Mire egy mai gyerek betölti a hetedik életévét, már egy teljes évnyi időt töltött televíziók, számítógépek, okostelefonok képernyői előtt – számoltak be dr. Aric Sigman biológus-pszichológus legfrissebb, döbbenetes kutatási eredményeiről a brit Királyi és Gyermek-egészségügyi Társaság éves konferenciáján, melyről a Telegraph is tudósított.
A képernyőfüggőség olyan változásokat idéz elő a gyermekek agyi áramköreiben, ami más függőségekhez, például az alkoholizmushoz hasonló. A képernyőn megjelenő újdonságok serkentik a dopamin termelődését, ami aktiválja az agy jutalmazó rendszerét és összefüggésbe hozható a különféle szenvedélybetegségek kialakulásával is.
Mint azt a kutató elmondta, már a 10 év alatti gyermekek is gyakran párhuzamosan több képernyőt figyelnek otthonukban, például számítógép előtt ülnek, miközben még a tévé is be van kapcsolva. A szülői magatartás pedig döntően befolyásolja a függőség kialakulását: azok a gyerekek, akiknek a szülei naponta több mint 4 órát töltenek a tévé előtt, tízszer nagyobb valószínűséggel lesznek képernyőfüggők, mint azok, akiké nem.
Eszköz legyen, ne teher!
„A technológia legyen eszköz, ne pedig teher vagy egészségügyi kockázat! – figyelmeztetett előadásán Aric doktor. – Függetlenül attól, hogy a gyermek vagy a felnőtt hivatalosan rabja-e a technológiának, gyakran túlságosan sokat használja, ami egészségtelen függőséget okoz.”
A szakember azt tanácsolta, hogy a 3 év alatti gyerekeket egyáltalán ne engedjék képernyő közelébe, 7 éves korig pedig legfeljebb összesen napi 1 órát töltsenek tévé vagy épp számítógép előtt.
Sue Palmer, a Mérgező gyermekkor című könyv szerzője a konferencián arról beszélt, hogy a képernyők előtt töltött idő befolyásolja a gyerekek alapvető kommunikációs készségeinek alakulását is. A szakember kiemelte, mennyire fontos, hogy a gyerekek élőben tanuljanak meg olvasni az arckifejezésekből, a testbeszédből, ez ugyanis fejleszti az empátiát. Azok a gyerekek viszont, akik sok időt töltenek a képernyő előtt, ebben nem szereznek elég tapasztalatot.