Tudjuk, milyen alapozót használsz – mesterséges intelligencia a szépségápolásban

Benecz Judit | 2022. Január 11.
Felokosították a kozmetikumokat, adatok millióit gyűjtik, elemzik a szépségmárkák, hogy a kiszolgálás személyre szabott legyen. A trendek szerint erre van szükségünk.

Az elmúlt években egyre több hír jelent meg arról, hogy a kozmetikai márkák miként próbálnak mesterséges intelligencia és kiterjesztett valóság alapú megoldásokat kifejleszteni. Ezek azonban sokáig csak futurisztikus elképzelésnek tűntek, vagy legalábbis olyannak, amit valahol, a világ túlsó felén, egy nagyon elit parfümériában talán használnak, ám az, hogy az átlag hétköznapi életünk része legyen, még nagyon odébb van. Nos, a helyzet az, hogy a technológia már itt van, elérhető, és nem is olyan rossz. Adatok millióit elemző és felhasználó megoldásokkal több helyütt találkozhatunk, sőt, könnyen lehet, hogy már túl is vagyunk az első néhány használatukon.

Online sminkpróbák

A Covid megjelenése óta még sürgetőbbé vált, hogy a kozmetikai márkák kihasználják az évek óta végzett kutatási-fejlesztési tevékenységek eredményeit, és olyan virtuális szolgáltatásokat nyújtsanak, amik segítik visszatolni növekedő irányba a pandémia kitörésekor zuhanásnak indult eladási adatokat. Az otthonlét, a home office, a maszkhasználat nem kedvez a sminkviselésnek, a vásárlást pedig az is nehezíti, hogy higiénés okokból drasztikusan lecsökkent, vagy meg is szűnt az üzletekben kihelyezett teszttermékek száma.

Helyettük hozták létre azokat a biztonságos tesztelést nyújtó applikációkat, amikkel a sminktermékeket egyszerűen, telefonunk kamerájának használatával próbálhatunk ki az üzletekben, még vásárlás előtt. A Maybelline és L’Oréal Paris sminktermékek esetén például minden letöltési kötelezettség nélkül, a QR kód beolvasásával nyílik meg egy erre kialakított felület, ami másfelől a márkák weboldalain is elérhető.

Hasonló, kiterjesztett valóságon alapuló alkalmazásokat találhatunk többek között az IT Cosmetics, a MAC és az Annabelle Minerals márkáknál is, míg luxus szinten a Chanel indította el 2021-ben a Lipscannert, ami bármilyen szín (legyen az ruháé, egy másik sminkterméké) beolvasásával megtalálja az ahhoz legközelebb eső Chanel rúzs árnyalatot. A múlt év fejleménye volt a Gucci kiterjesztett valóságra épülő funkciója a Snapchaten, amivel virtuális sminkeket készíthetünk, melyek fotóit nemcsak megoszthatjuk, de általuk azt is láthatjuk, melyik áll a legjobban, melyiket vásároljuk meg. Mindeközben pedig az élményfaktor is a kellő irányba mozdul el.

A böngésződ nem támogatja a video tag-et!https://nlc.p3k.hu/uploads/2022/01/mac-app.mp4
GIF

A MAC virtuális sminkpróba applikációjával szem-, száj- és arcsminkeket is kipróbálhatunk (Fotó: MAC)

A fogyasztói élmény, az élményorientált vásárlás olyan témák, amiket a szakemberek már évek óta masszíroznak, hogy elérjék a wow-hatást, és olyan pozitív emléket csatoljunk a termék vásárlásához, hogy az visszacsalogasson minket a boltba – vagy a webshopba. Mindez számokkal is kimutatható, a Forrester piacelemző cég adatai szerint a vásárlók 77 százaléka választotta, ajánlotta vagy fizetett többet olyan márkánál, ami személyre szabottabb szolgáltatást kínált, míg az Accenture adatai szerint a vásárlók 75 százaléka szívesebben vásárol olyan webshopban, ahol az ajánlásokat személyre szabottan láthatja.

Arcápolás felokosítva

Míg a sminktermékek esetén az árnyalatok kiválasztása nehezíti a vásárlást, az arcápolók esetén az összetevők sokasága adja fel a leckét. Nem véletlen, hogy az elmúlt években a tudatos szépségápolás teret nyert, és mi, vásárlók, egyre több és pontosabb, érthetőbb információkat akarunk tudni arról, mit tartalmaznak a kozmetikumok, mit várhatunk tőlük, és egyáltalán, a bőrünknek mire van szüksége. Ez utóbbi területen jelent meg mesterséges intelligencián alapuló megoldások egész sora, amik azonnali bőrelemzést végeznek, hogy segítségükkel pontosabb ajánlást tegyenek arra, mely kozmetikumok a legmegfelelőbbek számunkra.

A L’Oreal Csoport 2018-ban vásárolta fel a ModiFace tech céget, amely egyik úttörője volt annak, miként lehet kiterjesztett valóság és mesterséges intelligencia alapú szolgáltatásokat fejleszteni a szépségiparban. Az egyesülés óta a kozmetikai óriás folyamatosan vezeti be minden márkájánál a high-tech alkalmazásokat, sminktermékek és arcápolók területén egyaránt. Az arcdiagnosztikán alapuló, bőrápolási tanácsokat nyújtó L’Oréal Paris Skin genius a L’Oreal Paris termékekhez kapcsolódik, míg a Vichy SKINCONSULT AI webapplikáció a Vichy termékcsaládjából ajánl megfelelő készítményeket az arcelemzés eredményeinek megfelelően.

A technológiai fejlődésből az üzletek sem maradnak ki, egyre több márkánál vezetnek be ingyenes bőrdiagnosztikai szolgáltatásokat, melyeket a parfümériákba, márkaüzletekbe betérve vehetünk igénybe, vagyis egyből ott, ahol vásárolni is szeretnénk. A Kiehl’s-nél már 2020 eleje óta elérhető a HSA Tool diagnosztikai eszköz, ami az egészséges bőr két tulajdonságát vizsgálja: a bőr védőrétegének erősségét és az epidermisz hidratációját, a Covid-helyzetben is biztonságosan elvégezhető analízis segítségével így jóval többet tudhatunk meg annál, milyen bőrtípusunk van. A  Lancôme itthon is elérhető Skin Screen bőranalízis szolgáltatása ennél is részletesebb adatokat nyújt, bőrünk nyolc különböző paraméterét vizsgálja és elemezi, majd mutatja be az eredményeket nemcsak számokkal, de a fotók segítségével arcunk egyes területeire vetítve is.

Lancôme Skin Screen bőranalizáló készülék (Fotó: Lancôme)

Az arcápoláson túl is van élet, a mesterséges intelligencián alapuló appokkal pedig igyekeznek ezeket is lefedni. Van már UV-sugárzásfigyelő, a megfelelő fényvédőzést támogató (My Skin Track UV by La Roche) és a hajszínválasztást segítő alkalmazás is (Style My Hair Pro by L’Oréal Professionnel), melyek mindegyike egy-egy márka termékeihez kapcsolódóan nyújt ajánlásokat. A sok applikáció azonban akár kényelmetlenséget is okozhat. Minden márka külön felületen jelenik meg, miközben a vásárlók szeretnek nézelődni, válogatni, összehasonlítani több márkát is. Az olyan vállalatcsoportoknak, mint a L’Oreal, mely tucatnyi márkát ölel fel, akár kézenfekvő is lehetne egy komplex applikáció, ám úgy tűnik, a cég inkább más irányba terelgeti a fejlesztéseket. 2021-ben kötöttek megállapodást a Facebookkal, hogy az instagramos vásárlást virtuális sminkpróba funkcióval bővítsék. Hasonló kezdeményezés indult a Snapchaten és a Pinteresten is, előbbi a taiwani Perfect Corppal, utóbbi a Google Lensszel állt össze, hogy virtuális sminkpróbát lehetővé tévő funkciókat fejlesszenek. 

Szépülés gombnyomásra, otthon

Izgalmas területét jelentik a fejlesztéseknek a tech kütyük is, azok az eszközök, amelyekkel otthonunkba vihetjük a legmodernebb megoldásokat, legyen szó sminkelésről vagy hajfestésről. A téma első szenzációi, az okostükrök még valamikor 2016 környékén jelentek meg, ezeket a fodrászszalonok és parfümériák mellett otthoni használatra is szánták. Az egyik legismertebb közülük a HiMirror, de alapvetően még gyerekcipőben jár a dolog. 

Ígéretes innovációnak számít a L’Oreal által a 2020-as Las Vegas-i CES tech expón bemutatott Perso, a mesterséges intelligenciára épülő, személyre szabott bőrápoló, ajakrúzs és alapozó kikeverésére is alkalmas szerkezet, melynek eső konkrét változatát az Yves Saint Laurent márkánál mutatták be, ez a Rouge Sur Mesure készülék, mely a Velvet Cream Matte Finish ajakrúzst képes bármilyen vágyott árnyalatban előállítani. A formatervezett készüléket otthoni használatra szánták, ahogyan az idei CES-en debütált újabb L’Oreal innovációt is, a Colorsonic-ot, ami a L’Oréal Paris hajfestékek otthoni kikeverésére és felvitelére kínál minden eddiginél kényelmesebb és személyre szabottabb megoldást. A készülék „szalonváltozatát”, a Colorightot is bemutatták, ami egy szódagép méretű hajszínkikeverő szerkezet, egy hozzá tartozó hajscannelővel és applikációval. Segítségével a fodrász pontos információkat kap a haj állapotára vonatkozóan, a ModiFace-szel kidolgozott app pedig segít a vendégnek, hogy tökéletes hajszínt válasszon a zavarba ejtően sok, 1500 lehetőség közül, amit aztán a gép kikever számára. Az újdonságokra azonban egyelőre még várni kell, 2023-tól tervezik azok piaci bevezetését.

Mesterséges intelligencián alapulnak: Yves Saint Laurent Rouge Sur Mesure – L’Oreal Colorsonic – Oral-B iO 10

Nem marad ki a jóból a fog- és szájápolás sem, mely kategória iránt jelentősen megnövekedett az érdeklődés az elmúlt 1-2 évben. Fogszabályzók már régen is voltak, a fogfehérítő készülékek pedig évek óta népszerűek, a Covid kirobbanása azonban egy új löketet adott a szép, szabályos és persze hófehér fogsorra vágyóknak. Ahogy gyakoribbakká váltak az online meetingek, úgy kezdte mind többeket zavarni saját arcuk látványa, amibe beletartozik mosolyunk, és így fogaink is. Szelfiközpontú világunk is erősíti a vágyat a szép fogsorra, mindezek mentén pedig úgy tűnik, a mesterséges intelligenciára épülő technológia sem maradhat ki a fejlesztésekből. Az idei CES expón mutatkozott be az Oral-B iO 10 fogkefe, ami mesterséges Intelligenciával és 3D-s fogfelület-feltérképező funkcióval működik: nyomon követi a fogmosást a fogak külső és belső felületén, valamint a fogfelszínen, és útmutatást nyújt a lehető leghatékonyabb tisztítás érdekében.

A technológia tehát már köztünk van, luxus házi készülékektől a rendelést segítő appokig minden szinten találkozhatunk velük. A folyamat pedig csak most indul be igazán, az elemző cégek mindegyike fényes jövőt jósol a mesterséges intelligencián és kiterjesztett valóságon alapuló szépségipari szolgáltatásoknak és berendezéseknek. Fejlődni pedig kétségtelenül van hová. Az app store-ok kínálatára ha ránézünk, számos applikáció mellett éktelenkednek még elégedetlen felhasználói vélemények, ami jól mutatja, sok adatgyűjtésre, a funkciók finomítására van még szükség, hogy az eredmény még valósághűbb, személyre szabottabb, pontosabb legyen. 

Mindenhol ott vannak

Exit mobile version