A Hvg írt egy hosszabb cikket a tarthatatlan helyzetről, az egyre eldurvuló pedagógushiányról. Mint írják, bizonyos – főleg a természettudományos – szakokon a probléma már olyan súlyos, hogy nem is eltakarható, más szakokon még különböző trükkökkel – helyettesítések elrendelése, óraadók alkalmazása, áttanítás – még egy ideig kezelhető a tanárhiány, de hosszú távon így nem tartható fenn a helyzet.
A cikkből az is kiderül, hogy
- az igazgatók nem értik, hogy az állam miért fizet többet az egyik minisztériumon keresztül ugyanazért a munkáért, mint egy másik minisztériumon keresztül.
- az egyik név nélkül nyilatkozó pedagógus azt mondta a lapnak, hogy a technikumban 80-100 ezerrel többet ígértek, így inkább azt választja. A szakiskolákban a munkaterhek is kiszámíthatóbbak és kisebbek. A szakképzésben heti 22 órája van egy pedagógusnak, a gimnáziumban jóval több.
- a kevés tanárért egyre elkeseredettebben küzdenek a Klebelsberg Központhoz, illetve az állami tankerületekhez tartozó középiskolák a jobban támogatott ITM-es iskolákkal.
- a gimnáziumoktól (főleg az állami gimnáziumoktól) tehát egyre inkább el tudják csábítani a közismereti tárgyakat és idegen nyelvet tanító pedagógusokat a technikumok és a szakközépiskolák.
- A szakképzésben különösen a fiatal pedagógusok és a szakoktatók bérét emelték meg látványosan. Utóbbinak az az oka, hogy a versenyszférából odacsábítsák a munkaerőt.
- 12 ezer pedagógus hiányzik összesen a rendszerből. Most 146 ezer főállású pedagógus dolgozik Magyarországon, ehhez képest mintegy 160 ezerre volna szükség.
Még több olvasnivaló a magyar oktatásról:
- Diákok tízezreit érintő változások jönnek az új tanévben
- Rászoruló gyerekek számára indult gyűjtés az iskolakezdéshez