10 kérdés a „Mi volt ma a suliban?” kérdésen túl, hogy meséljen a gyerek az iskoláról

K.G. | 2024. Szeptember 02.
Ha nem szeretnéd, hogy egy nagy „semmi” legyen a válasz, válogass inkább az alábbi 10 kérdés közül, amikor a gyerekkel beszélgetsz hazafelé az iskolából.

Nagy a kísértés, hogy megkérdezzük a gyerektől az iskolából hazafelé, hogy „Mi volt ma a suliban?”, hogy némi információt kapjunk arról, hogyan telt a napja. Ám erre mintha egyetemes, kollektív válasz lenne minden gyerektől az, hogy „semmi”. Amy Morin pszichoterapeuta szerint rá lehet venni a gyerekeket, hogy meséljék el a napjukat normálisan, csak egy kicsit cizellálni kell a kérdéseinket. A következő 10 kérdést javasolja, hogy ne semmit kapjunk válaszul a gyerekeinktől.

1. „Mi volt a napod legjobb része?”

Ez a kérdés elmozdítja a hangsúlyt a megszokott rutinról, és arra ösztönzi a gyereket, hogy megossza a kedvenc pillanatait a napjából. Akkor is hasznos kérdés ez, ha a gyerek olyan fajta, hogy hajlamos a negatívat meglátni mindenben. A kérdéssel rávezetjük, hogy minden napban van valami jó, még akkor is, ha ez csak az ebédet vagy a szünetet jelenti az iskolában.

2. „Meglepett ma valami?”

A gyerek számára az iskolai meglepetések a váratlan zenehallgatástól kezdve egészen addig terjedhetnek, hogy másodikként választották be a kidobós csapatba. Ez a kérdés arra készteti a gyereket, hogy átgondolja a napi eseményeket, és osszon meg olyan vicces részleteket, amelyek talán elő sem kerülnének egy átlagos napi beszámolóban.

3. „Kire voltál ma büszke?”

Akár örült, hogy egy barátja jó jegyet kapott matekból, akár büszke volt egy iskolatársára, aki részt mert venni egy játékban a szünetben, ez a kérdés segíthet a gyereknek abban, hogy lássa, hogyan szurkolhat másoknak, ahelyett, hogy vetélytársakat látna az emberekben.

4. „Mikor voltál ma büszke magadra?”

Fontos, hogy a gyerekek a saját eredményeiket is ünnepeljék. Bármilyen jelentéktelennek is tűnik egy esemény, ha szánnak egy percet arra, hogy elismerjék, amikor bátrak, vagy kedvesek voltak, az növelheti az önbizalmukat és erősítheti a jó viselkedést is.

Képünk illusztráció (Forrás: Getty Images)

5. „Mi az, ami még jobbá tehette volna a mai napot?

Amikor a gyerek erre a kérdésre válaszol, akkor kifejezi a frusztrációit, vagy a kihívásokat, amelyekkel a nap során szembesült az iskolában, és információt adhat nekünk, hogy milyen területen lenne szüksége a támogatásunkra.

6. „Mi volt a legérdekesebb dolog, amit tanultál?”

Ahelyett, hogy egy adott tantárgyról kérdeznénk a gyereket, vagy arról faggatnánk, milyen osztályzatokat kapott, ezzel a kérdéssel adjuk meg neki azt a szabadságot, hogy meséljen arról, ami érdekli az iskolában.

7. „Mit játszottál a szünetben?”

A szünet a szociális és fizikai fejlődés kulcsfontosságú része. Ez a kérdés a barátságról, a csapatmunkáról és a játékról szóló történetekhez vezethet, információkat adhat a gyerek szociális készségeiről. Jó tudni, hogy a szünetet egyedül olvasva, a barátaival beszélgetve, vagy valamilyen csoportos játékkal töltötte.

8. „Kihez voltál ma kedves?”

Az empátia és az önzetlenség kérdése, ami arra ösztönzi a gyereket, hogy gondolja át, hogy a kedvességnek milyen hatása van másokra. A kérdésben az az üzenet is benne van a gyerek számára, hogy a szüleinek fontos az, hogy másokkal kedvesek legyenek, mert ez egy alapérték a családban.

9. „Mi az az újdonság, amit szívesen kipróbálnál?”

A különórák felé evezünk ezzel a kérdéssel, mert lehet, hogy kipróbálná magát az énekkarban, vagy egy új sakk klubhoz csatlakozna a suliban, de elfelejt róla szólni, vagy csak halvány gondolat volt benne az egész, amíg fel nem tesszük ezt a kérdést.

10. „Mi az a hiba, amiből ma tanultál?”

Fontos, hogy a gyerekek tudják, hogy a hibákat nem kell szégyellni, sőt, valójában nagyszerű tanulási lehetőségek lehetnek. Minél inkább normalizáljuk a hibákat és a kudarcokat, annál valószínűbb, hogy a gyerek felismeri, hogyan kell felelősséget vállalni és tanulni a hibáiból.

Via

Exit mobile version