A gyerekeid mennyire szeretik a kuflikat?
Van három gyerekem, egy fiú és két lány, de ők már nagyok, így nem ők jelentik a célközönségemet. Vannak gyerekek a családban, de igazából nem nagyon tesztelem gyerekeken a történeteimet megjelenés előtt. Nem mondom, hogy ez soha nem fordul elő, de nem megy üzemszerűen. Nem szedek össze minden egyes mesém után egy ötévest azzal, hogy “Na, akkor ezt most meghallgatod”.
A kufliknál mi volt meg először?
A figurákkal kezdtem. Eleinte csak firkákon, rajzokon léteztek. Állandóan firkálok. Kitaláltam, hogy legyen egy ilyen tök üres tér, amibe belerakok néhány ilyen krumplit, és megnézem azt, hogy mi lesz ott velük.
És a krumpli alakú figurákból hogy lettek végül kuflik?
A kukac és a kifli szavak keverékéből lettek a kuflik. A krumpli mellett ez a két szó volt az, ami még eszembe jutott róluk.
Rögtön a második kuflikönyv után azt nyilatkoztad, hogy annyira nem szívleled a folytatásokat. Most mégis itt ülünk hét kuflikönyv, valamint egy rajzfilmsorozat kapcsán, aminek már a második részén dolgozol…
Sok ötletem van, nem szeretném kizárólag sorozatokkal lekötni az időmet. Tekintsük a kuflikat kivételnek! Itt az jelent folyamatos kihívást, hogy miképpen tudom ezt az univerzumot tovább bővíteni úgy, hogy végig hű maradjak az alapjaihoz. Találtam ki olyan történeteket, amikkel kapcsolatban éreztem, hogy ez már nem férne bele. Ez mostanság egyre gyakoribb, mivel a rajzfilmek miatt az eddiginél jóval több sztorit írok. Már ott tartok, hogy megírtam a következő évad tizenhárom részét is. Persze még meg kell őket rajzolnom…
A rajzaidból készülnek a rajzfilmek és a könyvek is?
Igen, úgy rajzolom meg őket, hogy könyvként rögtön működjön a dolog, ugyanis nem titkolt célom, hogy ezek a történetek előbb-utóbb könyv alakban is megjelenjenek. A könyves rajzaim alapján készítik el a Kedd stúdióban a storyboardokat.
Ki lehet égni a kuflitörténetek nagybani gyártásában?
Találkozzunk egy év múlva, kérdezd meg ugyanezt, és addigra tudni fogom.
Amikor először megkerestek a rajzfilmsorozat ötletével, nem ijedtél meg a rád váró munkamennyiségtől?
Rettenetesen megijedtem. Amikor kitaláltam őket, akkor nem gondoltam úgy a kuflikra, hogy ebből egy nagyon hosszú sorozat lesz. A megkeresés idején még csak a harmadik vagy negyedik kuflis könyvemen voltam túl. Ahogy már mondtuk, a sorozatokkal szemben mindig volt bennem valami bizalmatlanság, de az, hogy rajzfilm készüljön a könyveimből túl izgalmas kihívás volt ahhoz, hogy nemet tudjak mondani rá.
Másképp találod ki a kuflik történeteit, amióta tudod, hogy nemcsak könyv, hanem rajzfilm is lesz belőlük?
Igen, a film mindenképp visszahat a könyvekre is. Olykor direkt olyan dolgokat találok ki, hogy kicsit kiszúrjak a rendezőkkel. (nevet) Például érdekelt, hogy amikor a könyvben megfordul a rét, és minden fejjel lefelé lesz, azt a filmben hogyan fogják megoldani. Vakarták is a fejüket rendesen.
A kuflik rövidke történetei szerinted a mozikban is működni fognak? Én inkább azt gondolnám, hogy odahaza, epizódonként fogják a leginkább fogyasztani.
Tény, hogy a legtöbben otthon nézik majd, de a mozinak, a közösségi élménynek és a nagy vászonnak is megvan a maga varázsa. A stúdióban törekedtek rá, hogy az összefűzött 11 történet mozis élményt nyújtson. Vicces átvezetőket illesztettek az epizódok közé, és a főcímet is csak egyszer,… illetve másfélszer kell végignézni a filmben, mert tizenegyszer egymás után bizony elég büntető volna.
Sok epizód tartalmaz olyan részeket, amikor hirtelen minden felgyorsul és vad, zenés színkavalkáddá változik, és kicsit olyanná válik, mint egy – ha szabad ilyen hasonlattal élnem – gyerekeknek szóló LSD trip. Ezt hogy viseli a célközönség?
Eleve a könyvekben is ott van ez az elvarázsolt világ, és a sorozat rendezői, Pálfi Szabolcs és Jurik Kristóf úgy érezték, hogy képileg ezekben bőven van muníció, ezért a filmben erre még jobban ráerősítettek. Ezek nagyon látványos pillanatai az epizódoknak. Már többször levetítettük gyerekeknek, és ők nagyon élvezték. Ilyenkor tátott szájjal bámulták a történéseket, meg nevetni kezdtek.
A sok különálló epizódnak a mozifilm miatt próbáltatok valamilyen ívet adni?
Inkább csak hangulati ívben gondolkodtunk. Arra gondolok, hogy mondjuk egy pörgősebb epizód után inkább egy nyugisabb következzen. Nem akartuk, hogy az izgalmasabb, elszállt részek összetorlódjanak, azt szerettük volna, hogy legyen egy hullámzása az egésznek.
A kuflik kapcsán olyan figurákról akartál mesét írni, akik nem csinálnak semmit. Ennyi részen keresztül hogyan tud érdekes maradni a semmittevés?
A semmittevés is lehet mozgalmas. A második évadhoz írtam egy olyan történetet, amiben a kuflik kipróbálják, hogy tényleg nem csinálnak semmit. Elárulom: az is elég érdekes tud lenni a maga módján… Nem is ez a legnagyobb kihívás a kuflik esetében, hanem inkább az, hogy minden történetnek pontosan ugyanolyan hosszúnak kell lennie. Minden kötet oldalszáma ugyanaz, és mindegyik könyvben két sztorit mesélek el, ezért elég pontosan tudom, hogy hány oldal alatt kell elérnem A-ból B-be, és ezt nagyjából hány mondattal írhatom meg. A kuflis történetek írása innen nézve olyan, mint a zsebkendőn focizás.
Ahogy egyre több részt írsz, gondolom egyre több szereplőt kell mozgatnod…
Ezzel azért vigyázni kell. Eleve csak a kuflik heten vannak, és már őket helyzetbe hozni sem kis feladat. Ha rajtuk kívül túl sok visszatérő szereplő van, akkor az egész átláthatatlanná válik nemcsak az olvasónak, hanem még számomra is.
Sok dolgon kellett változtatni, hogy a történeteid animációs filmként is működjenek?
Bármilyen sztori nagyon másképp fest könyvben, mint filmben. Módosításokra mindenképp szükség van, de ezek nem nagy dolgok. Amikor egy figura elindul A-ból B-be, a könyvben csak lapozunk egyet és ott is van, a filmben pedig meg kell mutatnunk, ahogy eljut innen oda. Olykor az egyik jelenetből a másikba valami kis poénnal vezetünk át, amire például a könyvben nem volt szükség. Máskor meg a szöveges gegeket kellett vizuálissal kiváltani… Az elején sok időbe telt a figurák mozgásának kitalálása, és a mimikájuk kidolgozása is.
Szinte mindig elmondod, hogy a tanulságok nagy ellensége vagy. Azért ha alaposan átnézzük őket, találunk olyan kuflis történetet, amiből a gyerekek levonhatnak tanulságokat?
Ezeket próbálom kigyomlálni a történetekből… de hiába figyel az ember, azért be-becsúszik egy-egy apróság. Azt nem tagadhatom, hogy a kuflikról is lehet olyan okosságokat mondani, hogy bizony az, hogy ők együtt vannak, segítik egymást és egymás segítségével oldják meg a problémáikat, azért rejt magában levonható tanulságokat. Annak is lehet üzenetértéke, hogy a történetekből hiányzik az agresszió, és minden konfliktust erőszakmentesen oldanak meg.
Honnan ered nálad a tanulságok utálata?
Túlzás, hogy utálat, inkább mondanék távolságtartást. Én úgy látom, hogy nemcsak én, hanem a gyerekek sem szeretik a szájba rágott tanulságokat. Amikor kilóg a tanulság lólába. Ilyenkor sokszor érződik, hogy a figurák és a szituációk papíron vannak kidekázva azért, hogy mind csak a tanulságot szolgálják. Én azt szeretem, ha a történet önmagában a történetért van.
Rengeteg közönségtalálkozón vagy már túl. A kuflikkal kapcsolatban mi érdekli leginkább a gyerekeket?
A leggyakrabban feltett kérdés az, hogy hogyan találtam ki őket, és az is nagyon izgatja a gyerekeket, hogy hogyan készül egy könyv. A legjobban azonban nem is a kérdéseket szeretem, hanem azokat a kuflis történeteket, amiket maguk a gyerekek írnak. Jó látni, hogy ilyen sok gyereket megihletnek a kuflik. Bár egyszer egy nagyon aranyos kislány azzal talált meg, hogy a kuflik rétje felett repülőgépeknek kellene bombázniuk. Akkor egy kicsit elgondolkodtam, hogy jól csinálom-e a dolgom…
Már az elején az volt az ötlet, hogy minden figura hangját a mesélő adja?
Azt a szituációt akartuk leképezni, amikor a szülő otthon a gyerekének mesél, és innen jött, hogy az egészet megoldjuk egyetlen hanggal, és ettől ilyen otthonos hangulata legyen a mesének. Volt egy casting, amire Scherer Péter eleve úgy érkezett, hogy az összes kufli hangját külön kitalálta. Ez annyira jól működött, hogy őrá esett a választás.
Sosem gondolkodtatok női mesélőben?
Már az elejétől az volt a koncepciónk, hogy ezekhez a vicces, nem egyszer groteszk történetekhez egy karcosabb férfihang jobban illene.
Azt lehet tudni, hogy a hét kufli közül ki számít a közönség kedvencének?
A Facebookon volt egy ilyen kérdés a kuflik oldalán, és Pofánka, Hilda és Fityirc lettek a legnépszerűbbek.