Green Holidays-csőd: hogyan úszhatjuk meg, hogy rémálom legyen a nyaralásból?

KZ | 2017. Július 03.
Több száz magyar rekedt külföldön, mert becsődölt az őket kiutaztató iroda. Olvastad már ezt a hírt tavaly vagy tavalyelőtt? Sajnos igen, másik utasokról, másik utazási irodáról. Hihetetlen, hogy egy ilyen traumát a mai napig nem sikerül megelőzni.

Tizenkét német állampolgár halt meg januárban egy isztambuli merényletben. Akkor fejben sokan kihúzták a nyaralási célpontjaik listájáról Törökországot – is. Senki nem gondolná, hogy

nem kell merénylet ahhoz, hogy a totális káosz közepén találd magad egy idegen országban, és egy reptér vagy hotel halljában kelljen éjszakáznod, akár kis gyerekekkel, miközben a további sorsod másoktól függ.

Sajnos még mindig előfordul, hogy egy utazási iroda tönkremegy, márpedig az nagy eséllyel út mentén ott hagyott embereket jelent. Attól függően, hogy a csőd mely fázisban éri az embert: vagy otthonában, az összecsomagolt holmija mellett telefonálgat kétségbeesetten, vagy a Ferihegyi reptéren, esetleg egy idegen ország repterén, szállodájában, a nyaralása első vagy akár utolsó napján. Nem tudni, melyik a szerencsésebb eset: nincs jó verzió.

Még ha nagy nehezen, konzuli segítséggel sikerül is valamilyen hálóhelyet, ételt szerezni, ha sikerül is saját pénzből kifizetni egy hetet, még talán a visszautat is, mindegy már. Rengeteg a pénzveszteség, a lelki meg még több. A nyaralás nemhogy tönkrement, de rémálommá változott. Nem túlzás: ha valakit negyven fokban hosszú sorban várakoztatnak a gyerekével, vagy azzal fenyegetik, hogy leszállítják a transzferbuszról, ha nem fizeti ki még egyszer, amit már kifizetett, miközben mindenki ideges, pánikol, és nem lehet tudni semmit: ez rémálom. 

Csaknem kétszáz magyar turista a jelek szerint nem azért ragadt Antalyában vasárnap este, mert csődbe ment a Green Holidays utazási iroda. A csőd nagyon-nagyon nehéz helyzetet teremt. De káoszt, pánikot és veszélyeztetést valójában az vált ki, ha mindazok, akik ezt előre látták, láthatták volna, cinikus módon nem vesznek tudomást róla, nem foglalkoznak a következményekkel, meg sem próbálják tompítani a károkat.

A fizetésképtelenné vált Green Holidays utazási iroda a Veres Pálné utcában (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

Mi tarthat vissza valakit attól, hogy – ha már látja, hogy miután elfogadta több száz utas sok százezer forintját, mégsem tudja kifizetni a szállásukat – legalább indulás előtt néhány órával körbetelefonálja a családokat, hogy ne induljanak el nászútra, évfordulót, születésnapot ünnepelni, nyaralni – egyáltalán, pihenni.

Mert nemhogy pihenni nem tudnak majd azok után, hogy végigdolgoztak egy évet, netán éveken át gyűjtöttek az akár félmillió forintos útra, de ezek lehetnek az évük legrosszabb napjai.

Miért nem emeli fel a telefont az, aki már tudja ezt? Érthetetlen.

A Green Holidays Kft. vasárnap, kora este jelentett fizetésképtelenséget (előtte két nappal állítólag még Black Friday-ajánlattal csábítottak újabb átutalásokra). Hogyan létezik az, hogy délelőtt még hagyták, hogy egy nagy csoport elinduljon charterjárattal Antalyába? Egyikük, Novák Zsuzsanna az MTI-nek elmondta: tíz óra repülés után senki nem várta őket, és az utazási iroda a telefont sem vette fel.

Az Index elért egy másik utast, Cservenyák Krisztiánt, aki szombat este érkezett a családjával. Ő azt mondta, hogy már a reptéren sokat kellett várakozni, mert kiderült, hogy szinte majdnem mindenkit más szállodába akarnak vinni, mint ahová foglalt. Két és fél órás várakozás után egy másik városban kaptak szállást végül, de nekik még szerencséjük volt, mert az iroda fizetett. A később érkezőknek viszont már azt mondták, saját zsebből kell fizetniük mindent, ha maradni akarnak.

Sokaknak azonban nincs annyi pénzük, hogy egész hétre maradjanak, és nyilván nem is akarnak újra fizetni azért, amit egyszer már kifizettek. Ilyen helyzetben mindenki inkább azonnal visszaindulna haza, a biztonságba. De hogyan? Milyen repülővel? Erről még csak halvány ígéretek szólnak.

A hvg.hu cikke szerint vasárnap délután háromtól hétfő hajnali négy óráig ült egy család a tizenkét éves kisfiával az egyik szállodában, mire kiderült: meghúzhatják magukat egy éjszakára abban az ötcsillagos hotelben, ahova egyébként egy teljes hetet kifizettek. “Másfél éves kisfiukat addigra már egy ott nyaraló magyar család fogadta be a szobájába, hogy a holdfáradt gyereknek ne a szálló huzatos halljában kelljen aludnia” – írja le a hvg.hu a minden szülőt felháborító eseményeket.

Az antalyai repülőtér (Fotó: Profimedia)

A legtöbben a kinti magyar nagykövetségben bíznak. Nem hiába: több munkatárs már vasárnap este a helyszínre ment, hogy segítsen. Kiss Gábor ankarai magyar nagykövet hétfő reggel közölte a megnyugtató hírt, hogy egyelőre mindenkinek sikerült szállást találni, de sokan máris elindultak a reptérre, hogy hazajussanak.

Ha valaki azt gondolná, hogy az ilyesmi váratlanul jön, mint égből a villámcsapás, az téved. Miként már csak egy családi költségvetés összeomlása is látható hetekkel előre, egy vállalkozásnál sincs másként. Ezen iroda elődjének az utazásszervezői engedélyét például már 2016 végén visszavonta a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH), mert a cégnek nem volt meg az előírt vagyoni biztosítéka. Egyszerű: más néven, más vállalkozás alatt tovább futhatnak az utak.

Ezért sem életszerű azt tanácsolni annak, aki csak utazási irodával tud utazni, hogy: “legyen körültekintő”, “nézzen utána az adott vállalkozás hátterének” – és hasonlók.

Nem elvárható senkitől, hogy napokat áldozzon arra, hogy felgöngyölítse mindenféle kkv-k üzleti hátterét, bonyolult összefonódásait.

Ha meg tudná tenni, már rég oknyomozó-tényfeltáró újságíróként, vagy gazdasági nyomozóként dolgozna, sőt vélhetően saját szervezésben utazna, és nem kérne segítséget a nyaralásához épp azért, hogy ne neki kelljen vesződnie a részletekkel akár idő, akár nyelvtudás vagy más készségek híján. 

Talán annyi azért elmondható: csodák nincsenek ezen a piacon sem. A jelentősen ár alatti, illetékmentes akciók legyenek gyanúsak. Ha pedig egy cég nevére a netes keresőkben sok-sok pénzügyi problémáról szóló cikk jön elő, akkor nehéz nem beszélni a fogyasztói elővigyázatosságról… Vélhetően jobban bízhatunk az ismertebb, nagyobb nevekben, amelyekkel kapcsolatban nem találunk ilyen “előéletet”, és megnyugtató lehet az is, ha az irodának több telefonszáma, ügyfélszolgálata van, amely szinte bármikor elérhető. 

Ezzel együtt hihetetlen, hogy annyi utazásiiroda-csőd után még mindig nem sikerül hatósági, és adminisztrációs biztonsági eszközökkel kivédeni a tipikus kockázatokat, és még mindig előfordulhat, hogy valaki a Facebookról vagy a híradóból értesül arról, hogy az utazás, amin épp részt vesz, nem létezik.

Bár a nagyközönség sokszor másként érzékeli, valójában négy éve volt az utolsó nagyobb csőd, ami utazási irodát érintett” – mondta el az NLCafénak Füri Mihályné, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) etikai és jogi bizottságának vezetője, aki azt ajánlja, három dolgot ellenőrizzünk, mielőtt befizetünk:

  • bejegyzett utazási irodáról van-e szó
  • rendelkezik-e az előírt vagyoni biztosítékkal (erről ITT és ITT olvashatsz)
  • MUISZ-tag-e
 
Képünk illusztráció (Fotó: Profimedia)

Nem veszünk fel olyan tagot, aki az első két feltételnek nem felel meg, vagy az üzleti viselkedése, ügyfélkezelése nem etikus” – magyarázza a szempontokat Füri Mihályné. A Green Travel/Holidays esetében egyébként az első két tényező megvolt, bár az, hogy a vagyoni biztosíték elegendő lesz-e az ügyfelek kártalanítására, csak ezután derül majd ki. A szakértő szerint azonban nem feltétlen, de aggályra adhat okot, ha egy iroda “újjáéled”, más néven kezd újra szolgáltatni, pláne, ha ez az után történik, miután bevonják az engedélyét, ahogyan ez a Green esetében történt. Nem túl megnyugtató ugyanakkor, hogy azt Füri Mihályné is elismeri: “kiszámítani, és biztosan előrejelezni egy csődöt még a szakma sem tud, hiszen az illetékesek az utolsó pillanatig is dolgozhatnak B és C terveken, és az esetek többségében nem is rajtuk, hanem a külföldi partnereken múlik a dolog vége, akik egyszer csak azt mondják, hogy nem hiteleznek tovább.” 

Tény, hogy az ilyen történések miatt egyre többen szervezik inkább maguk az utukat, ugyanakkor Füriné arra figyelmeztet, hogy csőd nemcsak utazási irodánál fordulhat elő, de légitársaságnál vagy hotelláncnál is, ami ritkább ugyan, de több embert érint, és nagyobb kárt okozhat. “Nagyobb biztonságban vannak az utazók, ha utazási irodával utaznak, mintha egyéni szervezéssel intéznék a nyaralást, hiszen a jogszabályok olyan garanciákat biztosítanak, ami más üzletágban nem jellemző. A mostani esetben is a biztosító intézi a helyszíni szállásfoglalást és az utasok hazaszállítását. Reményeink szerint minden utas, aki még nem utazott el, a befizetett előleget vissza fogja kapni a biztosítótól” – tette hozzá a szakember.

Egyáltalán nincsenek azonban magukra hagyva azok, akik szállásközvetítő portálhoz fordulnak: ha más nem is, a szállásuk legalább biztos lesz. Hiszen ezek az e-értékesítők közvetlen a szálláshelyekkel állnak kapcsolatban; amennyiben náluk foglalunk, ugyanolyan szerződéses viszonyba kerülünk az adott hotellel, mint ha őket hívtuk volna fel. Egy fontos különbség van: ha bármi gond adódik a szálláshellyel, a közvetítő nem engedi el az utas kezét, arra törekszik, hogy megoldja a vendég elhelyezését, méghozzá az eredetileg fizetett áron belül. Az általunk megkérdezett oldal legalábbis vállalja ezt, noha törvény nem kötelezi erre. “Elemi üzleti érdekünk, hogy ne legyenek csalódások – mondja Szigetvári József, a Szallas.hu online közvetítő ügyvezetője. – Szerencsére ilyen eset kevés van. Azt szoktuk mondani, sok minden változhat, de egy szállodát ritkán bontanak le. A minőség pedig szavatolt, hiszen a leendő vendég látja a reális fotókat a helyről, és a vendégvéleményeket is elolvashatja. Emellett eleve csak ellenőrzött szálláshely kerül fel hozzánk: megnézzük, milyen cég, milyen magánszemély áll mögöttük.”

A Green Travel utazási iroda honlapján mindössze ennyi olvasható:

A Green Holidays Kft. sajnálattal tájékoztatja Önöket, hogy a mai naptól nem tudja folytatni utazásszervezői tevékenységét, nem tudja teljesíteni az utazási szerződés szerinti kötelezettségeit. A társaság vagyoni biztosítékát az UNIQA Biztosító Zrt. szolgáltatja. A szükséges intézkedéseket a társaság helyett a biztosító teszi meg. (…) A társaság kéri, hogy igényeiket a biztosítónál jelentsék be, az alábbi elérhetőségen: info@uniqa.hu. A társaság kéri az Utasok elnézését és megértését.

Közleményüket így kezdik: “Tisztelt Utasaink!” Ezt a megszólítást nyugodtan levehetnék ezek után.

Exit mobile version