Szögletes arcvonások, mélyen ülő szemek, hangsúlyos orr, elálló fülek, zilált haj, vékony testalkat – leginkább ezek a külső tulajdonságok jellemzik azokat, a nem épp konvencionális értelemben véve jóképű vagy maszkulin férfiakat, akiket az utóbbi időben a hot rodent men, vagyis a szexi rágcsáló kifejezéssel emlegetnek.
A trend idén tavasszal indult, amikor a Challengers című film két férfi sztárja, Mike Faist és Josh O’Connor külsejét a közösségi médiában rágcsálókéhoz kezdték hasonlítgatni, párhuzamot vonva olyan animációs rágcsáló karakterekkel is, mint a Stuart Little vagy Roddy St. James. Hamarosan aztán egyre többen fedeztek fel rágcsálószerű vonásokat olyan, akár újonnan befutott, akár már évek óta szexszimbólumként számon tartott férfi hírességek megjelenésében is, mint Barry Keoghan, Jeremy Allen White, Glen Powell, Matty Healy, Kieran Culkin, Travis Barker, Tom Holland, Adam Driver vagy Timothée Chalamet. Ezzel pedig létrejött a hot rodent men kategória, címkét kapott 2024 álomférfija.
Bár maga az elnevezés látszólag csupán a külsőre utal, a jelentéstartalma valójában ennél összetettebb. A hot rodent men karakter ugyanis olyan pozitív belső tulajdonságokat is megtestesít, mint az érzékenység, az intelligencia, a figyelmesség, a megbízhatóság, illetve a humor. A szexi rágcsáló típusú férfi tehát voltaképpen a toxikus maszkulinitás ellentétét képviseli, a felszínen és a felszín alatt egyaránt.
Offenzív lenne?
Embereket rágcsálókhoz hasonlítani persze sokak szerint offenzív, ám megvannak az előképei. Tavaly például nagyot ment és heves vitákat váltott ki az X-en az a poszt, mely a férfiakat jóképű sas, jóképű medve, jóképű kutya és jóképű hüllő kategóriákba sorolta be.
A hot rodent men trend közvetlen előzményének pedig a golden retriever boyfriend irányzat tekinthető, mely azokat a férfiakat idealizálta – archetípusként megjelölve Taylor Swift párját, Travis Kelce-t – akik egy golden retriever kutyához hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek, tehát hűségesek, lelkesek, nyugodtak és odaadóak. A szexi rágcsálóként való kategorizálás inkább azért tűnhet bántónak, mivel az egér vagy épp a patkány jóval kevésbé kedvelt állatok, mint a golden retriever.
Amiben azonban a jelenség valóban újat hozott, az az, hogy a férfiakat kezdte el felcímkézni. Korábban ugyanis leginkább csak a női testeket, illetve női személyiségeket hasonlítottak állatokhoz, gyümölcsökhöz vagy akár mértani formákhoz.
Új szexszimbólumok
„A férfiaknak könnyebb dolguk volt, mivel a férfiasság eszméi Hollywoodban sokkal szabadabbak voltak. Sikeres lehetsz a munkában, az állóképességi sportokban, vagy anyagilag. Egyiknek sem volt köze a megjelenéshez – magyarázta Viren Swami professzor, az angliai Anglia Ruskin Egyetem szociálpszichológusa a BBC riportjában. A szakember rámutatott: a férfiak fizikai tárgyiasítása valóban az 1980-1990-es években kezdődött, amikor olyan sztárok váltak ideálokká, mint Tom Cruise, Arnold Schwarzenegger vagy Sylvester Stallone.
„Akkoriban először úgy szocializálták a férfiakat, hogy ha férfiasak akarnak lenni, akkor izmosnak kell lenniük, de közben vékonynak is – fejtegette. – Gyakran használom a James Bond-példát az oktatásaim során. Nem sértem meg Sean Conneryt… tónusos volt, de nem olyan izmos, mint ahogyan ma elvárnánk. Daniel Craig viszont sok időt töltött az edzőteremben, hogy James Bondot a legmodernebb módon ábrázolja.”
Úgy tűnik azonban, hogy 2020-as évek új férfi szexszimbólumait már nem a hagyományos értelemben vett vonzó külső határozza meg, a Z-generáció szemében sokkal inkább az olyan értékek kerültek előtérbe, mint a hitelesség, az érzékenység, a kedvesség, a jófiús imázs.
„Tanulmányainkból kiderül, hogy a Z-generáció esetében a barátságok és kapcsolatok szempontjából a közös értékek fontossága messze megelőzi a fizikai megjelenését, de még a közös identitásét, háttérét vagy akár a közös hobbikét is” – nyilatkozta a BBC-nek Meghan M. Grace generációkutató.
Dr. Roberta Katz antropológus ugyanitt elmondta: a hitelesség, a bizalom meghatározó értékek a mai fiatal generáció számára. „Az álhírek, a rengeteg felhajtás, a tonnányi reklám láttán a hitelesség valójában azt jelenti: Megbízhatok benned? Bízhatok abban, hogy amit mondasz, azt fogod tenni? Ha kiderül, hogy nem, akkor elvesztetted minden bizalmam.”
Az olyan karakterek pedig, mint akár a golden retriever, akár a szexi rágcsáló típusú férfi, éppen ezt a vágyott hitelességet testesítik meg.
A cikk elkészítéséhez használt források: 1, 2, 3, 4, 5