Egy másik Budapest: amikor még lovaskocsik közlekedtek a Nyugatinál

nlc | 2024. Július 13.
Felüljárónak vagy éppen aluljárónak még híre sem volt, de még az aszfaltnak sem. Egy igazi időutazásra invitálunk a következő galérián keresztül.

A ma ismert Nyugati pályaudvar 1877. október 28-án nyitotta meg kapuit. Vasszerkezete a maga korában technikai bravúrnak számított, így mindenki a csodájára járt, de annak a látképnek, ami mellett nap mint nap elmegyünk, még nyoma sem volt a környéken. Macskaköves utak, körforgalmak, sőt, lovaskocsik jártak a belvárosnak ezen a részén – amit most képeken is felidézünk. Szerintünk ezt látnod kell!

Nyugati tér

1877-ben, nem sokkal a befejezése előtt. (Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei)

Nyugati tér

1890 környékén. Macskakő, lovaskocsi és a villamosok elődei. (Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei)

Nyugati tér

A Berlini tér talán már nem mond semmit, de egy időben így is hívták a Nyugati teret. (Fotó: Fortepan / Magyar Bálint)

Nyugati tér

Rendőr irányítja a forgalmat ott, ahol ma már zebra és lámpa segíti a közlekedést. (Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr)

Nyugati tér

1950 környékén így festett a Szent István körút és a Váci út közötti házsor. (Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr)

Nyugati tér

Az Ilkovics, vagy későbbi nevén Népbüfé állt annak idején a Skála Metró helyén. (Fotó: Fortepan / UVATERV)

Nyugati tér

A Westend-ház 1955-ben. Híre-hamva nem volt még a plázának. (Fotó: Fortepan / UVATERV)

Nyugati tér

1976-ban már körforgalom segítette a közlekedést, nem pedig felüljáró. (Fotó: Fortepan / UVATERV)

Nyugati tér

1981-ben viszont már kezdett a látkép átalakulni. Az akkori Marx téren megkezdték a felüljáró átalakítását. (Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr)

Nyugati tér

1986-ban pedig már aluljáró is a gyalogosok rendelkezésére állt. (Fotó: Fortepan / Gábor Viktor)

Nyugati tér

A Skála Metró nagyáruház 1987-ben, amit akár az első plázaként is emlegethetnénk. (Fotó: Fortepan / Golz Bernd)

Exit mobile version