Egyre többször jön szembe velünk a vegán szó, a Google keresőjébe is mind gyakrabban pötyögik be a netezők. A szót 1944-ben Donald Watson, a Vegan Society alapítója használta először, modván, a vegetáriánus kifejezés nem teszi világossá az indítékot, és csak a húsmentes étrendet helyezi a középpontba. A veganizmus minden állati eredetű termék használatának mellőzését jelenti, és elutasítja az érezni képes állatok árucikként való kezelését. Ez a filozófia tehát nemcsak a táplálkozásban nyilvánul meg, hanem a szórakozás, a ruházkodás, valamint a háztartási és piperetermékek választásában is.
Egyáltalán: milyen állati eredetű összetevők kerülhetnek a kozmetikumokba?
Mivel a mézet is állatok állítják elő, így a vegánok például a méz- és méhviasztartalmú szerekre is nemet mondanak, illetve a gyapjúból származó, kozmetikumokban használt anyagok, például a gyapjúviasz és gyapjúviasz-alkohol is a kerülendő összetevők listáját erősítik náluk. A sort folytatva nem vegán alkotóelem lehet a glicerin, a hialuronsav, a kármin, a kitozán, a kollagén, a keratin, a panthenol, a selyemprotein, a sellak, a szkvalén, a szteratinsav és a zselatin is – ezek mind előfordulhatnak a piperékben.
A vegán táplálkozással kapcsolatban az a feltételezés terjedt el, hogy költségesebb, mint a hagyományos, „mindenevő” étkezés. Ebben a kérdésben számos pro és kontra érvet hallottunk már, de nézzük meg, mi a helyzet, ha az élelmiszereket kicsit háttérben hagyva a vegán kozmetikumok és szépségápolási cikkek tengerében csobbanunk egyet. Tettünk egy körutat a legismertebb drogérialáncokban, hogy megtaláljuk a választ a kérdésre: mennyire fog erősen a gyártók ceruzája, ha állati eredetű összetevőktől mentes termékekről van szó?
Járj nyitott szemmel, és ne dőlj be a reklámoknak!
A két nagy drogéria saját márkás termékei esetében egy ideje feltüntetik, ha a termék vegán, legtöbbször a vonalkód közelében. Ezzel egyébként nagy terhet vesznek le a vásárlók válláról, akik eddig a miniatűr betűvel szedett összetevőlistát bogarászhatták, ha meg akartak bizonyosodni arról, hogy a polcról levett sampon vagy testápoló nem tartalmaz állati eredetű alapanyagot. Ráadásul a hazánkban is jelen lévő, német drogérialáncokban vásárlókat a Codecheck nevű okostelefonos applikáció is segíti, amellyel a termék kódját leolvashatjuk, és az alkalmazás megmutatja más paraméterek mellett azt is, hogy vegán-e a termék.
Azért azt érdemes megjegyezni, hogy számos pipere és szépségápolási cikk eleve vegán, pedig nem kifejezetten annak készült, így akár az is előfordulhat, hogy az éppen életmódot váltó vevő ugyanazt a terméket használhatja, mint korábban – és azt is tartsuk szem előtt, hogy több esetben puszta marketingfogásként hangsúlyozzák erősen egy termék vegán mivoltát. Egy igazi vegán termék egyébként erőszakmentes (cruelty-free) is, tehát sem a gyártó cég, sem annak beszállítói és alvállalkozói sem tesztelnek állatokon. Az Európai Unióban nem engedélyezettek a kozmetikai célú állatkísérletek, ám Kínában ugyanaez hatósági előírás, így azok a cégek, amelyek exportálnak a kínai piacra, azoknak kötelező teszteket végezniük. Ebből következik, hogy egyes esetekben nincs fedésben a vegán és az erőszakmentesség – pedig ez fontos kitétele az igazi vegán piperéknek.
Lássuk, mennyi az annyi!
A tervünk eredetileg az volt, hogy két kosárral indulunk a nagy beszerzésre, az egyikbe nem vegán, a másikba pedig vegán cuccokat pakolva, útközben azonban kiderült, hogy bőven elég egy is. Gyakorlatilag azt tapasztaltuk, hogy a termékeket megfordítva, és a logókat, feliratokat ellenőrizve könnyedén összeállítható egy teljesen szokásos piperepakk vegán cuccokból is.
Igyekeztünk úgy összeválogatni kosarunk tartalmát, hogy legyen benne haj-, arc-, száj- és testápolási termék is, valamint dekorkozmetikai kiegészítőket is vásároltunk.
Ezek landoltak a kosarunkban, és ilyen árakon:
- Szemhéjtus (natúrkozmetikum) – 1199 forint
- Ásványi alapozó, 30 ml (natúrkozmetikum) – 1199 forint
- Ásványi púder, 10 gramm (natúrkozmetikum) – 1299 forint
- Pirosító, 13 gramm (natúrkozmetikum) – 1899 forint
- Szempillaspirál, 12 ml (natúrkozmetikum) – 999 forint
- Körömlakk, 8 ml – 449 forint
- Rúzs, 3,5 gramm – 849 forint
- Arcpakolás, 2×8 ml – 199 forint
- Szenzitív micellás arctisztító, 200 ml – 699 forint
- Színezett ajakbalzsam, 13 ml – 1679 forint
- Fogkrém – kétfélét is vettünk, egy olcsóbb (125 ml) és egy drágább (75 ml) változatot 279 és 459 forintért
- Tusfürdő, 300 ml – itt is két terméket szereztünk be, 299 és 349 forintért
- Testápoló, 200 ml – 299 forint (ez éppen akciós is volt)
- Volumennövelő sampon, 300 ml – 299 forint
- Hamvasító hajpakolás, 250 ml – 1149 forint
- Szárazsampon, 200 ml – 1499 forint
Ahogy a felsorolásból is látszik, a kiszerelések teljesen szokványosak, a minőséget tekintve pedig több árkategóriából is válogattunk, de alapvetően elmondható, hogy a középkategóriás termékekből is bőven találunk vegán jelzéssel ellátottakat. A legnehezebb dolgunk egyébként az ajakbalzsammal volt – az árán meg is látszik, hogy ebből nem olyan széles a kínálat. Az igazsághoz viszont az is hozzátartozik, hogy a szóban forgó ajakápoló nemcsak vegán, hanem abszolút természetes alapanyagokból készült, és magyar gyártótól származik. Ha magasabban pozicionált piperékre vadászunk, akkor a nagyobb német és francia (de nem luxus)kozmetikai cégek termékeinek árával számolhatunk.
A bio-natúr-öko itt is jelentősen megdobja az árat
Természetesen árnyalja a képet, ha nem csak az a kitételünk, hogy vegán és állatkísérlet-mentes legyen az, amit magunkra kenünk. A bio-, natúr- és ökoalapanyagokból készült vegán kozmetikumok az előbbiek többszörösébe, akár öt-hatszorosába is kerülhetnek, ugyanakkor gyakran magasabb minőség is párosul a magasabb árhoz.
Az átlagos kiszerelésű (250 ml) samponok és testápolók esetében 3-4000 forinttal, a körömlakkoknál 1500-5000 forinttal kalkulálhatunk, tusfürdőket pedig 1500 forint körül találhatunk. Alapozókra 3-5000 ezer, púderre 3-6000 forintot kellene szánnunk, ha 100 százalékig természetes, mindenmentes változatot szeretnénk venni.
Kiemelt képünk illusztráció (Fotó: Freepik)