Minden valamirevaló Szívek szállodája- vagy Szex és New York-rajongó tudja, hogy a Birkin-táska nem csak egy retikül. Ez A Táska, igen, így nagybetűvel. Fogalom, státuszszimbólum, a high fashion táskadivat csúcsa, amit minden nő megérdemelne. Már ha nem vetekedne az ára egy nagyobb lakáséval.
Csak egy anyashoppernek indult
Minden anya tudja, hogy nincs az a méretű táska – vagy az a tértágító bűbáj –, ami elegendő lenne, ha az ember hosszabb útra indul a gyerekkel. A méret azonban csak egy dolog, a praktikus kialakítás legalább ennyire fontos, és bár a pelenkázótáskák valamennyire kiváltják a funkciót, valljuk be, nem túl nőiesek.
Jane Birkin, a Birkin táskát ihlető, a napokban elhunyt énekesnő-színésznő is erre panaszkodott azon a bizonyos repülőúton 1983-ban, ami átírta a divattörténelmet. A színésznő éppen a szalmából készült táskáját akarta az ülések feletti rekeszbe feltenni, amikor annak tartalma a fedélzetre ömlött, beleértve az Hermès-naplóját is, ami azonnal felkeltette a mellette utazó Jean-Lousi Dumas, az Hermès akkori vezérigazgatójának figyelmét. A férfi azzal viccelődött, hogy Birkinnek szüksége lenne egy zsebes kézitáskára, mire a színésznő azt válaszolta, hogy
azon a napon, amikor az Hermès egy nagy, mindennapokra tervezett táskát készít, amibe belefér minden, amit csak egy elfoglalt, kisgyerekes anyuka kívánhat, majd lemond a szalmatáskáról.
Ezután elmagyarázta, hogy nincs olyan táska a piacon, ami biztonságos, stílusos és a fenti kívánalmaknak is megfelel, ami azonnal megihlette Dumas-t és fel is vázolta a Birkin-táska első skicceit még a repülőút alatt. Arról nem szól a fáma, hogy Birkin tudta-e, kinek panaszkodik, az azonban biztos, hogy az eredeti, téglalap alakú retikül még cumisüvegtartót is tartalmazott, hogy tényleg minden igényt kielégítsen.
Szerény sikertől a várólistáig
1984-ben, egy évvel az út után az Hermès divatház előállt az új szenzációjával, a táskával, amit ihletője után Birkinre kereszteltek. Bár a kezdeti vázlatokhoz képest valamennyit változtatott a kialakításon, Dumas végig szem előtt tartotta, hogy a stílus mellett a praktikumnak is teret adjon, ezzel pedig kiengedte a szellemet a palackból – bár ekkor még nem úgy tűnt.
A Birkin-táska nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. Akkoriban a Chanel uralta a piacot, és mindegy volt, hogy az Hermès legendás minősége találkozott Jane Birkin nevével, egyszerűen nem volt rá kereslet.
A helyzet a ’90-es években kezdett csak változni, amikor az it-bagek egyeduralomra törtek. Ezek a letisztult, luxusdarabok egyik pillanatról a másikra üzenetet kezdtek hordozni és a tehetős réteg státusszimbólumává váltak, ami a Birkin-táskát is egészen új helyre pozicionálta. Mire az ezredforduló beköszöntött, már egészen nagy rajongótábora alakult ki, de a kereslet azután szökött igazán az egekbe, amikor a Szex és New York egyik epizódjában Samantha mindent megtett azért, hogy ne kelljen az ötéves várólistára feliratkoznia – ugyanis ennyit kellett akkoriban várni egy saját darabra, akárcsak a szocialista időkben egy Trabantra.
Onnantól, hogy elhangzott, „ez nem egy táska, hanem egy Birkin!”, a luxusdarab iránti kereslet az egekbe szökött és azóta is töretlenül tartja magát.
A kétezres években rengeteg új fazonnal jelentkezett a divatház a Birkin égisze alatt, de ezek közül is kiemelkedik a 2012-ben piacra dobott The Diamond Himalaya névre keresztelt változat, ami a valaha volt legdrágább táska, ami aukción elkelt.
Eredeti árán nagyjából 300 ezer dollárt ért (mai árfolyamon ez megközelítőleg 100 millió forint), a Sotheby’s árverésén 2022-ben azonban 450 ezer dollárért kelt el, vagyis körülbelül 150 millió forintot fizetett érte a tulajdonosa.
Ez mutiból készült!
Senki ne gondolja azonban, hogy ezek a táskák áruk ellenére a szekrényben porosodnak. Szó sincs róla! A Birkin arra született, hogy sztár legyen, vagy ahogyan Emily Gilmore fogalmazott: „egy Birkin-táskát használni kell, hogy lássák”.
Merthogy tényleg olyan státusszimbólummá nőtte ki magát, amit még a hírességek sem tekintenek magától értetődőnek. Victoria Beckhamtől kezdve egésze Kim Kardashianig mindenki egyfajta trófeaként hordja, ugyanis lehetsz te bármilyen híres, a Birkin-táskát nem fogják csak úgy utánad dobni. (Bár az tény, hogy hamarabb hozzájutsz, ha jól cseng a neved.) A popkultúra meghatározó elemévé vált, és semmi és senki sem tudta eddig letaszítani a trónról. Az már más kérdés, hogy manapság lényegesen olcsóbban is simán hozzá lehet jutni egy hasonlóan praktikus darabhoz – és nem kell érte eladni a lelkünket az ördögnek.
Státuszból szégyen
Az egyetlen, ami mégis visszavetheti a Birkin népszerűségét, hogy a PETA néhány éve megrázó felvételeket tett közzé, melyeken a kegyetlen gyakorlatokat mutatták be azokon a farmokon, ahol luxuscégek számára vágnak állatokat. A hüllők, akik elszenvedői a high fashion virágzásának olyan kínzásokon esnek át, hogy aztán táskát vagy cipőt készítsenek a bőrükből, ami tűrhetetlen. Bár Jane Birkin mindig is előszeretettel reklámozta a róla elnevezett táskát, a videó után 2015-ben felszólította az Hermès divatházat, hogy azonnal töröljék a nevét a Birkin Croco táskájáról.
Maga az Hermès pedig nyilatkozatot adott ki, hogy „elszigetelt szabálytalanságot” azonosítottak a texasi krokodilfarm vágási folyamatában, és figyelmeztették a farmot, hogy megszakítanak velük minden kapcsolatot, ha továbbra is figyelmen kívül hagyják az ajánlott eljárásokat az állatok feldolgozására. Bár a táskák népszerűsége a botrány ellenére sem esett vissza jelentősen, kialakult körülötte egy ellentábor, akik szerint a Birkin megérett arra, hogy eltűnjön a föld színéről. Szerintük Birkin-táskát hordani nemhogy nem menő, de egyenesen szégyen.