Mi lesz veled, arcmaszk? Sosem vált divatossá még semmi, amit ennyire gyűlöl mindenki

Benecz Judit | 2021. Április 30.
Maszkhisztitől a maszkhajszáig: így táraztunk be maszkokból. Csak az a kérdés, milyen lesz a jövője?

Az elmúlt év érzelmi hullámvasútként száguldott végig rajtunk, amit a rengeteg bizonytalanság sem tett egyszerűbbé. Idő kellett, hogy megértsünk dolgokat, elfogadjunk okokat, és megszokjuk, arcmaszkot hordunk. 2020 tavaszán mindenki maszkot varrt, később már inkább megvettük magunknak, mára pedig olyan alap kiegészítővé vált, mint egy öv vagy sál. Van a történteknek egy másik oldala is: a textil maszkok divatmárkák és kézművesek tömegének jelentette a túlélés zálogát. Kérdés azonban, mit hoz a jövő? 

Maszk(v)iszonyok

Divatozási szempontokra gondolni a maszkok esetén szinte szentségtörésnek számított egy évvel ezelőtt. Eldobhatót alig lehetett kapni, ami volt, azt sokszorosáért kínálták, így a textil maszkok jelentették sokak számára a megoldást. A bezárkózás idején varrónők tömegeit küldték el a varrodákból, bizonytalanná vált a megélhetésük, mégis tőlük várták, hogy ingyen és bérmentve készítsenek ezernyi maszkot.

Draxler-Farkas Adrienn, az I’m not trash márka tulajdonosa korábban így mesélt nekünk erről az időszakról: „Tavasszal egyik napról a másikra fogytak el a gyógyszertári olcsó maszkok, csak textilmaszkokat lehetett kapni, azt viszont minden színben és fazonban, az emberek mégis nyerészkedőnek hívták a varrónőket. Egy minőségi maszk alapanyagköltsége minimum 300 forint, és arra jön rá az az órabér, amit egy vállalkozó megállapít magának. Akárhogy is számolok, a 600 Ft hobbiköltség.” Idővel aztán csitultak a kedélyek és kezdett kikristályosodni, hogy a maszkok hosszú távon velünk maradnak – és ezen a ponton elkezdtünk divatozni. Akár tetszik, akár nem, a textilmaszk alapvető kiegészítőnkké avanzsált, és ha már így történt, egyre többeknek, egyre inkább számított a maszk kinézete, minősége is.

Utáljuk, ahogy van, mégis divat lett maszkot hordani (Fotó: Getty Images)

Ázsia e tekintetben jóval előttünk jár. A SARS vírus 2003 februárjában tört ki, és emiatt, plusz a főként nagyvárosokat érintő, rossz minőségű levegő miatt a maszkviselés a hétköznapok részévé vált Kínában és számos kelet-ázsiai országban még azelőtt, hogy a Covidról hallottak volna. A nyugati országok (és most ide sorolnánk Magyarországot is), jóval individualistább szemléletű lakosságát azonban más körülmények szocializálták. Az egyén saját jólétét szívesen helyezi a társadalmi jólét elé, vagyis teszünk rá, kit mitől óvunk meg, ha kényelmetlen a maszk, nem vesszük fel, pont. Dr. Rachael Piltch-Loeb, a New York-i Egyetem Globális Közegészségügyi Iskolájának kutatója a Business of Fashion cikkében úgy nyilatkozott, mégis elég valószínű, hogy a maszkok az egészségügyi alapcsomagunk része marad. Apró kiegészítő, amiből mindig lesz egy-két darab a kocsi kesztyűtartójában, és minden táskánkban. Rúzs, púder, maszk.

A másik oldal

„Múlt év márciusban és áprilisban jelentősen megugrott a Meskán a maszkkereskedelem, közel tízmillió forintos forgalmat bonyolítottak az eladók havonta. Jellemző volt, hogy egyszerre nagyobb mennyiségben, akár tízesével is vásárolták őket” – mondta el Gerő Viktor, a Meska.hu társtulajdonosa. Ők is észlelték, számos eladójuk bővítette kínálatát maszkokkal, illetve jelentek meg új eladók az online piactéren, akik maszkokat kezdtek árulni. 

Maszkok a Meskáról

Nem csoda, hisz sokaknak a maszkok biztosították jó darabig az egyetlen bevételi forrást. 2020 tavaszán a divatipar a földbe állt, az Európai Unióban április-június között 43,5%-kal esett vissza az értékesítés az egy évvel korábbihoz képest, a Statista elemző cég adatai alapján. A Covid hatása persze ennél korábban kezdődött, február utolsó hetétől, a járvány olaszországi berobbanásától kezdett egyre súlyosabbá válni. A bezárások és korlátozások sokként értek mindenkit, a divat világában nagyjából leállt a fogyasztás. Ebben a környezetben jelentkezett kiugró kereslet a maszkok iránt, amik pár hét leforgása alatt minden árszinten megjelentek.

„A hazai tervezők közül én voltam az első, aki pénzért kezdett maszkokat árusítani, még tavaly májusban. Először csak ajándékba adtuk azoknak, akik az üzletünkben vásároltak, de rövid idő alatt hatalmas igény lett rá szélesebb körben is, így végül bekerült a termékek közé – ezt már Tomcsányi Dóri divattervező meséli, akitől komoly átszervezést követelt meg a pandémia okozta gazdasági helyzet. – Onnantól, hogy a vírus Európába ért, az eladásaink 90%-kal estek vissza. Anglia volt a legfőbb célország, a megrendelések azonban szinte egyik napról a másikra megszűntek, az üzletünket be kellett zárni. Ebben a helyzetben a maszkvarrás tette lehetővé csaknem fél éven keresztül, hogy egy alkalmazottat sem kellett elküldenünk.”

Nem volt ezzel egyedül, a negatív gazdasági hatások máig érzékelhetők a divatipar minden szintjén és szegletében. Marton Ancsa, az Art On Me alapítója most tavasszal indított kampányt, hogy felhívja rá a figyelmet, mennyire fontos a hazai tervezők, vállalkozások támogatása: „Amikor itthon előállított terméket vásárolsz, több ember munkahelyének megtartásához járulsz hozzá. Így tudunk együtt biztosítani közvetlenül munkahelyet, és segíteni egymáson.” A járvány okozta forgalomkiesés ellenére a feladatok átszervezésével, maszkok készítésével ők is meg tudták tartani alkalmazottaikat, az éppen csak javuló járványhelyzet közepette azonban mindezt egyre nehezebb menedzselni.

„Nagyon sok támadást kaptam az első időszakban amiatt, hogy tízezer forintot kértem a három darabos maszkcsomagért – mondja Tomcsányi Dóri. – A média felől is komoly kritikák hangzottak el, soknak találták az árát, de úgy gondolom, ez csak egy járványhelyzet generálta hiszti volt. Szó sem volt róla, hogy bárkit kihasználjunk, és azt hiszem, az idő bebizonyította, jól tettem, hogy kitartottam a kezdeti elképzelésnél, hiszem a vállalkozásomnak ez a megmenekülést jelentette.”  

Csökkenő kereslet

A kezdeti maszkhajsza nem tartott sokáig, nyár közepére csillapodott a vásárlási kedv, aminek újabb lendületet az iskolakezdés adott. „Tavaly augusztus-szeptember tájékán érzékelhető fellendülés következett, egy-egy nagyobb bejelentés, lezárás hatással volt, és hatással van a mai napig a maszkok iránti keresletre – mondta Gerő Viktor. – A maszkokat illetően is a legnagyobb forgalmat ekkor, 2020. szeptemberében bonyolította a Meska, közel 12 000 darab is gazdára talált abban a hónapban.”  

Míg a maszkok iránt a szeptember keresletugrást hozott, más divatcikkek esetén még mindig hatalmas volt a visszaesés, ami az év vége felé kezdett csak lassanként javulni. Tomcsányi Dóri is úgy látja, a karácsonyi szezonra változott a helyzet, ekkor már fele-fele arányban származott az eladás maszkokból és a kollekció többi darabjából, most márciusra pedig visszarendeződtek a megrendelések.

Most, 2021-ben már jóval optimistábbak a márkák, de óvatosak is, a számok még mindig elmaradnak a várttól. A megmentőjük azonban úgy tűnik, nem a maszkok lesznek. „Már nincs rájuk akkora kereslet, mint korábban, nagyon elterjedtek, általánossá váltak – mondja Tomcsányi Dóri. – Ameddig van rá igény, megmarad a termékpalettán, kapható lesz az aktuális kollekciót meghatározó anyagból, de már nincs fókuszban.”

Tomcsanyi maszkok – Gone Fishing (Fotó: tomcsanyi.eu)

Hasonlónak látja a helyzetet Gerő Viktor is, náluk a maszkok jelenleg az értékesítések mindössze 4%-át teszik ki, jóval alacsonyabb szintre állt be a kereslet, mint a csúcsidőszaknak számító őszi szezonban. „Maszkokra szükség lesz még egy jó darabig, így fenn fog maradni a maszkvásárlás is az oldalon, de nem gondoljuk, hogy ez a Meska meghatározó terméke lesz, különösen amiatt, hogy online piactérként kimagasló évet zártunk, közel 80%-os növekedést produkált az oldal 2020-ban, és ennek csak egy kis része származott a maszkeladásokból.”

Hogy mi lesz ezután, nehéz megítélni, azonban a legoptimistább elemzések is a maszkok maradásával számolnak, csak az a kérdés, mennyi hétköznapi helyzet és helyszín kívánja majd meg viselésüket. Optimizmusunk vásárlóként is mára túlhaladt a mackónadrágon, és egyre kíváncsibban szemléli a tavaszi-nyár divatkínálatot, miközben már nem ciki, ha a ruhánk színéhez, stílusához igazítjuk maszkunkat, ha önkifejezési vágyunk egy vicces maszkfelirat formájában ölt testet, vagy ha úgy gondoljuk, egy-egy dizájner darabbal ékesítjük megjelenésünket. A Meskás kézművesek eladásai is megerősítik, van kereslet az alkalmi ruhákhoz készülő maszkokra, a páros maszkokra, esküvői maszkokra és a speciális típusokra, mint a szakállasoknak kialakított változatok. Mindezt erősíti, hogy a fiatalok körében egyre erősebb a nézet, hogy öltözékük plusz kiegészítőjeként tekintenek rá, ami megköveteli, hogy kellő variációban legyen kéznél. 

A divatmárkák oldaláról nézve ez még lehetőségeket is rejt magában. Remek felületet jelenthetnek rá, hogy egy-egy új szín vagy minta népszerűségét felmérjék, luxus szinten pedig hasonlóan működhetnek, mint más kiegészítők, vagy a kozmetikumok. Relatíve alacsonyabb árszintjük becsalogathatja a vásárlókat, elérheti azokat is, akik egy designer ruhát nem engedhetnek meg maguknak. Kiugrási lehetőségre, egy kis buzz elérésére pedig ott vannak az extra és extrém változatok, gondoljunk csak will.i.am Xupermask nevű maszkjára, vagy az alkalmi ruhákhoz tervezett couture darabokra.

Mit viselj a maszkokhoz?

Exit mobile version