Mit számít egy IQ szám?

nlc | 2014. Március 17.
Az intelligencia fontos, de nem minden. Szerinted mi kell ahhoz, hogy a gyereked boldog és sikeres legyen?

A könyvben így szólt A kis herceg írója: “Ha azt mondjuk a fölnőtteknek: “Láttam egy szép házat, rózsaszínű téglából épült, ablakában muskátli, tetején galambok…” – sehogy sem fogják tudni elképzelni ezt a házat. Azt kell mondani nekik: “Láttam egy százezer frankot érő házat.” Erre aztán fölkiáltanak: “Ó, milyen szép!”

Milyen szép az is, mikor ezt olvassa valaki a gyermeke IQ tesztlapján: 125. Vagy 137. Büszkeség tölti el a szülőt, hogy a csemete szuperokos, intelligens és tehetséges. De igazából csak a kalapot látja, pedig a rajz egy óriáskígyót ábrázol, amint épp egy elefántot emészt fel. Csak egy számot lát, ami világos, mérhető, viszonyítható, gyorsan elmondható. Hogyan is mutathatná meg egy szám, miféle sokszínű tehetség lakik egy gyerekben?

Bizonytalan értékű számok

Akik tehetségkutatással komolyabban foglalkoznak, jól tudják, hogy az IQ, vagyis intelligencia kvóciens mérőszáma messze nem a tehetségről, hanem csak bizonyos értelmi képességek egy vékony rétegéről adnak pillanatnyi képet. (Egyes vélekedések szerint az IQ-tesztek a teljes képességeinknek csupán 16 százalékáról árulkodnak, a maradék 84 rejtve marad előttük.) Több mint egy évszázada mérik az intelligenciát IQ-teszttel, és hosszú évtizedek óta szortírozzák az orvosok a betegeiket, az egyetemek és munkahelyek a jelentkezőiket az eredményei alapján. Bár kétkedő hangok már régóta hallatszanak, a tudomány csak mára érkezett el oda, hogy ki merje mondani, a módszer nem jó arra, amire kitalálták, és nemhogy a tehetségről, de az intelligenciáról sem ad pontos képet. A tehetség ugyanis – és ez egyre inkább közismert tudományos körökön kívül is – nem kizárólag az értelemhez köthető, hanem az értelmi, érzelmi és fizikai képességek bonyolult harmóniája.


Inkább kutasd a tehetséget

Mégis divat, sőt reneszánszát éli az IQ-teszt. Egy kikényszerített trendet követve sok szülő azonnal látható, mérhető teljesítményt vár a gyerekétől, visszaigazolást a saját befektetet energiáira, biztosítékot a gyerek “harcképességére” a küzdelmes, kíméletlen felnőtt világban. Pedig az érvényesülés és főként a boldogság nem elsősorban intelligencia kérdése, hanem a tehetségé, a meglévő képességek bátor és kreatív alkalmazásának képességéé, a kiegyensúlyozott lelki világé, az érzelmi fejlettségé.

Ha szeretnéd látni, milyen a gyermek rövid távú memóriája, verbális képessége, kombinációs készsége, egy jól szerkesztett IQ-teszt képet adhat róla. Az eredmény megmutatja, hogy átlagos, visszamaradott vagy épp átlag feletti a gyermeked, de erről valószínűleg már az óvodában képet kaptál. Fontosabb ennél, hogy észrevedd a képességeit, hajlamait és meglásd, milyen területeken tud ő szebbet, jobbat, többet nyújtani másoknál vagy éppen csak azt, hogy milyen tevékenység teszi őt boldoggá. Ezek a felismerések többet használnak, és te magad is rácsodálkozol majd a gyermeked csodálatos adottságaira mondván: “Ó, milyen szép!”

Csodagyerekek:

Exit mobile version