Hogy kerültél az RTL Klub A Tanár című sorozatának harmadik évadába?
Elég érdekes a történet. Kérlek szépen, felhívtak telefonon. Éjszaka elmentem forgatni, pont a bátyám ötvenedik születésnapján természetesen.
Egynapos forgatás volt részedről, vagy annál azért több?
Olyan régen volt, hogy esküszöm, nem emlékszem.
A Tanárban egy nagyhangú, férfias figurát játszol, és szokták erre mondani, hogy olyan Thuróczy Szabisat. Szerinted létezik olyan, hogy Thuróczy Szabi-s karakter?
Egy bunkó, hímsoviniszta férfit játszom A Tanárban. Nagyon nyomasztó lenne, ha ez lenne a tipikus karakterem. Remélem, azért sokan nem így gondolják. Az már más kérdés, hogyha meg kell formálni egy ilyen figurát, nem jövök zavarba tőle. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy ez lenne a tipikus Thuróczy Szabis figura. Ez a fickó egy nyolcvanas években ragadt zenész, aki még 2020-ban is bőrmellényben jár, és ő tudja, hogy mi a tuti és mi a rock and roll.
Amikor legutóbb beszélgettünk, azt mesélted, hogy számodra nagyon fontos, hogy minden szerepedben megtaláld a szívet. Bármilyen bunkó a karaktered, azért az itt is kiderül, hogy van szíve…
A végén van egy nagyjelenetem a fiamat, Olivért játszó szuper sráccal, Kárpáti Barnabással. Azt hiszem, sok apa-fia kapcsolatban előfordul, hogy az apa annyira rosszul szereti a fiát, hogy egy totális idiótát csinál belőle. Ha százszor elmondjuk neki, hogy a csekket nem tudja befizetni, akkor valószínűleg nem is fogja tudni. Egy ilyen apa borzasztó káros tud lenni. Ha valakinek ilyen apa jut, az olyan mély sebeket okozhat, hogy a fiú egész életében hordozni fogja. Megnyomorítja a lelket és egy idő után a gyerek már azt sem hiszi el magáról, amihez alapvetően meglenne a képessége. A szeretetre való képességet szigorú szabályok felállításával és a tisztelet megkövetelésével nem lehet elérni. Ez a tragédiája egy csomó apa-fia kapcsolatnak. Sok apa ugyanazt a tökös nagymenőt akarja a fiában viszontlátni, amilyennek saját magát gondolja. Mindent ráhúz a gyerekre, és megmutatja neki, hogyan kell udvarolni vagy épp hogyan kell férfiként létezni, ez pedig a gyerekben óhatatlanul görcsösséget, feszültséget szül. Próbál megszabadulni az apja szellemétől, de nem tud.
Gyakran látsz magad körül ilyen apa-fia kapcsolatokat?
Azt nem állítom, hogy gyakran látok ilyet, de egy-egy elszólásból mondjuk egy liftben azért sok minden kiderül. Akadnak elcsípett pillanatok, amikből le lehet szűrni, hogy milyen lehet annak a gyereknek az élete. Inkább a másik végletet látom többször: olyan szülőket, akik azt mondják, hogy az ő gyerekeik tökéletesek, és olyanokat mondanak, hogy „Két tökéletes gyerekem van. Több nyelven beszélnek, ritmikus sportgimnasztikáznak, nagyon jól énekelnek és tehetségkutatókban is helyt álltak”. Aztán a gyerek olyan szituációba kerül, amikor nem támaszkodhat a szüleire, külföldre küldik tanulni és gyorsan kiderül, hogy valójában egy nagy nulla a tudása, csak a szülei azt hazudták kifelé, hogy ő mindent tud, mert ez jól hangzott. Az úgy nem működik, hogy kifelé mutatom, hogy tökéletes a gyerek, aztán az első éles szituációnál rögtön megbotlik.
Te szülőként próbálod az arany középutat megtalálni?
Csak próbálom szeretni őket, és nem túlszeretni. Semmi mást nem kell tenni, csak szeretni őket és figyelni rájuk. Próbálom nem megérteni, hanem megérezni őket.
Ezt hogy érted?
A megértésnél logikusan próbálok megmagyarázni egy olyan érzelmi dolgot, amit nem lehet logikusan megmagyarázni. Csak szívvel lehet igazából. Az nem működik, hogy ráerőltetjük a megoldást, mert a megoldást miért tudnám én? Egy helyzetnek nyolcezer jó és rossz megoldása lehet: élje meg és döntse el a gyerek, és ne az legyen, hogy én elmondom, hogy kellett volna cselekednie. Ha így teszek, a gyerek ahhoz próbál meg alkalmazkodni, és nem a saját megérzéseire hallgat. Ez egy óriási különbség.
Gyerekkorodban volt olyan férfi az életedben – apa, nagyszülő vagy akár tanár –, aki megpróbált téged hasonló módon nevelni, mint ahogy a karaktered teszi a sorozatban?
Elég öntörvényű gyerek voltam, nem nagyon lehetett nevelni. A sport elrabolt engem, az volt a mindenem. Látták, hogy onnan nincs menekvés. Apámnak ez még imponált is, mivel ő is nagy futballőrült. Örült neki, hogy a fia tehetséges. Tizenkét éves koromtól már nem nagyon tudtak befolyásolni. Tizenhét vagy tizennyolc éves koromra már összeállt bennem, hogy mi az, amit értékesnek gondolok, és mi az, amit nem.
Akkor csak beálltak mögéd és támogatták az elképzeléseidet?
Mondhatjuk így is. Elkezdtem olyan dolgokat csinálni, amiket élveztem, és látták, hogy ebből nem engedek. Megvolt a saját utam, és ez nem mindig a legegyértelműbb út volt. Színész akartam lenni, de mondjuk nem mentem a Színművészetire. Volt egy időszak, amíg nem nagyon értették, hogy ebből mi lesz, de a végére csak kialakult.
Amikor egy karaktert mindössze két-három jelenetből kell felépítened, az más típusú színészi munkát igényel tőled, mint amikor te vagy a főszereplő?
Nem álltam másképpen hozzá. A fiamat játszó srácra kellett odafigyelnem, hogy magamat és őt is olyan állapotba hozzam, hogy kijöjjön belőle egy nagy, őszinte sírás. Vannak apák, akik egy életben összesen háromszor beszélgetnek rendesen a fiukkal, és abból mondjuk az egyikre már a halálos ágynál kerül sor, a másikra meg akkor, mikor összeverekednek, és a végén azt mondja az apa a fiának, hogy bocsáss meg. Egy ilyen fontos beszélgetést próbáltunk összehozni, mert ez nagyon nagy pillanat tud lenni.
Anger Zsolt mesélte nemrég A Tanárral kapcsolatban, hogy ő nemcsak rendezőként, hanem színészként is próbálja terelgetni a diákokat játszó srácokat, mert a legtöbbjüknek még nincs túl sok kamera előtti tapasztalata. Ez rád is jellemző?
Értem, amit ő csinál, benne van egy ilyen tanári véna. De nemcsak benne, hanem az Ervinben is ott van. Ervinben azért van valamennyi a sorozatbéli karakteréből. Próbálják nem kioktatva, de terelgetni őket. Nekem nincsenek ilyen ambícióim. Imádom, ha tehetséges srácok vannak körülöttem, ez engem inspirál. Nem úgy működöm, hogy én akkor most megmutatom, milyen az igazi színészet.
Sosem fordult meg a fejedben, hogy színészetet taníts?
Irtózom a tanítani és az oktatni szavaktól is. Valójában még én is folyamatosan tanulok. Akkor is, ha csak nézek egy jó sorozatot. Például az Ez minden, amit tudok című sorozat is ilyen volt Mark Ruffalóval. Azt nevezem én totális színészetnek, amit ott ő produkált. Színészként ilyet látni katartikus élmény. Az a sorozat és ez az alakítás úgy volt összerakva, ami után azt gondoltam, hogy jó, akkor még tanuljunk egy húsz évet. A tanítás távol áll tőlem, maximum azt tudom elképzelni, hogy meséljek az élményeimről a diákoknak. Erre már volt példa. De inkább maradok a kamera előtti oldalon.
Rengeteg kész filmed áll a fiókban a járvány miatt. Azt elmondod, hogy mostanában mivel foglalkozol?
A Spektrummal elkezdtem egy új munkát, a Tiltott zónákat, amit a Tabuk nélkül sorozathoz képest kicsit már jobban az én egyéniségemhez igazítottak. Különleges, izgalmas szakmák dolgozóit ismerhetjük meg belőle. Ezt csináltam, de leállt a Covid miatt. Most éppen Keresztes Tamással próbálom Bödőcs Tibor Meg se kínáltak című monodrámáját. Ez életem első ilyen jellegű kihívása. Nagy rajongója vagyok Keresztes Tominak, ezért kértem fel őt rendezőnek. Talán a tavasz folyamán, vagy valamikor a nyáron lesz a bemutató a Hatszín Teátrumban. Ez nagyon sok, de nagyon jó szöveg. Ezt tanulom most, ez tölti ki a napjaimat. A szívemet-lelkemet beleadom, mert nagyon szeretném, hogy jól sikerüljön.
Arra felkészültél lélekben, hogyha újranyitnak a mozik, a csapból is te fogsz folyni, és nagyjából kéthavonta jön majd új filmed?
A pandémia miatt alakult ki ez a helyzet. Normális esetben ez szépen eloszlott volna. Mivel ennyi film van, szerintem jó ötlet lenne valami filmünnepet rendezni, ahol be lehetne mutatni az összes feltorlódott alkotást. Szerencsétlen helyzet, ha régóta kész filmek bemutatójára a járvány után is várni kell majd még plusz egy évet, csakhogy ne ütközzön a többi magyar filmmel, de közben meg az is igaz, hogy nem jöhet a mozikba minden héten egy új magyar film. Semelyik alkotó se szeretné, hogy egy szürke hétköznap délelőtt tízkor mutassák be a filmjét egy plázában. Biztosan jól esne nekik, ha egy ilyen filmfesztivál jellegű eseményen ünnepelhetnének.
Thuróczy Szabolcs szombat este lesz látható A Tanár harmadik évadjának hatodik epizódjában az RTL Klub műsorán.
Olvasnál még A Tanárról?
- Trokán Nóra: “Az idő múlásával már nemcsak belsőleg, de külsőleg is tiszta apa vagyok”
- Liptai Claudia: “Szigorú vagyok a gyerekeimmel, de Ádám még szigorúbb”
- Már forgatják A Tanár negyedik évadát