeni köréjük.

Bár a film a nyolcvanas évek közepén készült, az időtlenségéhez az is hozzájárult, hogy a szereplők ruháit és az utakon látható autókat leszámítva a Tuti dolog nem a korszak filmje, nem viseli magán annak jellegzetességeit.

John Cusack és Nicollette Sheridan a Tuti dologban (fotó: IMDB)

4000 kilométert utazni egy tuti légyottért

Gib (John Cusack) és legjobb haverja, Lance (Anthony Edwards) a gimi után eltávolodnak egymástól, az egyikük Amerika hideg keleti partján, a másik meg a napfényes nyugatin tanul tovább az egyetemen. Levélben és telefonon azonban tartják a kapcsolatot, Lance pedig állandóan a sulija bombázó csajainak fotóit küldözgeti a haverjának, akinek nincs szerencséje a csajozásban. A karácsonyi szünetre azzal hívja meg magához Gibsont, hogy leszervezte neki a tuti csajt (Nicollette Sheridan), egy gyönyörű lányt, aki csak szexet akar elkötelezettség nélkül, így a haverjának mindössze annyi a dolga, hogy átszelje az országot, és odaérjen december 22-ig, mielőtt a lány hazautazik a családjához.

Gibnek repjegyre nincs pénze, így befizet egy telekocsira, aminek másik utasa pont az a kissé karót nyelt Alison (Daphne Zuniga), akinek egy ideig udvarolt, de a lány kikosarazta őt. Miután egy hangos összeveszés után félúton kivágják őket a kocsiból, ott maradnak egymás elsőre nem túl kellemes társaságában Amerika végtelen országútjainak közepén. És ahogy azt sejtheted: az utazásuk során az is kiderül, hogy a látszat ellenére mégsem közömbösek egymás iránt.

Alison: Oké, segítek neked.

Gib: Mikor? Mondjuk… ma este?

Alison (a határidőnaplóját nézve): Nézzük csak. Péntek… 5.30-kor vacsora, 6-kor diferenciálszámítás, 7-kor hírek, 7.30-kor zuhany,7.45-kor telefon… 8 óra?

Gib: Nem is tudom. Akkor szoktam a zoknisfiókban rendet rakni.

Ellentétek vonzásában

A Tuti dolog egyáltalán nem találja fel újra a romantikus vígjáték műfaját, nem próbálja megújítani azt, sőt a cselekmény szintjén kimondottan régimódi. Adott két első ránézésre teljesen különböző ember, akiknek megvannak a maguk hibái, és pont az hiányzik belőlük, amiből viszont a másikban túl sok van. Alison túl komoly, túl pedáns és túlontúl rendszerető, hiányzik az életéből mindenfajta spontaneitás.

John Cusack és Daphne Zuniga a Tuti dologban (fotó: IMDB)

Vele szemben Gib gyerekes, szétszórt és komolynak még csak véletlenül sem mondható. Az, hogy ők ketten egy hosszú utazás erejéig egymás társaságába kényszerülnek, egyrészt rengeteg konfliktusra és komikus helyzetre kínál lehetőséget, másrészt biztosítja nekik az esélyt, hogy felfedezzék:

az ellentétek olykor valóban vonzzák egymást.

Tény, hogy a „két, egymás ellenpólusainak is megfelelő ember hosszú távon együtt utazik” receptet már ezerszer ellőtték a filmesek, de az is tény, hogy ha tökéletesek a szereplők, képtelenség ráunni. A Tuti dologban a szereposztás biztosítja a sikert és a megunhatatlanságot. John Cusack és Daphne Zuniga az életben is pont ugyanúgy különböztek egymástól, mint a filmben. A színésznő négy évvel idősebb volt a színésznél, ami már önmagában biztosította, hogy jóval komolyabb legyen.

Zuniga egy évekkel későbbi interjúban elárulta, hogy a forgatás idején kimondottan tetszett neki Cusack, de pont azért nem jött össze vele, ami a filmben is a kettejük közti konfliktusforrást adja: túlságosan komolytalannak és éretlennek találta az akkor még tényleg nagyon fiatal, mindössze 17 éves (!), vagyis még kiskorú színészt.

Rob Reiner rendező (Tortúra, Egy becsületbeli ügy, Szerelem a Fehér Házban…) azután adta nekik a szerepet, amikor látta, hogy a casting idején Cusack hanyagul valami borzalmas műkajával kínálja meg az akkoriban kizárólag egészséges és bio ételeket fogyasztó Zunigát, aki látványosan elborzadt a kollégája étkezési szokásait látva. Mintha csak a két karakter, Gib és Alison állt volna előtte.

John Cusack és Daphne Zuniga csillagokat néz (fotó: IMDB)

Ők ketten a színészi módszereikkel is kiegészítették egymást. Míg Cusack rendkívül improvizatív volt, addig Zuniga a klasszikus iskola híve, aki szeretett próbálni és ragaszkodott a begyakorolt szöveghez. A végére ebben is egymáshoz idomultak: Zuniga elkezdett többet improvizálni, Cusack pedig jobban ragaszkodott az eredeti szöveghez.

Jimbo (Gib kollégiumi szobatársa): Nem az a fontos, hogy mit mondasz, hanem, hogy hogyan. Az őszinteség a legjobb taktika.

Gib: Mi?

Jimbo: Gyere ide! Gyere. (Magához húzza és maga mellé ülteti Gibet, majd közelről mélyen a szemébe néz)

Gib: Jó.

Jimbo: Még sohasem találkoztam ilyen lánnyal, mint te. Ha megismerkedem valakivel mindig félénk és gátlásos vagyok. De veled egészen más. Veled tudok beszélgetni. (közben lassan Gib vállára csúsztatja a kezét) Úgy érzem, te mindent megértesz anélkül, hogy magyarázkodnom kéne. Mintha mi ketten egy közös, titkos nyelvet beszélnénk… folyékonyan. Szeretlek.

Gib: (elváltoztatott, nőies hangon) Jaj, Jimbo! Életemben nem hallottam még ekkora baromságot. Ezt senki nem veszi be. (majd poénból úgy tesz, mintha szájon csókolná)

Egy új színészgeneráció

A Tuti dolog teli van sztárokkal, ugyanakkor a bemutatója idején még egyáltalán nem voltak benne sztárok. Ez volt az a film, ami elindította őket a sztárrá válás útján.

A Vészhelyzet Green dokijának itt még sok haja volt (fotó: Profimédia)

Nicollette Sheridan a Tuti dolog álomnőjeként (fotó: Profimédia)

A fiatal Tim Robbins a Tuti dologban (fotó: IMDB)

Ha egy klisé működik…

Rob Reiner Tuti dologja a tökéletes példa arra, hogy a klisék azért klisék, mert gyakran működnek, és amennyiben ügyesen használják őket, senkit nem idegesítenek. Nézőként tényleg az első pillanattól fogva világos, hogy az esti pizzájához szerelmes levelet író Gibsont és a minden sort gondosan lejegyzetelő, tűpontos időbeosztás szerint élő Alisont a sors is egymásnak teremtette, és csak önmaguk, illetve a forgatókönyvírók szeszélyei gurítják eléjük az akadályokat, hogy az összejövésük minél későbbre tolódjon. Ám ettől még izgulunk értük. Egyszerűen azért, mert a filmesek jól végzik a dolgukat.

Az egymásra találásuk minden nehézsége a karaktereikből következik. Alison inkább benne marad egy dögunalmas kapcsolatban egy halvérű sráccal, csak mert kiszámíthatóságot és biztonságot jelent, míg Gibson a fejében lévő, a haverja által beígért álomnőt hajkurássza, miközben egy karnyújtásnyira tőle ott van az igazi, csak képtelen észrevenni ezt.

Rob Reiner rendezőként másfél évtizeden át hibátlan filmeket adott sorra a világnak, egyszerűen amiatt, mert akkoriban még hibátlan arányérzékkel bírt.

Mindig pont annyi nehézség elé állította a későbbi szerelmeseket, hogy egy kicsit elriassza őket egymástól, ugyanakkor mindig a legjobbkor biztosította számukra azokat a pillanatokat is, amikor megláthatják egymásban azt, hogy többek annál, mint aminek elsőre látták egymást.

Ehhez az egészhez ráadásul egy egészen bravúros szövegkönyv társult, teli idézhető, felejthetetlen dumákkal, amik az én fülemben már örökre Rudolf Péter és Kovács Nóra magyar hangján fognak csengeni. Mert a Tuti dolog magyar szinkronja ott van a magyar szinkrontörténet legsikerültebb szinkronjai között.

Exit mobile version