Megelégelte a találgatásokat a pilóta, elmondta, mit csinálnak egy 18 órás repülőút közben

Sz.Cs. | 2023. November 10.
Számos tévhit kering arról, hogy vajon egy hosszabb út során mit csinálnak a pilóták. Akadnak olyanok, akik azt állították, hogy alszanak a fülkében, miközben a robotpilóta végzi a dolgát, mások szerint pedig sakkoznak. Egy pilóta azonban megelégelte a találgatásokat, és kitalált az igazságról.

Sokszor akaratlanul is megesik, hogy az élet számos területén élnek bennünk különböző sztereotípiák akár egy személlyel, tárggyal vagy szakmával kapcsolatban. Nem csoda, ugyanis vannak olyan kevésbé hétköznapi szakmák, amikbe csak nagyon ritkán, vagy szinte egyáltalán nincs lehetőségünk jobban belelátni. Na, ekkor kezdődnek a találgatások. 

Egy légitársaság pilótája most azonban úgy döntött, hogy eloszlatja a különböző tévhiteket és találgatásokat a munkájával kapcsolatban. 

„A pilótáknak csak felszállni és leszállni kell, a robotpilóta pedig majd megoldja a többit” 

Sokak azt gondolhatják, hogy a felszállás után – pláne, ha egy hosszabb utazásról van szó, amely akár 18 órán keresztül is eltarthat – a szakemberek első dolga, hogy beizzítják a robotpilótát, majd hátradőlnek, és az út többi részében pihennek vagy alszanak. A nyáron talán még több spekuláció látott napvilágot a szakmával kapcsolatban, miután az egyik TikTok-felhasználó egy videón keresztül kifejtette, hogy benyomása szerint a felszállás, illetve a leszállás között a pilótáknak 15-16 óra szabadidejük van. Nem is kellett sok, az emberek elkezdtek találgatni, hogy vajon mivel töltik szabadidejüket a felhők között. Mondanom sem kell, hogy egészen kreatív megoldások születtek. Voltak, akik arra tippeltek, hogy ez idő alatt biztosan sakkoznak. 

Ennyi idő alatt már tuti profi sakkjátékosok lehetnek 

– fűzte hozzá az egyik felhasználó. 

Persze akadt olyan is, akinek kicsit extrémebb gondolatai támadtak, és azt állította, hogy direkt nyomkodják a gombokat, amiket nevetve a turbulenciára fognak. Na igen, a fentiek jól szemléltetik, hogy milyen furcsa gondolatok is kavarognak a témával kapcsolatban, ezért egy pilóta úgy döntött, hogy felfedi a valóságot. 

A robotpilóta inkább egy eszköz, mintsem egy képzett pilóta helyettesítője 

Az egyik kereskedelmi légitársaság pilótája, Gary Baumgardner már 2007 óta járja a fellegeket, most pedig egy videóban reflektált az elhangzottakra. Elmondta, hogy a robotpilóta egy eszköz, ami segíti őket, azonban nem tud helyettesíteni egy szakembert. Hangsúlyozta, hogy abban az esetben, ha repülés közben felbukkan egy zápor vagy zivatar, az automata rendszer képtelen lenne arra, hogy a repülőt kivezesse a zivatarfelhők közül. Hogyha pedig a légiforgalmi irányítás emelkedésre, süllyedésre vagy esetleg fordulásra utasítja őket, a robotpilóta önmagában szintén nem lenne elegendő ahhoz, hogy mindezt megvalósítsa, de az állandó készenlét mellett még ezer más teendő is akad egy ilyen hosszú út során. Folyamatosan ellenőrizniük kell a rendszereket, illetve reagálni a beérkező hívásokra és mindemellett még a fedélzeti napló vezetése sem maradhat el. Vészhelyzet esetén pedig mindig a legjobb tudásuk szerint kell cselekedni, ráadásul a lehető leggyorsabban. 

A tévhiteket eloszlatva azt is elárulta, hogy a 18 óránál hosszabb utazásokon jellemzően négy pilóta tartózkodik a fedélzeten, így mindegyiküknek van lehetősége aludni. A legtöbb nemzetközi járaton külön ágy, illetve hálófülke van kialakítva a pilóták számára, azonban ha mégsem lenne ilyen, inkább egy első osztályú ülőhelyet foglalnának a pihenésre. 

Egy 18 órás út egyébként is rendhagyó

Elsőre talán nem lepődünk meg egy 18 órás repülőút hallatán, azonban ez közel sem megszokott. A leghosszabb ilyen utak jelenleg a bolygó két ellentétes oldalát kötik össze. Jelenleg a világ leghosszabb járata a 15 és fél ezer kilométeres útvonal New York City és Szingapúr között, amelyet a Singapore Airlines üzemeltet 18,5 órás repülési idővel.

Nick Anderson, egy nemzetközi légitársaság pilótája a Condé Nast Travelernek adott interjújában mindezt alátámasztotta. A férfi szerint egy ilyen hosszú úton a legnagyobb kihívást az időjárási körülmények jelentik. Miközben a repülő óránként több száz kilométeres sebességgel száguld, a külső levegő hőmérséklete -60 Celsius-fok. Hozzátette, hogy a legtöbb nagyobb légitársaság fejlett időjárás-feltérképezési rendszerrel rendelkezik ugyan, mégis állandó készenlétben kell lenniük. Elmondása szerint az egyik pilóta azért felelős, hogy beszéljen a légiforgalmi irányítással, a másik pedig az azonos repülési útvonalukon közlekedő repülőgépek közötti kommunikációt irányítja.

A női pilótákkal szemben még durvább kritikákat fogalmaztak meg 

Az utasok olykor nemcsak azt kérdőjelezik meg, hogy egy hosszabb utazás során vajon mivel ütik el „szabadidejüket” a vezetők, hanem a női pilóták képességeiben is kételkednek. A 24 éves képzett pilóta, Bethan Haley a BBC-nek elárulta, hogy a problémát sokszor nem is a fiatal kora, hanem a neme jelenti. Elmondása alapján nem egy férfi szembesítette már azzal, hogy inkább egy férfi pilótával utazik, sőt, egy konkrét eset is eszébe jutott. 

Egy szülő azt mondta nekem, hogy nem akarják, hogy a gyermekük felszálljon a gépre, mivel én egy fiatal, női pilóta vagyok.

Bethan ugyan megpróbálja elfogadni, hogy ebben a férfiak által uralt szakmában bizony sok hasonló esettel fog még találkozni, ennek ellenére mégis megviselik ezek a megszólalások. 

„Annyira frusztráló, hiszen rengeteg pénzt és energiát fektettem a karrierembe. Azt szeretném, hogy pilótaként és emberként is elfogadjanak és biztonságban érezzék magukat.  Ez fontos számomra.”

Exit mobile version