Több mint 200 napja tart az orosz-ukrán háború, az ENSZ Emberi Jogi Főbiztosi Hivatalának néhány nappal ezelőtti közlése szerint majdnem hatezer civil veszítette életét, több mint nyolcezer a sérültek száma, illetve nagyon sok embernek kellett elhagynia az otthonát, és sajnos egyelőre nem látni, hol a vége, mikor lesz ismét béke.
Bár ez a legfájdalmasabb része, egy háború nemcsak emberáldozatokkal jár, többek között komoly gazdasági következményei is vannak, amit nemcsak az érintett országok polgárai szenvednek meg, hanem az egész világ, igaz, a legsúlyosabb csapást nyilván azoknak kell elviselniük, akik a konfliktus sújtotta területeken élnek. A háború nyilvánvalóan óriási akadályokat gördített az ukrán divatiparban dolgozók elé is, ők pedig nem tehettek mást, alkalmazkodtak a helyzethez, és megpróbálják belőle kihozni a legtöbbet, amit lehet. Vannak, akik az országban maradtak, és vannak, akik külföldre menekültek, hogy onnan vagy ott tartsák életben a vállalkozásukat, és vannak, akik már visszatértek Ukrajnába.
Nem adják fel
Szvitlana Bevza a háború kitörése után családjával Csehországba utazott, majd innen Portugália felé vezetett az útjuk, és ugyan szerette volna, ha a gyártást is kintről folytatják majd, de csapatának tagjai nem akartak kiköltözni. „Az ukrán textiliparban dolgozó emberek közül korábban sokan nem nagyon utaztak az országon kívülre. Végül úgy döntöttünk, hogy Kijevben nyitjuk meg újra a műtermünket, mert ez most többé-kevésbé a legbiztonságosabb hely Ukrajnában” – nyilatkozta nemrég a Harper’s Bazaar magazinnak. Más tervezők is hasonlóan nyilatkoztak, többen is kiemelték – a kihívások, nehézségek ellenére – szeretnék, ha a gyártás továbbra is Ukrajnában folyna, és vannak, akik újranyitották üzleteiket is.
Ugyan kicsit megkésve, de két hónappal a háború kitörése után a Katimo megkezdte a 2022-es tavaszi kollekció darabjainak legyártását. „Miközben a varrónők dolgoztak, a háttérben szólt a légiriadó. Ezt nagyon szimbolikusnak tartom” – mondta a márka egyik társalapítója, Katya Timosenko. „Nem akarok mást, csak dolgozni. Szeretnénk, hogy az egész világ megismerje az ukrán nép bátorságát, erejét és tehetségét” – tette hozzá. A háború kitörése után egyébként úgy döntött, az online rendelésekből befolyó összeget az ukrán hadsereg egyik alapítványának ajánlja fel, és a kávézója bevételéből is különböző jótékonysági szervezeteket támogatna. Hozzá hasonlóan más tervezők is felajánlották, hogy bevételük bizonyos százalékát jótékony célokra fordítják.
Ahogy ezek a példák is mutatják, a divatiparban dolgozók pedig nemcsak saját márkájukat igyekeznek életben tartani, hanem ahol tudnak, segítenek. Az Anna October márka alapítója és csapata egy héttel a háború kitörése után már dolgozott, a rendelkezésre álló anyagok, textilek 40 százalékát felajánlották a pedig hadseregnek, és állítása szerint legszívesebben az egész készletet eladományozta volna, Maria Starchak a lvivi stúdiójában a csapatával maga kezdett felszerelést és ruhaneműket gyártani.
Az Anton Belinskiy márka alapítója is úgy döntött, amit tud, megtesz annak érdekében, hogy segítsen a nehéz helyzetben lévőkön. „A gyártás egyelőre leállt, az üzletünk segélyponttá alakult át. Különböző emberekkel és márkákkal állunk kapcsolatban, akik hozzánk hasonlóan segítenének azoknak, akik elhagyták az országot, és azoknak is, akik maradtak, termo alsóneműket varrunk, és igyekszünk pénzt gyűjteni azoknak, akiknek most igazán szükségük van rá. A munka folytatódik, csak másképpen” – nyilatkozta még tavasszal.
„Február 24. a sarkaiból fordította ki a világunkat, a fő cél a túlélés volt, de annyira hozzászoktunk ahhoz, hogy folyamatosan dolgozunk, hogy akkor sem hagytunk fel a munkával, amikor Kijevet körülzárták, amikor tankok jelentek meg utcákon, amikor házakat bombáztak. Folyamatosan varrtuk a visivánkákat (hímzett ing, ami Ukrajnában a nemzeti identitás része, és amit nemcsak kizárólag ünnepnapokon viselnek – a szerk.), mert úgy éreztük, hogy szükség van arra, hogy táplálkozhassunk őseink erejéből. Minden nagyon ösztönösen jött, és segített abban, hogy a márka fenn tudjon maradni. Most pedig folyamatosan jelentkezünk olyan kreációkkal, amelyek a nemzeti egységet erősítik, mert az ukrán embereknek szükségünk van arra, hogy vissza tudjanak nyúlni a gyökereikhez, ebben van nép ereje” – nyilatkozta az nlc-nek Kirill Kharitontsev, az Kir Khartley márka alapítója.
Kirill Kharitontsev egyike azoknak a fiatal ukrán divattervezőknek, akik nemrég a Budapest Central European Fashion Week kifutóján is bemutathatták kollekciójukat, és szinte minden kreáció tükrözte, milyen szörnyűségek zajlanak szülőhazájukban. „Minden ukrán állampolgár tudja, milyen mindennap magunkon érezni a halál leheletét, tudatában lenni annak, hogyha elalszol, lehet, hogy soha többé nem ébredsz fel. Korábban csak elképzeléseink voltak arról, hogyan éltek dédapáink a háború alatt, most pedig már magunk is megtapasztalhattuk. Az a legszörnyűbb, hogy már megszoktuk, de a haza és a honfitársak miatt érzett fájdalom nem csillapodik, és ez visszaköszön a munkáinkban is. A Szabadság című kollekciómat is az ukrán nép szabadságának és függetlenségének megtámadása ihlette. A kollekcióban a golyók ütötte lyukakat a szegecsek jelképezik, amelyekből véres vörös bélés és rojtok lógnak ki, a vért szimbolizálva” – mesélt a Magyarországon is bemutatott kreációiról.
Fotó: Kir Khartley
Fotó: Kir Khartley
Fotó: Kir Khartley
Fotó: Kir Khartley
Fotó: Kir Khartley
Ami közös pont még a kollekciókban, az az, hogy szemmel láthatóan a népviselet, a népi motívumok mindenkinél fontos szerepet játszanak. „Természetes, hogy ilyen helyzetben az ember ősei kultúrája felé fordul, hogy a népviseleti hagyományok átemelésével hangsúlyozza az identitását. Számomra is fontosabb, mint valaha az őseink iránti tiszteletet és a nemzeti identitás megőrzése. A most bemutatott kollekcióban is vannak olyan kiegészítők és ékszerek, amelyeket a korábbi generációk viselete ihletett.
Egyébként nagyon jó látni, hogy a magyar emberek milyen tisztelettel bánnak a kulturális örökségükkel
– tette hozzá.
Egységben az erő
Ugyan a divatban vannak közös csatlakozási pontok, van, ami minden országot, régiót egyedivé tesz, nincs ez másként Ukrajnával sem. „A történelem során sok viszontagsággal kellett megküzdenünk, emiatt szeretnénk minél többet kihozni az adott pillanatból, minél jobban megélni azt. A szépség iránti, illetve a jobb élet megteremtésének vágya nagyon erősen munkálkodik bennünk a körülményektől függetlenül. Emellett szakmailag nagyon képzett embereink vannak, akik hozzászoktak ahhoz, hogy gyorsan alkalmazkodjanak bármilyen körülményekhez, és hogy a semmiből hoznak létre valami csodálatosat. Emellett Ukrajnában nagy a kereslet a helyi márkák iránt, azért van annyi tervező és ruházati márka” – mesélt Kirill Kharitontsev arról, miért különleges hazája.
Persze ahhoz, hogy az ukrán divatipar újra talpra tudjon állni, a helyi kereslet sajnos nem lesz elég. „Természetesen most fontos, hogy legyenek megrendeléseink, hiszen a gazdaságunkat komolyan érintette a válság, és a hazai piacon nagyon visszaesett a kereslet. Továbbá, hogy lehetőséget adunk arra, hogy más országokban is bemutathassuk a termékeinket, amiért nagyon hálás vagyok a divathétnek, ez nagyon fontos számomra és más tervezők számára is! És az is fontos, hogy minél többet beszéljenek rólunk” – válaszolta a fiatal tervező arra a kérdésre, hogyan tudjuk mi támogatni az ukrán divatban dolgozókat.
A támogatás pedig nem maradt el, sem nagyobb, sem kisebb szinteken, a világ számos pontján mozdultak meg márkák, emberek, hogy segítsék az ukrán divatot, a kapcsolatteremtésben pedig nagy segítséget nyújt egy olyan online platform, amit Julie Pelipas, az ukrán Vogue egykori munkatársa, a Bettter nevű márkája alapítója hozott létre. „Rájöttem, azok számára, akik segíteni akarnak, nagyon fontos, hogy tudják, a megfelelő helyre, a megfelelő emberekhez jut el a megfelelő segítség. Úgy döntöttünk, hogy ezt a platformot úgy alakítjuk ki, hogy bármilyen cég könnyen kapcsolatba léphessen velük – ügynökségek, PR-osok, emberek, akik jogi tanácsadást tudnak nyújtani” – nyilatkozta még márciusban, figyelmeztetve arra, hogy a háború sajnos el fog húzódni, ezért nem szabad, hogy a segítség elapadjon.
Éljenek az erős nők
Ugyan saját márkáját Kijevben alapította, Kirill Kharitontsev a Krím-félszigetről származik, és már gyermekkorában tudta, divattal fog foglalkozni. „Megígértem édesanyámnak, hogy divattervező leszek, sajnos ő már elhunyt, de az ígéretemet így is megtartottam, miután befejeztem a középiskolát, Kijevbe költöztem. A második tanéveben stylistként már híres művészekkel dolgozhattam együtt, jó kapcsolatokat építettem ki a szórakoztatóiparban és a divatvilágban is. Az első bemutatóm az ukrán divathéten volt, ahol megnyertem a legjobb fiatal tervezőnek járó díjat, ez azzal járt volna, hogy a milánói Marangoni Divatintézetben folytathatom a tanulmányaimat, de lemondtam erről a lehetőségről, mert fontosabb volt számomra az, hogy nagyon menő kreációkkal rukkoljak elő.”
Ami pedig a munkamódszerét illeti, elsőként kigondolja, hogy mi legyen az új kollekció alapkoncepciója, hogy milyen anyagokkal dolgozzon, majd idővel a kirakós minden darabja a helyére kerül. „Az, hogy stylistként is dolgozom és más márkáknak is tervezek, nagyon sokat segít, mert azzal, hogy így sokkal nagyobb rálátásom van a dolgokra, van lehetőségem más minőségben is kipróbálni magam, hogy jobban meg tudjam élni a lehetőségeimet.”
A fiatal tervezőnek ugyan nincsenek példaképei, szeret inkább a személyes élményeiből, tapasztalataiból táplálkozik, de ez nem jelenti azt, hogy ne lennének olyan emberek, akik inspirálóan hatnak rá. „Mivel nők neveltek fel, a női lét, a női energia, a női erő, a női bölcsesség nagyon fontos inspirációs forrás számomra. Gyermekként olyan erős nők, harcos amazonok vettek körül, akik mindent megtettek annak érdekében, hogy elérjék a céljukat. Hiszek abban, hogy a nőkben óriási lehetőségek rejlenek.”
Hozzátette, márkájával nemcsak az erős nőket szeretne megszólítani, hanem mindenkit, aki elég bátor, akinek fontos a kreativitás. Ugyan nem tudjuk, hogy lesz-e módja együtt dolgozni az ukrán first ladyvel, Olena Zelenszkával, de akár ez is előfordulhat, hiszen az elnök felesége nagy támogatója a hazai divatnak.
Hogy csak egy pár példát mondjunk: amikor nyáron az Egyesült Államokba utazott, érkezéskor a Guzema és Gunia márkák ékszerkollekciójának több darabját viselte, májusban is az ő Szabadság nyakláncuk volt rajta, amikor Joe Bidennel találkozott, amikor pedig felszólalt az Egyesült Államok képviselőházának és szenátusának tagjai előtt, egy helyi tervező, Olena Bettiar kreációjában jelent meg. A tervező elmondta, nem tudta, hogy Zelenszka milyen alkalomra fogja viselni majd az öltözéket, aminek szimbolikus jelentését a beszéd után több helyen is taglalták: a fekete nadrágkosztüm erőt hivatott sugározni, a fehér, hímzett rész pedig a korábban már említett, hagyományos viseletként számon tartott ingeket idézi.